-
Woyzeck
A háborút és az őt körülvevő világot megemészteni nem képes kisember „papírhajó az óceán közepén” – a jelen előadás fő mottója, legalábbis ez. Sorsukra hagyatva, az eszét vesztő hős és az őt övező szűkszavú, lecsupaszított karakterek mind a békétlenséget övező örök szorongás, az ösztönök megborulásának és a szerelem elkorcsosulásának egészét adják ki. Mindazonáltal, a kiút és a megváltás folyamatosan karnyújtásnyira van a főhőstől, ám a tragikus kifejlet pont ebből a közelségből származik: Woyzekre, akár egy megrészegült cirkuszi artistára, egyre jobban hat a gravitáció, míg végül a zuhanás elkerülhetetlenné válik.A fiatal alkotócsapat Büchner művén keresztül keresi a választ arra, hogy mai „plakátmagányunkban”, kitalált ideák között, képesek vagyunk-e újra felismerni és megélni érzelmeinket és emberségünket. Valamint nagy kérdés az is, vajon melyek azok az ideák, melyek természetünkből fakadóan követendők, és nem egy mesterséges társadalmi folyamat negatív produktumai.„Vannak alkalmak, melyek, hogy úgy mondjam, túl jelentősek ahhoz, hogy kihasználják őket; akadnak dolgok, melyek semmi máson, egyedül magukon szenvednek hajótörést.” - Franz Kafka -
Woyzeck
A Woyzeck valós eseményen alapul: 1821-ben, Lipcsében, Johann Christian Woyzeck borbély több késszúrással megölte barátnőjét – a korabeli közvéleményt évekig lázban tartotta a latolgatás, beszámítható-e vajon Woyzeck. Georg Büchner (1813-1837) mindössze három drámát írt élete 23 éve alatt. Ezek közül utolsó a Woyzeck, amelyen haláláig dolgozott, de már nem volt ideje véglegesíteni a dráma szerkezetét.
A szöveget először 1879-ben adták ki, ám viszonylag csekély visszhangot kiváltva. A darab iránt komolyabb érdeklődés csak az első világháború idején, az annak hatására fellobbanó művészeti élénkülés hatására támadt; akkor méltányolták először eredetiségét, sajátos, félelmetes, és teljesen egyedi nyelvi világát, szinte filmszerű jelenetezési technikáját, és a szereplők átütő, lemeztelenített ábrázolását.
A különös, látomásos szöveg a modern dráma élvonalába emeli a Woyzecket. -
X, Y, Z
Miért értjük (ha értjük) saját korosztályunkat és kevésbé az előttünk élőket vagy az utánunk jövőket.
Ez vajon egyszerű (örök) generációs konfliktus vagy (mára) civilizatorikus kérdés (is)?Az új kommunikációs technológiák (IT) új típusú kapcsolatokon alapuló közösségeket generálnak, amelyekben kialakul egy új, korábban nem ismert hálózati lét, háttérbe szorítva az elsődleges, személyes ismeretségre épülő közösségeket. Ebben az x-y-z-vel már nem leírható térben létrejövő kapcsolati rendszer maga is virtuális vagy tényleges, valós hálózat? Egyáltalán, milyen új koordináták mentén tájékozódva tudjuk eldönteni mi valós és mi virtuális? Ha már a kommunikációban résztvevő személyek (személyiségek) hitelességét illetően is jogosak a kételyeink, mennyi esélyünk van arra, hogy a „társalgás” feltételei (pl. igazmondás, relevancia, kompetencia, stb.) teljesüljenek?
…mert azt azért tudjuk, ugye, hogy abban a „hagyományos valóságban” sokkal kevesebb a mosoly, mint a selfie-ken? -
XII. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál
A XII. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál 2018 január 8. és 14. között kerül megrendezésre.A világ egyik legrangosabb cirkuszművészeti seregszemléjeA legjobb, legsikeresebb cirkuszi produkciók a világ minden pontjáról A szakma legkiválóbb képviselői, cirkuszigazgatók, művészeti vezetők egy helyen -
XIII. Magyar Táncfesztivál
XIII. Magyar Táncfesztivál - Győr 2017 Június 18-25.Immáron 13. alkalommal rendezi meg a Győri Balett a magyar hivatásos táncegyüttesek legnagyobb országos seregszemléjét: a Magyar Táncfesztivált.Magyarország professzionális társulatai a Győri Nemzeti Színház Nagyszínpadán, az alternatív, kísérletező előadások pedig a stúdiószínpadként szolgáló Kisfaludy teremben mutatkozhatnak meg. A III. Gyermek Táncfesztivál – mely június 21-24. között várja a legkisebbeket – ebben az évben is a Vaskakas Művészeti Központban kap helyet. A 2016-ban megújult arculatú szabadtér pedig ingyenes programokkal várja az érdeklődőket.
Minden évben valamilyen újítással rukkolunk elő. Ebben az évben szintén „fesztivál a fesztiválban” jelleggel megtartjuk Magyarország első online táncfesztiválját a FesztiválON-t, ahol 6 neves magyar kortárs táncművész a nézők virtuális bevonásával készíti el rövid produkcióját. Várjuk Önöket június 18-25. között Győrben, a XIII. Magyar Táncfesztiválon!Program és bővebb információ: www.magyartancfesztival.hu -
XIV. Magyar Táncfesztivál - 2018.06.18-24.
A hazai táncművészet (balett, kortárstánc, néptánc) szinte teljes palettáját felvonultató XIV. Magyar Táncfesztivál és a 4. Gyermek Táncfesztivál magyar professzionális együttesekkel, külföldi produkciókkal, gyermekelőadásokkal várja az érdeklődőket. A tavaly elkezdett FesztiválON online fesztivál erre az alkalomra fejlesztett applikáción keresztül lesz elérhető, egyéni performerek és társulatok is csatlakoznak a fellépők sorába. A táncprodukciók mellett Pina Bausch német táncos-koreográfus művészetét bemutató kiállítás, táncházak, különleges koncertek, kulináris élmények színesítik a táncfesztivált. -
XIV. René
Eisemann Mihály szinte csak slágereket írt! Kevés olyan ember van, aki nem ismeri az Éjjel az omnibusz tetején, Lecsó lecsó, Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Bőg a tehén, Hallod-e Rozika te, János legyen fenn a Jánoshegyen, Jaj de jó a habos sütemény című dalokat.Lodoméria, ez a kis ország politikai válságban van. Korrupció, cselszövések, kicsinyes hatalmi játszmák, ellenzéki tüntetések nehezítik az uralkodást. A fiatal király, XIV. René trónját trónkövetelő és egy szomszédos nagyhatalom uralkodója is fenyegeti. És a háttérben még ott van egy nyomasztóan nagy titok, amit az uralkodó környezetében inkább sejtenek, mint tudnak, de René próbálja megőrizni ezt, az ország további sorsát is befolyásoló titkot.Harsányi Zsolt és Zágon István szövegkönyve, szófordulatai Rejtő Jenő legjobb írásait idézik. Szellemes, kicsit abszurd, és végtelenül szórakoztató. Nem mentes a mai korra jellemző áthallásoktól, de nem politizál, csak annyira, amennyire egy képzeletbeli ország viszonyait színpadra állítva ez elképzelhető.Mivel a történet uralkodói környezetben játszódik, ezért kötelező a látványos kiállítású előadás, ami a zene mellett hozzájárul az igazi színházi élményhez. Az 1940-es vígszínházi bemutatóban Tolnay Klári, Mezey Mária, Ajtay Andor, Feleky Kamill játszott. A mi bemutatónkban is több színházi kedvenc, ismert színész lép majd színpadra. Olyanok, akiket már több Karinthys előadásban láthattak és olyanok, akik először lépnek színpadunkra. -
XXVI. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó
Időpont: 2017, április 1 - 10:00A fellépő csoportok (nem a fellépés sorrendjében):
- "Csiribiri" (Demecseri Oktatási Centrum Alapfokú Művészeti Iskolája,Dombrád): Hófehérke és a hét törpe
- "Gézengúzok" (Újfehértói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola): Janikovszky Éva: Kire ütött ez a gyerek?
- "Huncutkák" (Tamási Áron Általános Isk. és Alapfokú Művészeti Iskola, Ajak): A fájós fogú oroszlán
- "Huncutkák utánpótlás" (Tamási Áron Általános Isk. és Alapfokú Művészeti Iskola, Ajak): A soványító palacsinta
- "Huncutkák nagyok" (Tamási Áron Általános Isk. és Alapfokú Művészeti Iskola, Ajak): Okosságpasztilla
- "Kincskeresők" (Csuha Antal Baptista Általános Iskola, Nagyhalász): Farkas kontra Piroska
- "Mózsi" (Demecseri Oktatási Centrum Alapfokú Művészeti Iskolája, Székely): A ludak királynéja
-"Rivalda" (Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola, Nyíregyháza): Hallgassatok meg!A zsűri tagjai: Szakall Judit és Perényi Balázs.A csoportok előadásainak megtekintése díjtalan, szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt.
A programot a Nemzeti Kulturális Alap támogatja. -
Yerma
Yerma és Juan két éve házasok. Gyerekük nincs. A kisközösség, amelyben élnek, pletykálni kezd. Az asszonyok a szájukra veszik Yermát és kiközösítik őt. Yerma szeretne gyereket, de a próbálkozások mind kudarcba fulladnak. Az évek telnek. Yerma egyre kétségbeesettebben vágyik az anyaságra. Megszállottan hajszolja célját, egyre kevesebbet törődve férjével és annak intelmeivel. A becsület azonban nemcsak a férj, hanem Yerma számára is a legfőbb érték, mely mindent felülír.F.G.Lorca 1934-ben írt balladisztikus darabja tragikus költemény, mely szenvedélyes líraisággal beszél a nőben rejlő erőkről, lázadásról, vágyakról és vágyak elfojtásáról. -
Yin és Yang
MoTus Dance Company: YIN Két fiatal táncművész gondolatai a nők szerepeiről, amelyeket megkomponált, színpadias és parodisztikus jelenetekkel mutatnak be. Kifejezőeszközük a kortárstánc, amelyben megjelenik az indiai tánc és a Kung fu formavilága is. Sokféle asszociációval dolgoznak, azonban konkrét mondanivalójuk sokszor csak a sugallás szintjén jelenik meg, mint például a női szeszély, a szexizmus és az erőszak. A sok szerep után végül a tiszta tánc lesz az, amely elmossa a kérdésfelvetéseket és hagyja, hogy csak ők legyenek. Azok akik. Nők.
Hangutazók: YANG
Jáger Dávid és Sas András csoportos élőzenés meditációk, hangfürdők és koncertek rendszeres előadói. A formáció 2015 tavaszán Nepálban járt, hogy megismerjék a gyógyító hangtálak tudományát. Az ott szerzett élményeik alapján készítették el az Indulj el című albumukat. Az est folyamán a Yin és Yang szervesen kapcsolódik össze, mint ahogyan a művészek számára az inspirációként szolgáló keleti kultúrában a zene és a tánc. Az előadás alkalmával a nézőknek is lehetőségük nyílik a hangtálak nyújtotta élmények megtapasztalására.
-
Yvonne
„Hol van az a törvény, melynek lélektelen eszközként kell alávetni magam, s nem szabad emberként?” – kérdi Fülöp herceg a dráma elején. Yvonne-nal való találkozása után a trónörökös úgy érzi, fel kell lázadnia minden konvenció ellen. Szabadságvágya a társadalmi normák kötöttségein túl az ösztönök és az emberi természet korlátait is feszegeti. Eljegyzi Yvonne-t, aki így bekerül a királyi udvarba, s ettől kezdve a próbakő szerepét játssza: Yvonne-hoz fűződő kapcsolatában a történet valamennyi szereplőjének felelnie kell a Fülöp által feltett kérdésre. Yvonne néma jelenléte katalizátorként hat. Szerepe nem egyéb, mint egy színpadi séma megtestesülése. Yvonne mint drámai alak nem létezik, csak mint szerep. -
Yvonne, burgundi gercegnő
Váci Dunakanyar Színház és a Nemzeti Színház koprodukciójaFülöp herceg szokásos délutáni sétája közben egy borzalmasan csúf és visszataszító lányra lesz figyelmes. A herceg barátai kíméletlen és szemtelen gúnyolódásba kezdenek, ám Yvonne tudomást sem vesz megaláztatásáról. Hallgat. Hallgatása pedig olyannyira felbosszantja Fülöpöt, hogy elhatározza, feleségül veszi a tohonya torzszülöttet, mert hittel vallja: „Mindenkinek jut valaki, aki megőrjíti”.S bár az udvar teljesen megbotránkozik a képtelen döntésen, a szülők remélve, hogy fiuk felhagy a gyerekes játékkal, színleg mellé állnak. Fülöp „tréfájában” azonban nincs megállás. Yvonne-t a palotába viszik, ahol alaposan megbolygatja az eddig vélt harmóniát és a fennálló rendet. A lány a körülötte lévők taszító tükörképévé válik, és bosszantó hallgatásával mindenkit „szóra bír”. Jelenléte régi titkokat, elhallgatott, ocsmány bűnöket hoz felszínre. Némaságának hangja van.És bizony ebből a kellemetlen helyzetből csak egyetlen kiút van, a gyilkosság. Mert az udvarnak le kell győznie ezt a riasztó, saját bűnüket megrajzoló akadályt.Witold Gombrowicz szatirikus darabja groteszk élccel és éles humorral festi meg az alakoskodás tiszta allegóriáját.Jaroslav Fedoryshyn különleges koncepciója engedett a darab eddig megszokott játékhagyományából, és egy csodálatosan szép színésznő kapta meg a főszerepet. A vonzó Yvonne-karakter megformálása még inkább megerősít minket abban, hogy valójában az udvar a torz és az ocsmány. -
Záróünnepség, díjátadó gálaműsor
2017. június 24. szombat 20 óraA fesztivál záróünnepsége, a díjak átadása.
A díjátadó gálaműsorban közreműködnek a Fővárosi Nagycirkusz művészei.Helye: Sátorszínház (Várkert)
Belépőjegy: elővételben 2.000.- Ft, az előadás napján 2.500.- Ft.