Kategória Rendezés
  • Berlin, Alexanderplatz

    Berlin, Alexanderplatz

    Alfred Döblin regénye nyomán a színpadi adaptációt Mikó Csaba készítette, továbbgondolta Kovács D. Dániel és Bíró Bence.A Berlin, Alexanderplatz szereplői a szegények, elesettek és kitaszítottak. A névtelen tömegek, akiknek élete egybeforrott a város életével. Főhőse, Franz Biberkopf szállítómunkás, ittas féltékenységében megveri barátnőjét, aki később belehal sérüléseibe, Franzot pedig súlyos testi sértés miatt börtönbe zárják. Amikor kiszabadul, elhatározza: tisztességes ember lesz.Döblin hitelesen ábrázolja a társadalom szorításában vergődő, s végül minden becsületes szándékát feladó embert. Hőse afféle fordított Mefisztóként „mindig jót akar, s mindig a rosszat teszi”. Jószándéka azonban nem rossz természetén bicsaklik ki, hanem tökéletes tudatlanságán. Hiába érzi saját bőrén, hogy kifordult sarkaiból a világ, nem tud vele mit kezdeni. E tömeges élmény a 20-as évek Németországában, nemsokára a nácizmus legfőbb hajtóereje lesz.A Berlin, Alexanderplatz megérdemelten foglal el különleges helyet a modern világirodalomban. Dos Passos Manhattan Transferjét (1925) szokták elődjének tekinteni, mint nagyváros-regényt, és James Joyce Ulyssesét (1922), mint tudatmozgást, tudatáramot megfestő prózai alkotást.
  • Bernarda Alba háza | Exit | Tabula rasa

    Bernarda Alba háza | Exit | Tabula rasa

    Bernarda Alba háza: Federico García Lorca drámájában a nyomasztó hagyomány lélekölő ereje boldogtalanná teszi a zord asszony és leányai életét. Aki meghajlik a kemény hagyományok előtt, magára vállalja az örök boldogtalanságot. Aki lázad ellene, mert derűre, boldogságra vágyik, belepusztul.Exit: A legtöbb fogalom, amelyet önmagunk meghatározásához társítunk, kompromisszumok megkötésére kényszerít minket, függetlenségünk és olykor szabadságunk feladására. Kibújunk a minket terhelő, de egyben a minket terelő korlátok szorításából, és saját ösvényt taposunk a korábbi minták helyett. Kimozdulunk, vagy már rég kimozdultunk a kollektív útról, hogy egy üres térben, megtagadott és elferdített eszmék között bolyongva keressünk valamit.Tabula rasa: Manapság igyekszünk harmóniát találni kaotikus társadalmunkban. Bár a technológia jobban összeköt minket, mint valaha, mégis egyedül vagyunk. Valódi hőstett megtalálni magunkban az erőt, melynek segítségével képesek vagyunk feldolgozni kínos helyzeteket, elengedni fájdalmas élményeket. Michael Gordon lendületes zeneművére készült koreográfia ennek a kihívásnak tesz eleget. A dallamok látszólag véletlenszerűen jelennek meg, és megszokott struktúrában áramolnak ide-oda, mégis diszharmóniát okoznak. A zavar és a feszültség rivaldafényében olyan fordulóponthoz jutunk, amely egy új kezdet, a tabula rasa szükségességéhez vezet.Táncolják: a Szegedi Kortárs Balett művészei.
  • Bernáth Imre - Mozi kalandok

    Bernáth Imre - Mozi kalandok

    A nagysikerű Mozi kalandok című film premiere a Bartók színházban. Legendás film sztárok, világhírű énekes, ikonikus filmalakok egy filmben. Mozigépészünk Szebasztian közreműködésével aki mindent megtesz a film "zavartalan" lejátszásában.
  • Bertalan és Barnabás

    Borbála néni lázas készülődésben. Nagy nap ez a mai! Éppen ma van Boldizsár bácsi nagyon, de nagyon sokadik születésnapja (még azok közül is, amiket már Borbála nénivel együtt ünnepelt)! Gyertyák gyúlnak, villák villognak, orcák pirosodnak. De mit rejt a szalaggal átkötött piros kalapdoboz? Két egyforma kutyus orra kandikál ki a megbontott csomagból. Hogy kik ők? Bertalan és Barnabás, a két kutyakölyök. De vajon tényleg annyira egyformák?Egy mese az identitáskeresésről, az otthonra találásról és a családról, piciknek és nagyobbacskáknak!
  • Best of Ghymes

    Best of Ghymes

    33 év dalaiból összeállított válogatás A GHYMES dalaira a már jól ismert, sajátos stílus a jellemző, melynek meghatározója Szarka Tamás zenéje és irodalmi értékű szövegvilága. Ezt egészíti ki Szarka Gyula népzenei alapú szerzői zenéje. A Ghymes zene hat az értelemre, az érzelmekre és az érzékekre. A zene mélyről jön és erőt ad. A zenekar vallja, hogy az abban a pillanatban megszólaló ÉLŐ muzsika energiája, varázsa a feltétele és záloga sikereinek.

    A zenekar tagjai:
    Szarka Gyula - ének, bőgő, gitár, tökcitera, fretless bass, lant, szájbőgő, kórus
    Szarka Tamás - ének, hegedű, koboz, gitár, bőgő, fretless bass, ütősök, nagydob, tökcitera, szájbőgő, kórus
    Kún Csaba - szintetizátor, kórus
    Jelasity Péter - szaxofonok, fuvola, furulya, kórus
    Jász András - altszaxofon, kórus
    Lau János - ütősök, dobok
    Horváth János - szintetizátor, nagydob, kórus
    Varjú Attila - ütősök, dobok
  • Beszélgetés Závada Péterrel

    Závada Péter az Akkezdet Phiai zenekar Újoncaként vált ismertté. Költőként 2012-ben kiadott, Ahol megszakad című kötetével debütált, ezt három évvel később követte a Mész című kötet. 2017-ben jelent meg legújabb, Roncs szélárnyékában című könyve. Az új kötet eltávolodik a személyes traumákat feldolgozó versbeszédtől és egy fogalmi, személytelen költői nyelvet hoz létre, ami alkalmas az objektív valóságot több oldalról is megkérdőjelező vagy kétségbe vonó szemlélődés tapasztalatainak megszólaltatására. A beszélgetés során a kötet verseiről, a lírai hangsúlyok megváltozásáról és a versekhez fűződő viszonyáról is szó esik.
  • Beszélgetések Sheryl Suttonnal

    Két művész beszélget, a költő és a nála 20 évvel fiatalabb, híres színésznő, a huszadik századi lét és a modern művészet kérdéseiről, költészet, próza, színház, zene, népművészet, avantgarde kísérleteiről, összefüggéseiről, de még ezeknél is fontosabb téma, a világ szegényeinek a „megszomorítottak és a megalázottak”(Dosztojevszkij) helyzetének, életérzésének megfogalmazására irányuló kísérlet.
  • Betlehem

    Betlehem

    „Több mint kétezer évvel ezelőtt született egy fiú, akit istenként tisztelnek mind a mai napig. Sokan szentül hiszik a leírtakat, sokak szerint ez csak mese, mások a maguk meggyőződése szerint gondolkodnak erről. Akárhogyan is, ez a fiú, akit Jézusnak hívtak, megváltoztatta a Világ folyását. Hogy hogyan, arról sok történet szól. A születéséről azonban csak egy.” – ezekkel a sorokkal kezdődik a BonBon Árnyékszínház különleges előadása, melyben a betlehemi történetet mesélik el mai, modern nyelven gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Az előadás 3 szálon fut, ahol bemutatják Mária és József, a fiatal pár szenvedéseit, a 3 bölcs tiszteletet érdemlő útját és Heródes őrületes féltékenységét a prófétai „másik királlyal” szemben. Az előadás célja, hogy az ismert történetet hiteles módon mesélje el a gyerekeknek, ami talán számukra már nem is annyira ismert. Mindezt egy csodálatos látványvilággal, ahol fény- és árnyjátékkal beszélik el a szereplők egy modern betlehemes keretein belül ezt a gyönyörű történetet.
  • Betlehem Csillaga

    Betlehem Csillaga

    Zenés mesejáték - a Turay Ida Színház előadásaTélre járt már az idő, midőn Józsefnek és Máriának Betlehembe kellett mennie, Augusztus, a római császár parancsára. Betlehemben már csak egy istálló volt üres, hát behúzódtak oda. Itt született meg éjjel a kis Jézus, az Isten Fia, kiről az Úr angyala szólott Máriának. Midőn a kis jézus született egy ragyogó fényes csillag jelent meg az égen, messze földön hirdetve, a Megváltó érkezését.
    Az előadásban magyar, francia, dél amerikai, angol gyermekdalok csendülnek fel, művészeink tolmácsolásában, kiket reményeink szerint az óvodások és a kisiskolások segítenek énekükkel. Ez a közös munka olyan élményt nyújt a gyermekeknek, mely elkíséri őket, egész életükön át.
  • Betyárjáték

    Betyárjáték

    Ferenczi György és a RackajamFerenczi György és a Rackajam – Vidnyánszky Attila és Szomjas György meghívására – a Nemzeti Színházban lép fel, a Betyárjáték című új produkcióban. Ferenczi György szerint olyan lesz ez az előadás, „mint egy élő, videóklipszerű zenés film. Szomjas György – aki egykor a Kopaszkutyát rendezte, tehát igencsak benne van a rock and roll – összeállított egy kvázi dramaturgiát.” A dalokat különböző színházi jelenetek, filmbejátszások kötik össze, hagyományos dialógusok azonban nem lesznek.A táncnak is meghatározó szerepe van az előadásban: Kovács Norbert Cimbit és társait kérték fel, akik ugyancsak az autentikus népzene-néptánc világából érkeznek. 
  • Betyárvilág

    Betyárvilág

    Rózsa Sándor, a legendás szegedi betyár mellett még sok más híres, illetve hírhedt betyár életének egy- egy mulatságos – gyakran tanulságos -, de mindenképpen derűs és szórakoztató epizódját mutatjuk be, egy lendületes és látványos táncprodukcióban.
  • Beugró

    Beugró

    2013 novemberétől a Játékszín ad helyet a Beugró című négyszereplős szituációs játékokon alapuló népszerű szórakoztató műsornak. A szatirikus alaphelyzetekre kitalált helyzetgyakorlatokban Pokorny Lia, Kálloy Molnár Péter, Rudolf Péter és Szabó Győző rögtönzéseit élvezhetjük, akik kellékek nélkül jelenítenek meg gyakori emberi alapkonfliktusokat.
    A szereplők az egyes játékok jellegét ismerik, de a konkrét feladatokkal, szerepekkel akkor és ott, a színpadon találkoznak először, tehát valóban rögtönözve kell kitalálniuk, hogyan játsszák tovább a készen kapott alaphelyzeteket.
  • Biblia élőben

    Biblia élőben

    Adventre készülve a Meglepetés SzínházzalA Meglepetés Színház bibliai történeteket jelenít mega közönség kérése szerint. Mivel a történetek és szereplőik archetipikusak, általuk mindenki és minden kor érintve érezheti magát. A Biblia személyesen szólít meg bennünket .Fellelhetők benne saját kérdéseink, kétségeink, és válaszokra, vigasztalásra, tanúságtételekre is találhatunk. Az előadás sodró dinamikáját a közönség, a rögtönző színészekés a társulat zenészei adják – egy játékmester segítségével. Ha szeretnéd, a TE bibliai történeted is színre kerülhet!
  • Biedermann és a gyújtogatók

    Biedermann és a gyújtogatók

    Azt gondolná az ember, hogy a rendezett hátterű polgár háza biztonságos hely, hiszen kifogástalan a behatolásgátló rendszer, állandó a felügyelet… de állandóak a gyújtogatások is, a média önti magából a baljós híreket. Mit tehet ilyenkor a félelemmel teli, de vakon bizakodó nyárspolgár? Elébe megy balsorsának, és ő maga nyit ajtót a gyújtogatók előtt…Max Frisch tandrámaként jelölte meg remekművét, mindenféle tanulság nélkül, hiszen a gyáva behódolók képtelenek érteni a nagy tüzekből, miközben kezükben a kanóc, és a zsebükben ott lapul a gyufa…