Kategória Rendezés
  • Az egérfogó

    Az egérfogó

    Agatha Christie minden idők egyik legolvasottabb írója, az ő könyveit fordították le a világon a legtöbb nyelvre. Több mint nyolcvan detektívregényt írt. Egérfogó című drámája a színháztörténet leghosszabb ideje műsoron lévő darabja: 1952 óta játsszák. 2018. szeptember 18-án megünnepelték a huszonhétezer ötszázadik (27.500!) előadást.A behavazott, a világtól teljesen elvágott fogadóba, a fiatal Ralston-házaspár panziójába öt vendég érkezik: Mr. Wren, a hóbortos építész, Mrs. Boyle, a zsémbes, öreg hölgy, Mr. Metcalf, az elegáns őrnagy, a különc Miss Casewell és a rejtélyes, váratlan vendég, Mr. Paravicini. Végül sítalpakon becsúszik a fiatal Trotter nyomozó is - a havazás miatt a világtól elzárt ház már csak sítalpakon megközelíthető -, aki azért érkezik, hogy megakadályozzon egy gyilkosságot. „Gyilkos van önök között! – közli – és megint lecsapni készül!" Mindenki gyanús. A telefonzsinór elvágva. Aki olvasott már Agatha Christie-krimit, sejtheti, hogy a Monkswell-ház lakóinak mindegyike titkol valamit...Az egérfogót Londonban lassan 70 éve játsszák megszakítás nélkül. A Big Ben és a Tower-híd után a darabnak otthont adó St. Martin's Theatre a leghíresebb londoni turistalátványosság.A Gárdonyi Géza Színházban eddig már két nagysikerű darabot rendezhettem (Black Comedy, Két úr szolgája), most nagy örömmel várom az Agatha Christie-vel való találkozást.
  • Az egérfogó

    Az egérfogó

    A fiatal Ralston-házaspár panziójában vagyunk. Távol az emberektől, a világtól. Abban a zárt játéktérben, a hótorlaszok közé ékelt, bűnügyi laboratóriumban, amelynek az írónő, szokás szerint, még a telefonvezetékét is elvágta. Egyelőre csak azt tudjuk, hogy a Culver utcában megöltek egy nőt. Aztán sítalpakon megérkezik Trotter, a nyomozó. S kiderül, hogy a gyilkosnak a panzió lakói között kell lennie. Agatha Christie sorra elénk idézi a szereplőket, s külön-külön mindegyikről bebizonyítja, hogy - tévedés kizárva! - csak ő, egyedül ő lehet a gyilkos! De mi tudjuk, hogy a sok ártatlan között egyetlen vétkest kell keresnünk. Így a harmadik leleplezésnél kétszer érezzük becsapva magunkat, a negyediknél háromszor, és így tovább… Az író egyik kelepcéből a másikba csal, hogy aztán - miután kiengedett a szabadba - önként fussunk be a legnagyobb kelepcébe… Két és fél órás elme-torna. Színpadi matematika. Csiki-csuki játék. Könnyű mulatság, amelyről a közönség abban a tudatban távozik, hogy lám, megint túljártak az eszén…Agatha Christie a színházi jogokat unokájára ruházta át, mondván, a darab fél év alatt kiszenved. Ez egyszer tévedett. Az egérfogót Londonban 63 éve játsszák megszakítás nélkül. Bemutatásakor Sir Winston Churchill volt a miniszterelnök, jegyre adták még a húst, szalonnát, cukrot és a vajat. A közel 26 ezer előadásban eddig 414 színész állt a színpadon, 136 mérföldnyi inget vasaltak ki, és az előcsarnokban 462 tonna jégkrém fogyott el. A Big Ben és a Tower-híd után a darabnak otthont adó St. Martin’s Theatre a leghíresebb londoni turistalátványosság.
    A Veres 1 Színház előadása abba a legendás Agatha Christie-panoptikumba enged bepillantást, mely kép mindenkiben benne él, aki akár csak egy könyvet is olvasott a krimik koronázatlan királynőjétől. A fiatal házaspár kandallójában ég a tűz, a havat is behordja a szél a zord angol téli hóviharból, a legapróbb részletekig kidolgozott ruhák pedig mintha a 20-as évek angol coulour locale-ját idéznék elénk. A szórakoztató feszültséget a mikrorealista aprólékossággal kidolgozott látványvilághoz társult érzékenyen pontos színészi játék adja. Egyébként nem is valósulhatna meg a legfontosabb műfaji elvárás, az hogy két óra elteltével is folyamatosan ott munkáljon a nézőben a kérdés: ki lehet a gyilkos? De ott munkál, hiszen az utolsó pillanatig.„MINDENKI GYANÚS”
  • Az egérfogó

    Az egérfogó

    Egy téli délután brutális gyilkosság történik Londonban a Culver Street-en. A szemtanúk azt állítják, hogy az áldozat halálsikolya előtt hallották, amint valaki a „Három vak kisegér” dallamát fütyörészi… Az egérfogó birtokolja a „Színháztörténelem leghosszabb ideje futó darabja” címet. A londoni West End-en 63 éve játsszák megszakítás nélkül, ezúttal pedig Nyíregyházán is megtekinthető.


  • Az egérfogó

    Az egérfogó

    Az egérfogó évszázados sikerét rejti magában az előadás, vagyis a válaszadás rafinált, tekervényes útvesztőjét, amelyen végigmenni már önmagában élvezet. A kérdés mindig ugyanaz: ki a gyilkos? De hogy a válaszig hogyan jutunk el, az nem mindegy.
  • Az Egérlyuk: Párbeszéd Dosztojevszkijjel

    Az Egérlyuk: Párbeszéd Dosztojevszkijjel

    Valamennyiünkben ott rejtezik egy földalatti odú, melyben ki nem élt szükségleteink, megválaszolatlan kérdéseink erjednek. Olyan ez, mintha a halál bejelentés nélkül jelenne meg a küszöbünkön. Lehetséges-e, hogy megszabadítsuk magunkat attól az erőtől, mely elnyeléssel fenyeget? Az előadásban részletek gomolyognak, keverednek egymással a Feljegyzések az egérlyukból és a Karamazov testvérekből, próbára téve a színházi megközelítés lehetőségeit. Dosztojevszkij pszichológiai analízisének és a Workcenter kreatív alkotóerőkre irányuló kutatásainak találkozása emlékezetes eseményt ígér.
  • Az egérlyukból

    Az egérlyukból

    "Miután osztályfőnököm, Zsámbéki Gábor kijelölte feladatként, hogy készítsünk egy monodrámát, több megírt vagy általam összegyűjtött anyag is foglalkoztatott, míg először kezembe nem vettem a Feljegyzések az egérlyukbólt. Dosztojevszkij felkavaró sorai ugyanis egyből szíven ütöttek. A társadalom többé vagy kevésbé szerencsés tagjainak megszólaltatását aktuálisnak, az elbeszélő szorongásait, haragját, magányát pedig személyesnek éreztem. Ezeket az érzéseket szeretném megosztani a nézőkkel."
    Martinkovics Máté
  • Az égig érő fa

    Az égig érő fa

    Magyar népmese „Bátorság. Leleményesség. Hit. Ezekre van szükség ahhoz, hogy valaki elinduljon felfelé az égig érő fa derekán. A lélek útján. A felnőtté válás felé.
    És János elindul. Úgy indul neki a fának, hogy nem is sejti, mennyi csoda, szépség, kaland és nehézség vár rá.
    Odafönt aztán megtanulja, mit jelent élni a lehetőséggel, milyen is az a hely ahol még a madár se jár, hogy miért nem szabad bemenni a tizenkettedik szobába, milyen a szerelem első látásra, mit jelent az hogy »ha addig élek is«, milyen az amikor a jó tett helyébe jót várj és hogy a gebéből is lehet táltos.
    Megismeri a félelmet, a szerelmet, a barátságot, a rosszindulatot, a jó szándékot, a fájdalmat és a boldogságot is.
    Senki sem születik hősnek, de talán egy kicsit azzá válhat, ha tiszta szívvel és nyitott lélekkel járja az útját.” (Crnkovity Gabriella)
  • Az égig érő fa

    Az égig érő fa

    Bábelőadás - népmese adaptációSzámos népi hagyomány regél az égbenyúló fáról, melyek gyökerei a pokolhoz, ágai a mennyhez kötődnek. Népi hiedelem szerint, így kötődik össze ég a földdel, szellemi világ a földi világgal, köztük pedig öröktől fogva ott áll az égig érő fa, melynek eredete az egyik legősibb, legmélyebben gyökerező elbeszélés a magyar, sőt számos nép mesevilágában. Mondanivalója is igen mély, mert a történet egyfajta beavatás, a felnőtté válás problematikáját tárja fel, lépésről-lépésre, ágról-ágra vezeti hallgatóit, nézőit. 
    A mese pedagógiai szempontból a leggyakrabban elemzett népmese, szabadtéri előadásunkban éppen ezért interaktív elemeket használva vonjuk be nézőinket, közvetlen közelről éljék át a felnőtté válás lépcsőfokait, reagáljanak és kommentálják úgy, ahogy azt az ő világuk eszköztára megengedi. 
  • Az égig érő paszuly

    Az égig érő paszuly

    Hol vót, hol nem vót, vót egyszer egy gyerekecske, göndöröcske, kerekecske. Avagy miket is beszélek! Dehogy vót kerekecske! Éppen, hogy nem vót az! Soványka vót a lelkem, mint a szúnyog lehelete, mert nagy szegénységben éltek ám!
  • Az egyetlen hajléktalan

    Az egyetlen hajléktalan

    A sikeres 2015-ös premier után újra élvezheti a közönség a Fedél Nélkül utcalap szerzőinek írásaira épülő, kellemes zenéjű operát. A kapcsolódó marketingkommunikáció és az előadás céljai: hajléktalan embertársaink iránti társadalmi érzékenyítés, figyelemfelhívás az otthontalan művészek tehetségére, valamint hajléktalanság témájában cselekvő egyének és szervezetek összefogásra buzdítása.A teljes jegybevételt ezúttal is otthontalan embereknek ajánlja fel az előadáson társadalmi munkában, ingyen közreműködő stáb: a Fedél Nélkül utcalap hajléktalan terjesztői és szerzői részére, a Kispesti Evangélikus Gyülekezet segítségével egy kispesti hajléktalan családnak és a Diótörés Alapítvány fiatal, otthontalan felnőttjeinek gyógyszer- és vitaminszükségleteire.
  • Az Egynapos Király

    Az Egynapos Király

    Vidám mesejáték kézműves játszóházzal - családi program Szarvason.Mátyás Király korában igazság és béke honolt szép magyar hazánkban. A király bölcsen uralkodott és mindenki serényen dolgozott. Senki nem volt rest, kivéve talán egy, kinek neve Lusta Péter. A király, hogy őt megleckéztesse, egy napra Pétert tette királlyá...
  • Az éhezőművész

    Az éhezőművész

    A művészet erődje - ezt jelenti magyarul a litván Meno Fortas Színház neve, amelyet 1998-ban alapított többedmagával Eimuntas Nekrošius. Az ő innovatív rendezései olyan klasszikus művekből, mint a Hamlet, Macbeth, Othello, Sirály vagy az Énekek Éneke és Dante Isteni színjátéka, világhírűvé tették a rendezőt és a színházat egyaránt. A legújabb előadásuk Franz Kafka utolsó elbeszéléséből, Az éhezőművészből készült.Nekrošius színpadi víziója Kafka sokat elemzett filozofikus művéből a legtájékozottabb irodalomtudóst is meglepné, és nem csupán azért, mert a ketrecben ülő férfi helyett egy szabadon sétáló nő játssza a főszerepet. A négy szereplő játéka annyira erőteljes és magával ragadó, hogy a nézőknek legtöbbször nem marad idejük és szándékuk arra, hogy a filozófiai mélységeket kutassák benne. Vacsora tálalva! Kér valaki belőle? Hirtelen azon kapjuk magunkat, hogy egy gyerekkorunkból ismert népszerű dalt énekel az éhezőművész vagy megpróbál rövid orvosi előadást tartani az emésztésről – és, a legmeglepőbb módon minden szerves egésznek látszik és hallatszik. Mint az az aszkétikus minimalizmus is, amely annyira összhangban van Kafkával.
  • Az éjszaka tapintása

    Misztikus, romantikus történet, mely nem a szokványos módon kerül bemutatásra. A sötét színházban ülő néző két látszólag mindennapi fiatal szerelmi románcának lesz tanúja. Mégis van benne valami rejtélyes. Az író a néző fantáziájára bízza a szálak kibogozását. Reggeli telefonhívás: egy fiú eltűnt. Nővére és – úgy sejtjük – volt kedvese keresésére indul. Péter felkutatásában a nézőtéren ülők is részt vesznek. Izgalmas utazás ez Görögországba, sok kalanddal. Az utazókat népes kísérőtársaság veszi körül, akik minden pillanatban rendelkezésükre állnak, enni-, innivalóval kínálják őket, táncolnak velük. Az utazás és a megérkezés során a “nézőközönség” mindenérzékszervét igénybe veheti a szemén kívül. A gyönyörű görög tengerparton végül a szerelmesek sorsa is megpecsételődik, a darab az élet nagy igazságainak kinyilatkoztatásával végződik. A “néző” számára sok, addig homályos dolog válik világossá, ahogy a besötétített teremben is hirtelen felgyúlnak a fények. Felhívjuk a figyelmet, hogy a kezdés után a teljes sötétség miatt már nem tudjuk leültetni a későn érkezőket. A teremben szőnyegen, párnákon foglalnak helyet a nézők (Széket nem tudunk biztosítani!) INFORMÁCIÓKÓVINTÉZKEDÉSEK AZ UTAZÁS BIZTONSÁGA ÉRDEKÉBEN A fedélzetre tilos levinni: szemüveget, táskát, mozgást akadályozó ruhadarabokat, mobiltelefont, hangot és fényt kibocsátó tárgyakat, fényképezőgépet, világítós órát, kamerát és a sötétben más épségét veszélyeztető tárgyakat. A tárgyak megőrzése az utazás ideje alatt biztosított. Az utazás során fontos, hogy mind a két kéz szabad maradjon. Sportos, meleg, kényelmes viselet javasolt. Óvakodjunk a hirtelen mozdulatoktól. Az utazás elején bemutatjuk a próbasötétséget, amennyiben túl erős lenne, ekkor még a helyiség elhagyható. Szíveskedjenek tartózkodni mindenféle beszédtől, ez rendkívüli módon akadályozhatja pilótáinkat a navigációban.UTAZÁSI JAVASLATOK:Egymás segítése, szomszédainkra való támaszkodás nemhogy megengedett, de kötelező érvényű. A megváltott jeggyel jogunk van a mellettünk álló ember karját megragadni, ha nem vagyunk önmagunkban biztosak, ugyanakkor kötelezettséget is vállalunk, hogy a tőlünk remélt támaszt biztosítjuk útitársainknak. Félelmeinkre gyógyír lehet egy kézszorítás, közelebb húzódhatunk szomszédunkhoz, hogy ne érezzük magunkat egyedül. Igenis, ha kell, ragadjuk meg az idegen kezeket, vállakat, karokat, ha úgy érezzük, hogy érzéseink-kel nem tudunk megbirkózni, vagy nem eléggé tudunk érzékszerveinkre biztonsággal hagyatkozni. Támaszkodjunk a körülöttünk lévők segítségére, ha szükséges. A sötétségben az egymásrautaltság fokozottabb lesz. Segítsük tehát azokat, akinek erre szükségük van, hogy elérhessék ők is uticéljukat, hogy megtalálhassák belső önmagukat. Ha elszántak vagyunk minderre, akkor egy olyan utazásban lesz részünk, aminek nem csupán nézői, hanem résztvevői is leszünk. Nézzünk szembe bátran félelmeinkkel. Hatalmas kaland lehet, ha ez sikerül.
  • Az élet fája

    Az élet fája

    Vigyáznunk kell, mit kívánunk. Te mit kívánnál egy varázsfa gyümölcsétől? Mit kívánna két kisgyerek? Peti és Panni egy teljesen hétköznapi családi kiránduláson találkozik Virgonccal és Huncuttal, a két mitugrásszal, kiket csak ők láthatnak. A bonyodalmak ott kezdődnek, amikor egy varázsfa gyümölcse teljesíti a két lurkó kívánságait. Kalandok egész sorozata kezdődik, melyek során a gyerekek hamar rájönnek, tévedtek, amikor azt gondolták, könnyen boldogulnak szülők nélkül. Gyorsan kiderül, nem is olyan jó, ha nincs egyetlen felnőtt sem, aki azt mondaná, hogy nem szabad és idő közben az is bebizonyosodik, képtelenség megállás nélkül édességet enni. Az élet fája úgy varázsolja el Petit és Pannit, hogy történetük olyan mesévé válik, mely a családról és a kívánságok veszélyéről szól, de megmutatja azt is, mi történne szabályok nélkül, vagy milyen ártó lehet a túlzott aggodalom, vagy a fojtó szeretet. A megoldásra – hogy nem jó olyan világban élni, ahol a feje tetejére áll minden – a gyerekek is rájönnek, a két jószívű mitugrász pedig egészen különös módon segíti őket visszatalálni szüleikhez.