-
Az én kis hűtőkamrám
Estelle tíz éve tűnt el, azóta senki sem hallott róla. De hátrahagyott egy füzetet, amiben rengeteg mindent elmesél az életéből. Hogy mi mindent csinált, mi történt vele fiatalkorában. És hogy már akkor is szenvedélyesen szerette a színházat és az álruhákat. A füzet megelevenedik: Estelle egy szupermarketben dolgozik alkalmazottként. A szupermarketben mindenki gyűlöli Blocq-kot, az arrogáns főnököt. Estelle azt javasolja, vigyék színpadra közösen Blocq életét...Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező. Az előadás a 2011-es párizsi ősbemutatót követően megkapta a Moliére-díjat és a francia kritikusok éves elismerését. -
Az én szobám
Arthur Golden Egy gésa emlékiratai c. regénye alapján „Elfelejtettem a férfiakat, a házakat, ahol éltem, a ruháimat, az anyámat. Az vagyok, ami itt nincs.Fikció vagyok, nem létező. Persze tökéletesen mindegy. Csak azért beszélek erről, hogy beszéljek valamiről. Beszélni kell.Bárkit bármikor eljátszok, kivéve magamat, ez a tévelygő szerep nem megy. Magamat valaki másnak kéne eljátszani. Ahhoz pedig nincs is rám szükség.” -
Az érzékelés kapui – Jim Morrison est
A Szegedi Egyetemi Színház(SZESZ)legújabb előadása az amerikai költészet világába vezeti a nézőt.Adott a korszak, egy lángoló szerelem, egy barát és egy minden idillt feldúló lány, hogy a végén már azt se tudjuk, hogy az egész csak álom, vagy valóság; múlt vagy jelen? -
Az étkezés ártalmasságáról
Az azonos című hosszúpróza, mikor évekkel ezelőtt megjelent, az „előadás” alcímet viselte, nem véletlenül. Az étkezés ártalmasságáról valóban termékbemutató előadás, a főhős, bizonyos Fibinger tragikomikus nagymonológja, élet-áriája haknikörútja egy állomásán, egy sokat látott, vidéki művelődési ház színpadán. Jóllehet, a főhős „az étkezés”-ről beszél csillapíthatatlanul, de életről, halálról, szerelemről szól, a szenvedélyről, az olthatatlan, kéjes dühről, amivel az ember be akarja kebelezni a másikat, magát, a világot, míg el nem dől vele önnön börtöne és temploma, a kalodányi test. -
Az ezeregyéjszaka másnapján
Pedró Mester Népszínháza bemutatja:
Cervantes–DeFalla–Peer– Valcz – Várnai: Az ezeregyéjszaka másnapján – totális színházi előadásPedró Mester Népszínháza érti a kor szavát: trendinek lenni mindenáron. Előadásaikat a már-már erőszakoltnak ható naprakészség és az óvatos megbotránkoztatás szándéka jellemzi. Mikor Pedró hírül veszi a celeb-páros, Don Quijote és Sancho Panza érkezését, érthető mód izgalomba jön, az ilyen ingyenreklám a teltház garanciája. De Pedró mester ez esetben elszámítja magát. Ideológiai össztűz és összművészeti vircsaft a legendás társulat legújabb előadásában. -
Az ezredik éjszaka
Dorde Lebovic műve szürreális játékra szólít.. A két barát Hap és Hep története ott kezdődik amikor munkából hazafelé menet folyton arról beszélnek,hová is tart az életük és a világ, nap mint nap ugyanazok a kérdések, válaszok és félelmek kerülnek elő. Félelmeikre és kérdéseikre talán válaszul megjelenik egy varázsló s fölajánlja azt a komoly emberfeletti lehetőséget ami után már semmi sem lehet ugyanaz mint előtte… talán… -
Az ibolya
Az igazgató úr (Korcsmáros György) fáradt, mérges és idegbeteg azoktól a tehetségtelen színésznő-jelöltektől, akik nap mint nap az irodája előtt előszobáznak, abban a reményben, hogy bejutnak a színházhoz. Az éppen készülő zenés produkció romantikus zeneszerzője (Timkó János) rosszallással figyeli az igazgatónak a hölgyekkel szembeni goromba bánásmódját. Ekkor a történet hirtelen váratlan fordulatot vesz, megjelenik az egyszerű és szókimondó selmeci "segédszubrett", Ilonka (Szemerédi Bernadett)...
A szatirikus hangvétel, az elegáns humor, a tabudöntögetés, a zseniálisan megkomponált helyzetkomikumok és a múlt század első felének tipikusan magyar élethelyzetei szinte kivétel nélkül jelen vannak a darabban. -
Az ibolya - Egy, kettő, három
Az ibolyaEgy pesti színházban egymásnak adják a kilincset a felvételiző színésznő jelöltek. A zord igazgató mindenkit kipenderít, azonban az érzékeny lelkű zeneszerzőnek megesik a szíve a jelentkezőkön, és egy hirtelen ötlettől vezérelve a két férfi szerepet cserél: a továbbiakban a szerző fog felvételiztetni, az igazgató pedig majd a háttérből figyeli az eseményeket.
Egy, kettő, három:Norrison bankelnöknél egy amerikai milliomos csemete, Lydia vendégeskedik. Ám még mielőtt a bankár visszaszolgáltatná a lányt féltő szüleinek, kiderül, hogy Lydia egy óvatlan pillanatban örök hűséget fogadott egy taxisofőrnek. Ha ezt a szülők megtudják, hatalmas botrány lesz, és valószínűleg a milliomos papa és Norrison cége közötti fúzió se fog létrejönni. Tagadni nem lehet, hiszen a szülők egy órán belül megérkeznek ártatlan lányukhoz. Norrisonnak sürgősen cselekednie kell. -
Az Idő kereke
A műsor egy szalmafonó kaláka, a hagyományos jobbágytelki céh zsánerképével indul. A lányok hajtják a rokkát, felvételről fonográfhenger recsegése hallatszik. Aztán egy idézet: Bartók Béla emlékezik a jobbágytelki gyűjtésre, a színpadon a dolgozó fiatalokból kikönyököl a táncos kedv, szemeink előtt pedig az egykori híres táncosok mozdulatai elevenednek meg. Fiatal jobbágytelkiek a nagy öregek bőrébe bújva, vagy azokhoz nagyon hasonlókba táncolnak. Balla Antal emléke előtt tiszteleg a csapat, előadják az aratótáncot. Az elmúlt fél évszázadot nem lehet, nem kell megtagadni. Nem mellesleg azért sem, mert Jobbágytelkét ez tette ismertté, a jobbágytelki önérzetet naggyá. Aztán a jelen képei: erőteljes, magabiztos, formagazdag tánc. A táncosok a Nagyok táncát és sajátjukat tárják elénk ebben a lendületes, színes részletben. Három a tánc, így a teljes jobbágytelki szakasztás (rend) is. Jártatóssal indul, utána berobban a díszes forgatós, s hogy a szöktetős után erejük legyen a vármegyésre a polgári táncokat is színpadra hozzák. A végén felharsogó legismertebb vármegyés dallam nyugtatja meg az eddig egyénre szabott improvizatív szabadtánc látványát Az előadásnak pedig még mindig nincs vége: a vetített képeken egyenként látjuk a táncosokat, amint a múzeumból az élő hagyományba visszaemelt gyönyörű viseleteikben mosolyognak a falu csodaszép tornácos házai előtt. -
Az időnk rövid története
Négy fiatal színész, négy aggastyánkorú báb, egy kutya, egy halott, egy küldetés. Egy hosszú út Budapesttől Velencéig, a jövőtől a múltig, a múlttól a jövőig.A fiatal színészek jelenléte teremti meg a történet magját képező időskori paradoxont: a lélek még szárnyalna, az agy, a képzelet, a szellem még úgy működik, mint régen, de az öregedő test folyamatosan emlékezteti az embert az élet végére. Az öreg bábok és a fiatal mozgatók kapcsolata olyan bábszínházi formát képes megteremteni, amelyben az elmúlás fájdalma és az öregkori küzdelmekben rejlő bizarr humor egyaránt megjelenik.„Csak lenni: még nem élet. Ezer élet
együtt se volna sok, és hogy fogy ez
az egy is! pedig minden óra, mellyel
a nagy csöndet megrablom, valami
uj hír hozója; s szégyen volna néhány
napért raktáron óvni magamat
s ezt az ősz lelket, mely mint lemenő csillag, az emberész minden
határán túlra követni vágyik a tudást.”(Tennyson: Ulysses) -
Az ifjú Mátyás
Mátyás király a legnépszerűbb királyunk, az egész Kárpát-medencében a legkedveltebb folklór hős. Minden magyarnak van valami elképzelése Mátyásról, ha más nem, a nevéhez hozzáteszik: igazságos. Hunyadi Mátyás nem született hercegnek, de még elsőszülött fiúnak sem. Családja nem tartozott a nagy történelmi famíliák közé. A trónra kerülése is mitikus: a legkisebb árva, aki elveszíti családját, és rabságba vetik, a főurak közül többen aspirálnak a trónra, mindezek ellenére mégis az ő fejére „száll a korona”. A 15 éves Mátyás száműzetésben él Prágában. A fogság ellenére jól érzi magát: vele van tanítója, barátai és titkos szerelme, Katalin, akikkel a legkülönfélébb kalandokba keverednek. Egy napon azonban minden megváltozik: főurak érkeznek Budáról, akik elválasztják Mátyást a csapattól. A főurak elmondják Mátyásnak, hogy őt szeretnék uralkodónak. Valódi szándékukat azonban nem osztják meg a fiúval: azért akarják, hogy Mátyás kerüljön a trónra, hogy ők irányíthassák a gyerekkirályt és ezzel együtt az országot. Vajon mit tesz Mátyás ebben a nehéz helyzetben? Megbízik a felnőttekben? Mit szólnak ehhez a barátok és szerelme, Katalin, akik ezután nem találkozhatnak Mátyással? Ezek mind kiderülnek a konfliktusokban, kalandokban, izgalmakban gazdag történetünkben. -
Az igazat mondd, ne csak a valódit
Az igazat mondd, ne csak a valódit című est összeállítás a XX. századi Istent kereső magyar költők műveiből, Babits Mihály, Ady Endre, József Attila, Pilinszky János és más költőktől egy rendhagyó zenés irodalmi műsor keretében. Az összeállítás formája erősen táplálkozik Latinovits Zoltán Balassi estjének a szerkezetéből és Mensáros László A XX. század című legendás műsorából, amelyek hasonló céllal kerültek a közönség elé. Eperjes Károly estjét hosszú évtizedek óta láthatja a közönség az országban és a határokon túl is. Ezidáig száznegyvennégy verset gyűjtött össze az évek alatt. Ezekből mennyit mond el egy esten, mindig függ a közönségtől és az ő igényeiktől, de a műsor hármas szerkezetén sohasem változtat. -
Az igazat mondd, ne csak a valódit
Az igazat mondd, ne csak a valódit című est összeállítás a XX. századi Istent kereső magyar költők műveiből, Babits Mihály, Ady Endre, József Attila, Pilinszky János és más költőktől egy rendhagyó zenés irodalmi műsor keretében. Az összeállítás formája erősen táplálkozik Latinovits Zoltán Balassi estjének a szerkezetéből és Mensáros László A XX. század című legendás műsorából, amelyek hasonló céllal kerültek a közönség elé. Eperjes Károly estjét hosszú évtizedek óta láthatja a közönség az országban és a határokon túl is. Ezidáig száznegyvennégy verset gyűjtött össze az évek alatt. Ezekből mennyit mond el egy esten, mindig függ a közönségtől és az ő igényeiktől, de a műsor hármas szerkezetén sohasem változtat. -
Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány
Az igazmondó juhász történetében ha nem is főszereplő, de fontos szereppel bíró személy a középkori magyar király, akinek van egy igazmondó juhásza és egy aranybáránya. Burkus király, az örök szomszéd (lásd még pl. Háry János…) kételkedik abban, hogy valóban van-e olyan juhász a világon, aki mindig igazat mond. És arra a következtetésre jut, hogy nincs. Fogadást köt Mátyás királlyal, s a tét nem kisebb, mint a királyok fele-fele királysága (naná, hogy egy hajszálnyival sem kevesebb!), ő bizony hazugságon kapja a juhászt. Ehhez eszközül nyilván az aranyszőrű bárányt kell felhasználnia.Ami ő magának nem sikerül, mert a juhász azonnal átlát az álruhás király megvesztegetési mesterkedésén, az sikerül a lányának: az igazmondó juhász – a lány messze földön híres szépsége és az ajándékba hozott borocska bódító hatására –, levágja királya féltve őrzött kincsét, az aranyszőrű bárányt, és bőrét a királylánynak ajándékozza. No hiszen, szalad is a királylány nagy diadallal a nemes zsákmánnyal haza, majd onnan apjával együtt a budai várba, a magyar királyhoz, bizonyságtételre.Kijózanodván a juhásznak szembe kell néznie azzal a nem könnyű feladvánnyal, mit mond majd Mátyás királynak a történtekről, de úgy ám, hogy ne haragítsa magára uralkodóját, és még hazudnia se kelljen, amikor a palotába ér. Nem lenne azonban mese a mese, ha nem találná ki a trónterembe érve a leleményes megoldást, és nem lenne Mátyás király Mátyás király, ha nem csak igazságos uralkodó lenne, de olyan is, akinek mindig igaza van…! Zalán Tibor színpadra álmodott meséjéhez a Ghymes együttes ikerlelkének, Szarka Gyulának a kiváló zenéje párosul, emlékezetes perceket okozva kicsinyeknek, nagyoknak, jó- és rosszkedvű nézőknek egyaránt! -
Az iglic
A Club Színház „Kétszersült” csoportjának premier előadása!„Hallottam kuncogni hencegni huncutul, szőni szüntelen telen, dúvad darvad hervad fonjad utánam, búza medúza kalásza, száraz szára szalmaszála lesz aranyfonállá, verssé a nyers, míg kastélya rostélya estéje alatt az ében pincében fekete fekély éjszakaszaga és zord mord horda kígyóverme kígyó mar és kigyógyít.Én pedig mint a motolla hipp-hopp sodrom hippodrom a szalmaszálat aranyló halomba goromba, de ha nem találja ki a halálfia nevemet mihamar minyonban, akkor nincs pardon nincs parola parabola és viszem a pont jó porontyot magammal.Amikor dúdol az áltatódal, ott leszünk néha az ágy alatt. Követünk a sötét utcán éjszaka szakadó huhogó esőben.Addig jár a koporsó akut idült mellém míg el nem törölik a nevedet mindörökre. Lándzsa a szívedbe bandzsa a szemedbe halandzsa a szádra, nyim nyám nyomodban a nyamnyam. Aki bújt aki nem éjfélkor koponya szemem az éhségtől, addig is aludj jól, álmodj rémeket.Vagyok a tündér ez meg a váltott gyerekecske combocska pont ponton vesződség készen van a fejlövés.”