-
Már nem ott élek
Színházi nevelési előadás 8-9-10. osztályosoknak
A színházi előadás és foglalkozás Sherman Alexie: Egy indián naplója című önéletrajzi regénye alapján készült.
A színházi nevelési előadás fókuszában az áll, milyen nehézségekkel kell szembenéznie annak, aki kisebbségi identitását megtartva szeretne beilleszkedni a többségi társadalomba? Hol van az asszimiláció és a megtartás egészséges aránya?
Közös gondolkodás és játék a sztereotípiákról, a kirekesztésről, az asszimilációról és a különféle kultúrák együttélésének nehézségeiről.
Játssza: Csiby Gergely e.h.
Foglalkozásvezető: Lukács Gabriella drámatanár
Az előadás időtartama: kb. 150 perc -
Maradjunk annyiban / One homeless woman show
“Egy 26 éve az utcán élő nő élettörténete, de legfőképpen ereje, életigenlése fogott meg, ezért akartam az életét színre vinni. Hogy megtudjam, milyen első naptól fogva az utcán feltalálnia magát a kint rekedtnek, 5 napig hajléktalannak öltözve kerestem az információkat és a megoldásokat egy ilyen élethelyzetre.A tapasztalataimból, de legfőképpen Lakatosné Jutka életéből írtam monodrámát. A nézőket azonban nem traumatizálni akarom, sőt erőt szeretnék adni mindenkinek.Kérem a bemutatóra érkező nézőket, aki teheti, hozzon olyan használaton kívüli tárgyat otthonról, amely lakájossá teheti egy hajléktalan kunyhóját.Előadás előtt 18.45-től a nézőkre bízom a színpad berendezését. Előadás közben is számítok többször a nézők közreműködésére.Az előadásokon a “hajléktalankodásom” során engem befogadó roma hajléktalan férfi is társam lesz.Minden előadás bevételi költségének egy részét valamilyen segítő akcióra költjük majd.” -
Márai Sándor: VARÁZS
Márai Sándortól kerültek leggyakrabban darabok a Pinceszínház műsorára az elmúlt két évtizedében: emlékezetes és hosszú szériákat futottak a Kaland, a Válás Budán és Az Igazi című produkciók. Október 6-án ismét a múlt század első felének polgári világrendjének emblematikus írójától tartunk bemutatót, a Varázs című darabot a korábbi előadások rendezője, a Márai-darabok avatott szakértője, Kőváry Katalin állítja színpadra. Ismét parádés színészgárda szövetkezett az egyszerre romantikus és lenyűgözően bölcs történet előadására, amelyben egy idősödő bűvész és egy fiatal, pályája csúcsán lévő idomár küzd meg egy fiatal légtornász hölgy szerelméért. Hamarosan mindannyiuk élete meg fog változni. -
Marco Bianchi
Műsor:
Liszt Ferenc: A Villa d’Este ciprusai (I-II), a Villa d’Este szökőkútjaiLudwig van Beethoven f-moll szonáta op. 57 („Appassionata”)Robert Schumann: Carnaval op. 9 -
Margarida asszony
Margarida asszony, az új tanárnő. Biológia órát tart, de tömény élettan, amit kapunk.Margarida asszony: szétszórt, riadt, erőszakos, perverz, akarnok, szeretetre éhes, komplexusokkal teli, szerencsétlen nő. A „biológia” órának a nézők is részesei, hiszen ők a diákok. Kegyetlenül pontos, mégis groteszk a tükör, amiben látnunk kell önmagunkat: Margaridát. A zseniálisan megírt, humorral teli groteszk dráma egy boldogtalan asszony vergődése a minket körülvevő, egyre őrültebb világban. -
Margarita perdikari
Dimitriosz Hadzisz (1913-1981) kiváló görög novellista, újságíró. 1949-1974 között Magyarországon élt és dolgozott mint szerkesztő és filológia tanár. A „Margarita Perdikari” című novellája is ebben az időszakban született. A Neaniki Szkini által előadott színpadi változat szerzője Caruha Vangelio. A lecsúszott arisztokraták, a Perdikariszok utolsó és ártatlan sarja, Margarita hazatér az iskolából az ősi családi fészekbe. Alig 17 éves tanítónő… Nincs húsz éves sem, amikor a németek 1944 kora nyarán
agyonlövik. Margarita az áldozat. Elfogadja az elkerülhetetlen halált – de saját akaratából. -
Mária Evangéliuma
A nagyszabású produkcióban a bibliai alaptörténeten túl lehetőség mutatkozik az anyaság szerepének értelmezésére, sokrétű kibontására. A gazdag zenei világ, a kiváló szövegek a hatalom és a hatalom mögötti erők játékait, a tömeghangulat fordulékonyságát is felmutatják, hol a szakralitás, hol az abszurd eszközeivel. Igazi összművészeti produkcióra törekedtek az alkotók: a magas szintű énektudás, a színészi játék, a kortárs táncszínházi jelenetek egységére. -
Mária főhadnagy
Huszka Jenő romantikus nagyoperettje 1848-ban, Bécsben kezdődik. Az igaz történeten alapuló mesében a magyar érzelmű Máriát rokonai egy osztrák arisztokratához készülnek férjhez adni. Szerencsére megérkezik Antónia, Mária nénikéje és az ő, valamint a kissé bolondos szabó, Zwiekli Tóbiás segítségével a lánynak sikerül még időben elszöknie. Hogy a már forradalom hevében égő Magyarországra juthasson, nemzetőr egyenruhát ölt magára és egy félreértés folytán beáll katonának. 1849-ben, a budai honvédtáborban is férfiként, testvérbátyja nevén, Lebstück Károlyként szolgál a seregben. Vitézségéért immáron alhadnagyi rangot kap. Hanem, igen sok konfliktusa akad fölöttesével, a szigorú Jancsó hadnaggyal, aki többször is megrója könnyelmű hősködéséért, aki nem is sejti, hogy Mária, bécsi szerelme van katonai mundérban. Természetesen „az alhadnagynak” sem
közömbös a jóképű férfiú. A kalandos történet végén persze egymásra találnak és a bolondos Zwiekli is révbe ér az ő Pannijával. -
Mária testamentuma
Nagy Mari önálló estje Mi a hit? Meg kell-e halni a hitért? Meg kell-e ezért halni egy anya fiának? Vagy bárki fiának? Vagy az anyának? Milyen az a világ, ahol egy anyja szeme láttára keresztre feszített fiú a remény jelképe? Szebb ez az új, megváltott világ? Milyen terhet hordoz az az anya, aki elengedte a fiát? Cserébe a világért. A világ megváltásáért. Elengedte-e egyáltalán? Mégis, mit jelent egy anyának, egy fia nélküli világ?Ezekre a kérdésekre keressük a választ anyukámmal az ír származású Colm Toibin Mária testamentuma című kisregényén keresztül – mondja a Viktor Balázs, aki édesanyját, Nagy Marit rendezi a Mária evangéliuma című előadásban. A regény Szűz Máriáról, Jézus édesanyjáról szól, így elkerülhetetlen az elmélkedés a hitről és az egyházról is. Jézus és Mária történetét mindenki ismeri a keresztény világban, talán az egész világon, de az anya és a fiú történetéről keveset tudunk. Toibin az anya és fia kapcsolatát írja le a magányos anya szemszögéből. Az anya bűntudatát, fájdalmát. Toibin az ismert történet vakfoltjait tölti meg élettel, „emberrel”. Mária hite mélyebb, mint bárkié. A fiában hisz. -
Marica Grófnő
A Decsényiek ősi birtokán gazdatiszti állást vállal egy Török Béla álnéven bemutatkozó fiatalember. A magányos férfi addigi életét gróf Endrődy-Wittenberg Tasziló néven élte, amíg rokonai - és ő maga is - nyakára nem hágott a családi vagyonnak.
Minderről mit sem tudva, egy szerelmi csalódástól feldúltan érkezik haza Bécsből a birtok úrnője, Marica grófnő. A grófkisasszony minden kérőjében hozományvadászt lát, ezért elhatározza, jó időre eltemetkezik a vidéki magány összetört szíveket gyógyító csendjében.
Hogy csélcsap kérőit távol tartsa, elhíreszteli, hogy jegyese lett egy Zsupán Kálmán nevű - valójában nem létező - bárónak. Marica és Török Béla gazdatiszt azonban olthatatlan szenvedéllyel egymásba szeretnek. Egy útjáról eltérített levél, a sohasemvolt Zsupán báró váratlan felbukkanása, a segíteni akaró barátok és rokonok kissé összekuszálják az eseményeket, még Marica és Tasziló szerelme is veszélybe sodródik, amikor váratlanul megérkezik Bozsena, Tasziló nénikéje... -
Marica grófnő
Török Péter a hatalmas birtokkal hatalmas adósságokat is örökölt, így kénytelen elárvereztetni azt. Az új tulajdonos a gazdag, szép és fiatal Marica grófnő tiszttartónak véli az exbirtokos fiatalembert, aki vállalja is e szerepet, belemegy a játékba; nem sejtve, hogy birtoka után a szíve is Maricáé lesz. Kálmán Imre egyik legsikeresebb és leghíresebb operettje a Marica grófnő. Itt csendül fel a Szép város Kolozsvár, a Hej, cigány és sok más méltán világhírű dallam.