-
Béjart Ballet Lausanne: Ballet for Life (Balett az életért)
klasszikus balett90 éve született és 10 éve halt meg a „20. század balettjét” megteremtő, rendkívül nagyhatású balettművész-koreográfus, Maurice Béjart. Az általa alapított, és a mester halála óta is töretlenül működő Béjart Ballet Lausanne az idei év előadásait e kettős évfordulóhoz, valamint a társulat fennállásának 30 éves jubileumához köti, megemlékezve a kortárs balett kiemelkedő alakjáról és újítójáról, valamint legszebb és legnagyobb hatású koreográfiáiról, amelyekkel máig világszerte turnézik a társulat.A húsz éve bemutatott Ballet for Life című komplex táncmontázsával Béjart olyan neves, fiatalon meghalt művésztársak előtt tiszteleg, akik a maguk idejében maradandó értéket alkottak. A társulat egyik legsikeresebb előadásában megidéződik a fiatalon elhunyt táncos, Jorge Donn alakja, zenei alapját pedig egy meglepő párosítás, a csupán 35 évet élt Mozart néhány zongoradarabja, valamint a 45 évesen elhunyt Freddie Mercury utánozhatatlan hangján megszólaló Queen-dalok adják. Az előadás utólagosan a táncosok különleges kosztümjeit tervező Gianni Versace világhírű divat- és jelmeztervezőnek is emléket állít, akit nem sokkal az előadás bemutatása után merénylet áldozata lett.A Ballet For Life mégsem szomorú hangulatú előadás, hanem az életigenlés balettje, amely az ifjúságról és reményről szól, hiszen: „The show must go on.”A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megvalósuló előadás csatlakozik a produkció üzenetéhez, és a Béjart Ballet Lausanne meghívásával a valaha élt egyik legnagyobb koreográfus előtt tiszteleg születésének és halálának jubileumi évfordulóján. A társulat először lép fel a Margitszigeten, folytatva a világhírű balett-társulatok bemutatásának sorát. -
Béka-királykisasszony
A Béka-királykisasszony című előadás mesél férfiról, nőről, szerelemről és fájdalomról. A népmesékre jellemző sok-sok emberöltőnyi bölcsesség párlataként nem arról beszél, hogy minden rendben van, hanem hogy minden rendbe hozható. -
Békaherceg
Tartonia királyságban, William király udvarában két hercegnő nevelkedik: Henrietta és Zora. Henrietta gyönyörű, de nagyon gonosz, Zora viszont csupa szív, bár nagyon szomorú és magányos. Ám egy nap egész élete megváltozik, mert igaz barátra talál. Brekek a vízben él, de mégis nagyon különleges béka. Örök hűséget fogadnak egymásnak jóban, rosszban. Zora nagy próbatétel előtt áll: be kell bizonyítania, hogy igazi hercegnő. Brekek segítségével ez sikerülhet is… -
Békakirály
A közismert történet ezúttal marionett színpadon elevenedik meg, amelyet Henrik, a Békakirály hű szolgája és egyben legjobb barátja működtet. Miközben elmeséli az elátkozott királyfi és a királykisasszony barátságának históriáját míves bábok kelnek életre és szórakoztatják a nézőket: kicsiket, nagyokat egyaránt. A humorral átitatott történet egyszerre szól a legmélyebb baráti kapcsolatokról, az elfogadásról és arról, hogyan láthatjuk meg önmagunk hibáit mások szemén keresztül. -
Béke Ithakában
Miről is szól Márai Sándor Béke Ithakában című regénye? Egyrészt a mítoszok legendás szereplőinek – Odüsszeusznak, Pénelopénak, Menelaosznak, Helénának a történetét meséli el. De szól a kereszténységről, a kommunizmusról, a demokráciáról, s a szabad akaratról is. Történet a mítoszokról és azok üzenetéről. A Béke Ithakában egy dekadens világgal szembesít minket, mely egy lépésre áll a széteséstől. Az ördögi istenek, az elfelejtett hősök világa ez, s ez a világ megállíthatatlanul hanyatlik. A Béke Ithakában jövője a mi jelenünk, a mi valóságunk a maga jó és rossz tulajdonságaival. A Béke Ithakában története bár az antic világban játszódik, és a huszadik század második felében íródott, csupán egy lépésre van a huszonegyedik századtól. -
Békediktátum
"...a nyers igazsággal való kényszerű szembesülésen túl, a lelki és érzelmi megtisztuláson át, a végső összetartozás katarzisában lehetséges feloldódás megélése adhat vigasztalást és reményt a következő száz esztendőben Közép-Európának és a világon szétszóródott magyarságnak..." -
Bekkanko, a grimaszdémon
Hat éven felülieknek és felnõtteknek!A japán mondák szerint az emberek a démonoktól való félelem miatt járnak a helyes úton. Bekkanko viszont akárhogy igyekszik, képtelen riogatni bárkit is - grimasz-szerű arckifejezése mindenkit mosolyra fakaszt, démon társai lekezelően bánnak vele, kiközösítik. Egy nap azonban találkozik egy vak lánnyal, Jukival, akibe első látásra beleszeret.
A felszín alatt rejlő értékek megismeréséről, a félelem szülte előítéletek erejéről és a kirekesztett magányáról szóló klasszikus mesékből gyúrt szívszorító történetet Asaya Fujita 1979-ben állította színpadra. A kortárs darabot azóta számtalan adaptációban mutatták be világszerte - ezek összes előadása mára jócskán meghaladja a háromezret.
A Bekkanko olyan egyetemes értékeket állít középpontba, mint a tolerancia és az empátia, általuk pedig a negatív előítéletek leküzdését, a felszín alatti tulajdonságok megismerésének fontosságát hangsúlyozza. Bízunk benne, hogy a szülők és a pedagógusok is osztoznak majd lelkesedésünkben, s pozitívan állnak előadásunkhoz, hisz napjainkban még a korábbinál is fontosabbnak látszik nyitott, a világra kíváncsi fiatalokat nevelni. -
Bemelegítés
A „bemelegítés” címet konkrét és metaforikus értelemben is használjuk. Metaforikus értelmében egzisztenciális állapotként, általánosabb síkon: az emberi életre, a kapcsolatokra, a közösségben való létezésre fókuszálva vetjük föl a bemelegítés témáját. Mondhatjuk, hogy az ember, -ha nem is gondol erre– különböző életkoraiban, élete különböző stádiumaiban - mindig bemelegít: készül, edz, felkészül valamire. Gyermekként, majd kisebb vagy nagyobb kamaszként készül, „melegít” a felnőtt életre, annak a - több-kevesebb változtatással - mindannyiunk életében lefuttatandó „programnak” a végrehajtására, amely fizikai (élő) és társas lény mivoltunkból következik.Mozgásvilágát tekintve az a darab, amit a cím is sejtet: bemelegítés, amely során a szereplők a test mozgásra való felkészítésétől eljutnak a látványos, akrobatikus elemekig, valamint az egységes, közös táncig. -
Bemutatkozik a Selinunte Kiadó
A szakmai beszélgetés keretében a Selinunte Kiadó vezetője, Sándor L. István és a drámakötetek szerkesztője, Szűcs Mónika mutatja be a kiadó stratégiáját, további terveit és eddig kiadott köteteit. A kiadó eddig két sorozatot indított. Az Olvasópróba sorozatban színházban már bemutatott szövegek jelennek meg tematikus válogatásban. A Kortárs drámaírók sorozatban szerzői köteteket publikál a kiadó. Olvasópróba sorozat: A felejtés ellen / Kortárs magyar színdarabokAz Olvasópróba első kötetében szereplő darabok mindegyike az emlékezéssel, a múlttal való szembenézés elkerülhetetlenségével foglalkozik. Az öt mű közül három történelmi témát dolgoz fel, feledés homályába burkolt, hallgatással körülvett történelmi időszakokat idéz meg. A kötetben szereplő két kortárs tematikájú darabnak is vannak a közelmúlt történelmére utaló vonatkozásai.Párhuzamos világok / Kortárs magyar színdarabokAz Olvasópróba sorozat második kötete – a hazai könyvkiadásban elsőként – olyan darabokat gyűjtött össze, amelyek eredendően a gyerekkorból már kinőtt, ám még a felnőttkor előtt álló fiatalok számára készültek. Szerzőik otthonosan mozognak a tizenévesek világában, pontosan értik problémáikat, és hitelesen beszélik nyelvüket. Ezáltal képesek megragadni valami lényegit a mai kamaszokat feszítő kérdésekből úgy, hogy az a felnőtteket is érdekelje.Kortárs klasszikusok / Mai magyar színdarabokJól ismert klasszikus hősök, mitológiai és irodalmi alakok kelnek új életre az Olvasópróba sorozat harmadik kötetében. Mind a négy történetnek egy-egy rendező álmodott saját, különleges teret, adott formát, testet, látta meg a kortársat a főhősökben – ezért is szerepel az itt olvasható szövegek közül háromnál is (társ)szerzőként a darabot színre vivő rendező neve. De nem a klasszikus szerzők előtti tisztelgés vezette az alkotókat, hanem az az élmény, hogy ezekben a jól ismert történetekben olyan feszítő kérdések vetődnek föl, amelyek a mi életünkben is választ követelnek. Hogy a több évszázados távolság ezektől a hősöktől mit sem számít, mert a dilemmáink ugyanazok, ugyanúgy botladozva keressük a válaszokat, döntünk jól vagy rosszul, vagy épp kerüljük el a választást.Menni vagy maradni? / Mai magyar színdarabokKözel másfél évszázada meg-megújuló hullámokban hagyják el szülőföldjüket magyarok tíz-, sőt százezrei. Mi késztet valakit arra, hogy mindent hátrahagyva nekivágjon az ismeretlennek? Mit remél, mitől tart, milyen akadályokkal kell megküzdenie, és van-e út, hogy visszatérjen? Az Olvasópróba sorozat negyedik kötetébe olyan darabok kerültek, amelyek szereplői különböző korokban és élethelyzetekben teszik föl a kérdést: menni vagy maradni?Kortárs drámaírók sorozat: Székely Csaba: Idegenek és más színdarabok Manapság nemigen akad sikeresebb, erősebben ható magyar drámaíró, mint Székely Csaba. Egymást érik a különböző színházi bemutatói (külföldön is), rendszeresen érkeznek hírek művészi sikereiről. Darabjai azonban nemcsak színházi, hanem irodalmi szempontból is értékesek. Egy kimunkált, változatos, élvezetes nyelvet használó szerzőről van szó, aki mély emberismerettel rendelkezik, amelyet könnyedén alakít jellemrajzokká. Ugyanakkor – ami egy drámaírónál talán a legfontosabb – remek érzékkel képes szituációkat teremteni s ebben mozgatni figuráit. Tasnádi István: Cyber Cyrano és más színdarabokTasnádi István a kortárs magyar drámairodalom meghatározó alakja. Sok műfajú alkotó, de igazán otthon a színházban érzi magát, nemcsak íróként, hanem dramaturgként, sőt rendezőként is. Darabjai nem az asztalfióknak íródnak, hanem többnyire létező társulatok számára, a színészekkel és a rendezővel való együttműködésben készülnek. Különösen az ebben a kötetben olvasható darabokra igaz ez. A négy darabból hármat Tasnádi egyik állandó színházi alkotótársa, Vidovszky György rendezett olyan fiatal színészekkel, akikkel többségében középiskolás koruk óta együtt dolgozott. A kötet negyedik darabja egyben a legrégebbi is: az Árkosi Árpád rendezte Nézőművészeti Főiskola még a Krétakör társulatának tagjai, Mucsi Zoltán, Scherer Péter és Katona László számára készült, akik azóta társulatuk nevéül is választották az előadás címét.A kötetekben megjelent szövegek közül nem egy sikeres előadás formájában mutatkozott be a korábbi Deszka Fesztiválokon -
Ben Hur
Egy mese Krisztus urunk korából. A monumentális amerikai nagyregény grandiózus színpadi változata, amelynek gigászi eredeti szerzője az óriási amerikai polgárháború hatalmas tábornoka, Lewis, vagy becenevén „Lew” Wallace. A Madách Színház ennek a kilencszáz oldalas műnek minden egyes jelenetét önök elé varázsolja, hogy csak néhány kiragadott példát mondjunk: egy élethű, látványos tengeri csatát, az ókori Rómát a maga teljességében, és természetesen azt a bizonyos legendás kocsiversenyt. És még mennyi mindent! A világtörténelemben először a Ben Hur mind a hétszáz történelmileg hiteles és lélektanilag árnyalt szereplőjét láthatják – négytagú társulatunk ábrázolásában! -
Benda Gábor
Zongorakoncert vendégekkel és meglepetésekkel
Benda Gábor slágerek, népdalok és saját szerzemények klasszikus-, jazz- és popzenei stílussal való földolgozásával teremt átjárást az elit és a tömeg kultúra között. A főként meditatív jellegű játékot virtuóz és ritmikus elemek teszik látványossá. -
Benyovszky
Ebben a táncjátékban egy rendkívüli ember szenvedélyes és viszontagságos életútját követve „bejárjuk” szinte az egész világot, mint ahogy tette azt Benyovszky Móric, a híres kalandor, népszerű világutazó és emlékíró a 18. század közepén. A magyar huszárkapitány és gróf, a szlovák földbirtokos és a lengyel hazafi, előbb orosz hadifogoly Kamcsatkán, majd francia hős, s végül Madagaszkár királya lesz. Kalandok, tánc, szórakozás. -
Berecz András ének- és mesemondó estjei
Ezen az estén Berecz András a meséről, a mesemondásról és a mesemondókról mesél. Örökölt tudomány és lelemény, szabály és szabadság törvényein tűnődik vidáman elgondolkozva. -
Bereczki Zoltán – Karácsonyi koncert
Bereczki Zoltán karácsonyi nagykoncertje, amelyen az énekes jól ismert dalai mellett népszerű karácsonyi dalok is felcsendülnek. -
Béres
Béres József, a Széchenyi–díjas kutató–feltaláló a hetvenes évek elején alkotta meg a Béres Cseppet. 1975–ben kuruzslás vádjával eljárás indult ellene. Következő évben bejelentette a szabadalmat, amely gyógyhatású készítményként került forgalomba. 2000–ben hivatalosan is gyógyszerré nyilvánították. A kortárs színmű megrendítő képet fest a Kádár–korszak bürokratikus viszonyairól, mely minden újat, egyénit, a hivatalos iránytól eltérőt gáncsolt. -
Bérgyilkos a barátom
A darab helyszíne Párizs egyik elegáns szállodája, amely az Igazságügyi Palotával szemben áll, ahol éppen egy koronatanút várnak vallomástételre. A bűnügy szálai a politika legfelsőbb köreit érintik, tehát nem meglepő, hogy bizonyos személyek el akarják hallgattatni a tanút. Ezért érkezik a szállodába Ralph, a bérgyilkos, hogy elvégezze a piszkos munkát. Ezzel egy időben a szomszéd szobában Pignon, a hétköznapi francia kisember szerelmi bánatában éppen véget akar vetni életének. Az öngyilkosság azonban meghiúsul, ugyanis a vízvezetékcső, ahová fel akarja akasztani magát, kettétörik... Innentől kezdve aztán minden a feje tetejére áll! Hogy hogyan és miként, az kiderül az egyik leghíresebb francia bulvár szerző darabjából, amiből már filmet is készítettek Magasles címmel. Francois Pignon, a csetlő-botló kisember a Balfácánt vacsorára című darab után újra visszatér a Hevesi Sándor Színház színpadára!