-
Bartók Béla: 5. vonósnégyes | Concerto
Bartók Béla két táncszínpadi művet írt: egy pantomimot (A csodálatos mandarin) és egy táncjátékot (A fából faragott királyfi). A koreográfusok fantáziáját azonban egy sor további Bartók-mű is megmozgatta, például a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára vagy a Táncszvit. Horváth Csaba – rendezőként, koreográfusként és táncosként – ezúttal az 5. vonósnégyes és a Concerto mozgásszínházi lehetőségeit tárja fel. „Bartók Béla hat vonósnégyesét már alig néhány évvel a zeneszerző halála után úgy tartotta számon a szellem világa, mint a 20. századi zene aranytartalékának megkérdőjelezhetetlen részét. A hat darab egyetlen egésznek is tekinthető, s ha a mű formátumának és komplexitásának az előadásban való adekvát megjelenítéséről van szó, alighanem a Bartók-stílus magasrendű klasszicizálódását képviselő 5. vonósnégyes viszi el a pálmát” – vallják a produkció készítői.
Szabolcsi Bence szerint Bartók talán sohasem volt tele akkora emberszeretettel és részvéttel, mint a Concerto komponálásának időszakában. „Sohasem tudta úgy összefoglalni életének minden eredményét egy hatalmas szintézisbe, mint éppen ekkor.” Bár az öttételes mű sötét, zaklatott és szorongó tónusban íródott, a végkicsengése már maga az életöröm és a jobb jövőbe vetett hit igazi megnyilvánulása, s ezzel nagyon sokáig egyike lett a század utolsó pozitív végkicsengésű darabjainak. -
Bartók-est
A Bartók-est a Pannon Filharmonikusok és a Pécsi Balett első nagyszabású együttműködése, melyre a Bartók-év alkalmából kerül sor. A csodálatos mandarin kortalan története az elidegenedett nagyvárosi világ minden szennyéről és vágyáról, A fából faragott királyfi népmesei bölcsessége a valódi erények értékéről a külsőségek fetisizálása helyett, mintha rólunk, a 21. század értékvesztett világáról szólna. -
Bartók-Sztravinszkij
KÖZÉP-EURÓPA TÁNCSZÍNHÁZ"Zseniális, ahogy Halász Gábor megkoreografálta a tehetség természetének lényegi kettősségét. Megmutatja, hogy micsoda felszabadító, megkülönböztető energiája van ennek az emberben lakozó többletnek. (…) Kun Attila koreográfiája pusztába kiáltott modern dübörgés. A városokból kikoptak a tavaszi rítusok, az újraéledésnek nincs funkciója, maximum a borítókép cserélődik (Hello, spring!) megannyi facebook-oldalon. A tér sarkaiban mini oltárok. Mutatják a rétegeket, szétszálazzák az egyet. Mintha felhasították volna a jelent, amelynek mélyén ott villódznak a múlt képei, de a jövő jóslatai is."
(Pintér Viktória: Áldozati hálók – Tánckritika.hu) -
Beáldozhatók
A zenés színpadi műben hajléktalanok kálváriája illetve álmai jelenítődnek meg. (humor, dráma, zene) -
Beatles a fedélzeten
Babette, Jeannette és Raclette, a szétesőben lévő Jet-Baguette légitársaság három légikisasszonya elkíséri Önöket a Budapestről Párizsba tartó útjukra. De vigyázat! Ezen az úton minden balul üt ki, ami csak kiüthet. A pilóta némi alkoholtól ütötte ki kissé magát, a másodpilóta viszont teljesen, ugyanis holtan fekszik a poggyásztartóban. A felszolgálandó szendvicsek elfogytak, a repülőgép ócska, az egyik hajtómű meghibásodik és a Bodeni- tóra tervezett kényszerleszállás szó szerint vízbe fullad. Ámde semmi pánik! A bátor légikísérők kézben tartják az eseményeket és minden problémára a hozzá illő Beatles dallal reagálnak. Babette, Jeanette és Raclette humoros párbeszédei és szórakoztató táncbetétei a katasztrófaútból mennyei szórakozást varázsolnak. -
Beatles.hu
Ebben a zenés ámokfutásban megszólalnak a legnépszerűbb Beatles-slágerek nagyzenekari hangszerelésben, miközben apró történetek idéződnek fel a liverpooli kezdetektől a lovaggá ütésig terjedő időszakból. A sztorikat a zenekar tagjainak elbeszélései alapján ismerhetjük meg, hitelességükhöz tehát kétség sem fér. Legfeljebb John, Paul, Ringo és George cáfolhatná őket. Különböző okok miatt egyikük sem fogja... -
Bebújós
A féltő apukák és az aggódó anyukák gondosan választottak óvodát gyermekeiknek. Az óvónő megbízható, jó pedagógus, a többi szülő szintén rendes ember, nyugodtan ott lehet hagyni a gyerekeket ebben a biztonságos közegben. Problémák persze mindenhol adódhatnak. Még ebben az álom oviban is, ahol a nagycsoportosok furcsa dolgokat kezdenek el játszani. A felnőttek viszont nagyon figyelnek, nem hagyják, hogy baj történjen, ezért nyomozásba fognak, hogy megtudják, kitől ered a bűnös játék. Négy szülő, négy gyerek és egy óvó néni. Egy gyerekjátékról szól majd az egész. De komolyan is vehetik.Készült az Örkény István drámaíró pályázat és a Staféta pályázat támogatásával. -
Becéző szavak
Vannak strapás anyák. Sziporkázóak, szórakoztatóak, de a legrosszabbkor szólnak, tapintatlanok és mindig hibátlanul szúrják be a legbrutálisabb megjegyzést. Ha nem a mi bőrünkre menne, boldogan élveznénk imádnivaló humorukat. Na, Aurora ilyen. Pedig mindig a legjobbat akarja, az egész életét parkolópályára állítja, hogy végre gatyába rázza a lányáét – aki mellesleg férjes asszony, és gyerekei vannak. Mert ő megmondta előre. -
Bécsi vér
Operett- a Veszprémi Petőfi Színház és a Magyar Zenész Színház előadásaKellemesen szórakoztató, ironikus operett a Bécsi vér, melynek szerelmet kergető főhősei a boldogságra törekszenek. Gróf Balduin Zedlau és felesége Gabrielle, valamint Franziska (Franzi) Cagliari táncosnő, továbbá a fiatal Pepi Pleininger modell, Ypsheim-Gindelbach herceg és Jozef, a gróf inasa olyan sikeresen kuszálják össze a szálakat, hogy a második felvonásra a néző csak kapkodja a fejét és nem érti: ki kinek udvarol. Vajon egy téves bemutatkozás és a feleség szeretővé degradálása miatt kialakult helyzet miként fokozódik? Megoldódik-e egyáltalán? A szereplők nem elégedettek jelenlegi választottjukkal, mindenki mást akar, ám egy váratlan leleplezés, valamint titkos találkozók tömkelege után helyre áll a rend. Johann Strauss, a keringőkirály gyönyörű, bohém és kedves dallamai elrepítenek minket a XIX. századvégi bécsi hangulatba, a „Kelet Párizsába”, a bécsi operett születésének korába. -
Becsületbeli ügy
Fándly Csaba első rendezése a lényegre kérdez: hogyan is kéne együttélni? És a darabban szereplő pszichológussal együtt tehetetlenül széttárjuk a karunkat. A modernkori népvándorlásban erkölcs és törvények, emberség és kultúra feloldhatatlan ellenmondásokban találkoznak majd, így tágul Lutz Hübner drámája is tragikus látomássá. -
Beethoven V.
Beethoven V. szimfóniájának kezdő hangjaiban a sors pörölycsapásai hangzanak fel, ám lehetne e négy hang a citromsármány éneke, háborús idők győzelmi himnusza vagy…Ahogyan Tom Service megfogalmazza a Guardian hasábjain megjelent cikkében: “Íme a mű kezdete”.Beethoven V. szimfóniájának kezdő hangjaiban a sors pörölycsapásai hangzanak fel, ám lehetne e négy hang a citromsármány éneke, háborús idők győzelmi himnusza, vagy akár egy Cherubini korál variációja.Beethoven e művének első négy hangját rengetegféleképpen érzékelték, értelmezték és magyarázták. A legismertebb szimfonikus kivetülése ez annak, ahogyan a dúr hangnem árasztotta ragyogó fény győzelmet arat a mollal kifejezően ábrázolt sötétség felett.Már évek óta szerettem volna koreográfiát készíteni erre a zeneműre, de eddig nem volt világos számomra a valódi üzenete. Nem csak a világszerte ismert első tételére gondolok, de a további három, kevésbé népszerű, ám szintén hihetetlenül erős tételre is.Ebben az évben ünnepeljük Beethoven születésének 250. évfordulóját, és napjainkban hasonlóan forradalmi időket élünk, mint a mester, amikor ezt a darabot 1804 és 1808 között megalkotta. Jelen korunknak is az ad reménységet, hogy a fény győzedelmeskedik a sötétség felett. Ez késztet arra, hogy a GG Tánc Eger számára készítendő új munkámmal is kifejezzem az életbe vetett hitemet. -
Being and nothingness/Lét és semmi
Miért vagyunk itt? Miért ebben az univerzumban létezünk?
Miért nem ismerjük még mindig a saját univerzumunkat?
Az emberek testén belül és kívül is ott az univerzum, együtt rezeg azzal, de ennek az egyetemes egységnek még mindig nem vagyunk tudatában, és még azt sem tudjuk, hogy honnan jöttünk.
A SEMMIBEN ott van a MINDEN.
Ehhez a buddhista filozófiai alapgondolathoz kapcsolódó darab a zéróból indul, ahol a semmiből születő találkozások, összehúzódásra és tágulásra késztetve a teret, óriási káoszt idéznek elő, ahol minden létező keveredik, majd teret bontva elkülönül, visszatérve újra a semmibe.
A koprodukció ötlete SHIN Eunju, koreai koreográfus és táncművész fejében fogalmazódott meg 2015-ben. Az első felkérést KAWASAKI Yoshihiro, tokiói professzornak küldte el a darab megírására, zenéjének és látványának megtervezésére. Majd két koreográfus kollégáját SUMI Masayukit, Japánból és Bataritát, Magyarországról is meghívta Dél-Koreába, Buszanba, hogy négyen közösen gondolkodhassanak, hozhassák létre a művet. A koprodukcióban készült alkotás 2015-ben került bemutatásra a Busan Nemzetközi Táncvásár (BIDAM Busan International Dance Market) keretein belül. Magyarországon a Nemzeti Táncszínház meghívásának jóvoltából, az EMMI támogatásával, az Érintéspont Művészeti Alapítvány (Touchpoint Art Foundation), a Japán Alapítvány (Japan Foundation) és a Koreai Kulturális Központ (Korean Cultural Center) együttes szervezésében kerül bemutatásra.