-
Atelier 21220 - Rave
“... A történelem során a városok arra hajlottak, hogy átvegyék vagy megtartsák a hátországuk vallását. [...] Ugyanakkor a városok arra is hajlamosak, hogy felhígítsák a hagyományos hiteket. Az iparosodott Nyugat pedig különösképpen intellektuális, filozófiai és pszichológiai gyakorlattá redukálta a vallást. A nyugati városlakók jellemzően meg vannak fosztva az eksztázis élménytől, ezért ezeknek a genetikailag kódolt szükségleteknek a kielégítése érdekében gyakran olyan pótszerekhez folyamodnak, mint a drogok. A rituális testtartások gyakorlása lehetséges kiutat ajánl erre a dilemmára. [...] vallásos transzállapotot vezethetnek be és a testtartások segítségével jelentőségteljes tapasztalatokat építhetnek fel…” -
Atlantic Flight - Vízi cirkusz
A Fővárosi Nagycirkusz új műsorában egy ilyen fantasztikus utazásra invitáljuk nézőinket. Az Atlantic Flight – Nagy cirkuszi utazás című új műsorunkban szabadon szárnyra kap a képzelet, nem ismer határokat a fantázia, és mi csak arra kérjük nézőinket, hogy szálljanak fel velünk kerek e világot keresztbe-kasul bejáró repülőnkre. Bátor kapitányunk és csinos stewardesseink vezetésével egy ugrásnyira van a világ legtávolabbi csücske is, ők pedig nem félnek elindítani a motort, felszállni bondorodó felhők magasába, és elvezetni csodás gépmadarukat bárhová, ahol mesés kalandok és felejthetetlen csodák várnak mindannyiunkat.Az Atlantic Flight legénysége ugyanolyan szabad és merész, mint a képzelet, repülőjüket pedig nem kerozin hajtja, hanem folyékony varázslat, e bűbájbenzin pedig bárhová elrepít minket, ahová csak szeretnénk. Nincs lehetetlen, csak a végtelen – nincs korlát, hiszen ez cirkusz, és a cirkuszban minden lehetséges! -
Audiencia - Antiwords
Komponált est, amelyen két változatban is bemutatkozik Havel híres egyfelvonásos darabja, az Audiencia. Az est első felében a közönség két magyar színész kőszínházi előadását, az est második felében két cseh előadóművész részben improvizált, a Havel darab által inspirált bohóckodását tekintheti meg a közönség. Václav Havel október 5-én ünnepelné 80. születésnapját. Ehhez az alkalomhoz kapcsolódóan a budapesti Cseh Centrum a Nemzeti Színházzal együttműködve a jelentős politikus és drámaíró életét és munkásságát felidéző fesztivállal készül.
AUDIENCIA A Nemzeti Színház és a Váci Dunakanyar Színház közös produkciója (HU) Ferdinánd Vaněk, a börtönviselt drámaíró munkát kap egy eldugott sörgyárban. A sörgyár a menedék ígéretét hordozza számára. A Sörmester, akitől felettesei azt várják, hogy jelentéseket tegyen az íróról, beszélgetésre hívja Vaněket. Arra akarja rávenni, hogy a jelentéseket időről időre ő maga készítse el saját magáról. Ezzel nagy segítségére lenne a Sörmesternek, aki így segíthetne Honza Peterkának, aki ezt viszonozná a sörgyárnak. A sörgyár még egy kis irodát is biztosítana Vaněk számára, aki tehát megszabhatná, hogy „azok” mit tudjanak meg róla, így aztán úgy élhetne, mint disznó a makkosban, és annyi sört ihatna, amennyit nem szégyell. 1974-ben Václav Havel néhány hónapig fizikai munkásként egy sörgyárban dolgozott - ez a tapasztalat ihlette Audiencia című darabját. Szereplők:
Ferdinánd Vaněk: Bakos-Kiss Gábor
Sörmester: Benedek Gyula Rendező: Nagy Péter István
ANTIWORDS Spitfire Company (CZ)
60 perc szünet nélkül, cseh nyelven, magyar felirattal A mozgásszínházi előadást az Audiencia című darab, illetve annak Jiří Menzel által készített legendás feldolgozása inspirálta. Ez utóbbiban a sörmester szerepében feltűnő Pavel Landovský játék közben körülbelül kilenc nyolc fokos sört fogyasztott el. Sikerülhet az előadásban játszó két hölgynek felülmúlni ezt a teljesítményt? Sikerül elérniük azt a határállapotot, amely Havel elidegenedés-motívumára és Hrabal magányának poétikájára utal? Az Antiwords már három kontinenst meghódított, és nagy sikererrel szerepelt többek között Washington, New York, Peking, Szöul, Puszan, Milánó, Oszló, Krakkó, Firenze, Berlin, London és Endinburg színpadán. Szereplők: Soňa Ferienčiková a Michaela Hradecká Koncepció: Miřenka Čechová, Petr Boháč
Rendezte: Petr Boháč Zene: Sivan Eldar
Light design: Martin Špetlík, Robert Janč
Maszkok: Paulina Skavova -
Augusztus
Bruno Schulz, a tarka fantazmagóriák, mesék és szenzációk mestere értéktelen kacatokból építkezik, melyek kulisszái között az életünk folyik és ahol az egyedüli lényeget a maszkok és a formák állandó váltogatása adja. Bár Schulz a német expresszionisták, Musil és Kafka szellemi társa, az egyetemes méretűre dimenzionált rettegés helyett ő inkább saját gyerekkorából épít házat magának. A Fahajas Boltok mágikus-realista szerzője, a Monarchia végnapjait írja meg egy galíciai kisvárosban, melyben saját apja, Jakub a szolid kereskedő és filozófus-mágus alakjában Józef, a gyermek szemével láttatja a régi világ letűnését. A gyermekkor “lenne annak a ‘zseniális korszaknak’, a ‘messiási kornak’ a megvalósulása, melyet annyiszor ígértek nekünk az összes mitológiák.” – írja. A mindent elözönlő káosz agresszivitásával szemben Józef úgy védekezik, hogy beengedi azt házának falai közé, és helyet keres neki a lét tereiben: “Mekkora naivitás azt gondolni, hogy az élet ezernyi apróságáért küzdve alakíthatjuk sorsunkat! Már csak arra vágyom, hogy elaltassam a sors éberségét, és minden feltűnést kerülve, észrevétlenül jószerencsém oldalához simulva láthatatlanná váljak.
Játsszák:
Bödők Zsigmond
Dőry Brigitta
Erőss Brigitta
Fekete Róbert
Jáger Simon
Lukács Andrea
Mesés Gáspár
Szilágyi Ágota
Zsenák Lilla
Rendezte: Balázs Zoltán
Produkciós vezető: Balázs Katalin
Kreatív producer: Huszár Sylvia -
Augusztus Oklahomában
Beverly egy fiatal amerikai indián lányt vesz fel alkalmazásba, mint szakácsot és ápolónőt, a felesége, Violet mellé, aki szájrákban és súlyos gyógyszerfüggőségben szenved. Egy napon Beverly eltűnik. Ez az esemény összehozza a szétszóródott családot. Néhány nap múlva megtalálják a holttestét: öngyilkosság történt. Lányaik Barbara, Karén és Ivycsaládostuljönnekela temetésre. Eza különleges együttlátás a nyári forróság egy megállíthatatlan konfliktushalmazt húz elő a családi szőnyeg alá söpört titkokból. Ezt az élve boncolást senki sem ússza meg szárazon. -
Augusztus Oklahomában
Egy forró nyár Oklahomában. Egy értelmiségi család válsága.A valaha nagy tehetségnek számító költő idős korára csendes alkoholistaként tengeti életét gyógyszerfüggő feleségével egy szigetelőszalaggal összeragasztgatott reluxákkal állandó sötétségben tartott, elhanyagolt házban, majd egyszer csak eltűnik. Holttestét napokkal később találják meg a halászok.A tragikus esemény rákényszeríti a temetésre összegyűlő családtagokat: anyát és három lányát, hogy szembenézzenek múltjukkal: tönkrement házasságok, reménytelen, titkos szerelmi kapcsolatok, válságba jutott szülő-gyermek viszonyok generációkon keresztül. Jó szándék és önzés, támadó szeretet és agresszív önvédelem váltakozása. Káros titkolózás és bántó őszinteség. Fájdalmasan abszurd, mégis ismerős helyzetek. Az omladozó házat rendbe hozni könnyebb, mint egymást segítve elfogadni a jelent és új életet kezdeni.Egy remek kortárs dráma, mely egyszerre modern és hagyománytisztelő. O’Neill, Miller, Williams útját követi Tracy Letts az elmúlt évek egyik legnagyobb Broadway-sikerét hozó, többszörös Tony-és Pulitzer-díjas tragikomédiájában. A fanyar humorú, sziporkázó párbeszédekkel teletűzdelt színművet Deres Péter és Maros András fordításában mutatta be a Vígszínház, azóta számos előadásban találkozhatott vele a magyar közönség. A debreceni nézők Keszég László rendezésében láthatják majd. -
Augusztus Oklahomában
Az elmúlt évek egyik legnagyobb amerikai Broadway-sikere volt Tracy Letts 2007-ben bemutatott, többszörös Tony- és Pulitzer-díjas tragikomédiája. A fanyar humorú, sziporkázó párbeszédekkel teletűzdelt színművet láthatja a közönség a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház előadásában. Az Augusztus Oklahomában izgalmas krimi, frenetikus vígjáték, megrendítő családi dráma és igazi amerikai mese egyszerre egy alkoholista apáról és egy gyógyszerfüggő anyáról, akik megpróbálnak rendet tenni maguk körül.
De egy olyan családban, amelyben csupa léhűtő férfi, boldogtalan asszony, hűtlen férj és lázadó nő él – ez csaknem lehetetlen vállalkozás. Nem is beszélve arról, hogy a legjobb háznál is lehetnek olyan sérelmek, elfojtott vágyak és veszélyes titkok, amelyek egy alapos nagytakarítás során egyszer csak előkerülnek a régi kacatok közül az üres gyógyszeres dobozokkal és sörösüvegekkel együtt... -
Augusztus Oklahomában
Egy árva indián, egy alkoholista apa és egy gyógyszerfüggő anya a főszereplője a darabnak, amely egyszerre krimi, családi dráma és vígjáték. Egy olyan család életének válunk közeli tanúivá, amelyben boldogtalan férfiak és nők élnek elfojtott vágyaikkal, különös titkaikkal. Egy nagytakarítás során nemcsak az üres gyógyszeres dobozok és sörösüvegek, hanem ezen vágyak és titkok is felszínre kerülnek. -
Augusztus Oklahomában
Az előadás, amely egy 2013-as amerikai rendezésű fekete-komédiára épül, Tracy Letts sikersorozatának egy újabb darabja. Mint sok családi drámában, itt is színre lép az alkohol, a drog, a felszínre törő érzelmek, kusza kapcsolatok és a diszfunkcionalitás egyéb válfajai, míg mindezt össze nem köti egy temetés. Ez az előadás egyszerre hívja párbajra a néző intellektusát és érzelmeit, hogy majd annál nagyobb erővel következhessen be a megtisztulás. -
Augusztus Oklahomában
Az Augusztus Oklahomában fanyar humorral és megrendítő drámaisággal mesél egy családról, amelyben mindenki hordoz valami „titkot”. Felsejlik a Weston család múltja és jelene, miközben felszabadultan-sanyargatóan azon gondolkodunk, hová is meneküljünk az augusztusi forróság elől. -
Autizmus világnapja - Ragyogjon kékben a színház!
Közös gitározás, éneklés, fotózás!
Az Autizmus Világnapja alkalmából a világ számos nagyvárosában kékre világítanak egy-egy nevezetes épületet.
Békéscsabán - az idén ötödik alkalommal - a Békéscsabai Jókai Színház lesz kivilágítva kékben április 3-án. -
Autómese
Csodamerci? Az ám. Beleülnél? Lazán.
Tuning, polír, bőrkárpit, luxusslusszkulcs,
kérj bármit, jár hozzá, csak néhány millát áldozz rá!
Elromolhat? Bocsi, de ez egy csodakocsi!
Hogyha mégis….mindez ellenére…
ha elromolni nincs is engedélye,
de puff, reccs, ajaj, ácsi,
jön egy kanyar, egy bicikliző bácsi,
olyan öregecske, s egy aszfaltevő kecske
legelész az úton, egy félrerántott kormány
és jól megpörget Newton…
Ó, te élet, te rút patkány!
Összetört a kocsink az útpadkán!
S itt ebben a Semerre úti kanyarban
(hol csak a bácsi a kecske és az avar van)
nincs szerviz és akadoz` a térerő,
merő kilátástalanság lebeg.
A kecske mekeg, a bácsi makog:
Majd megjavítjuk valahogy…
És csodakocsink, az a batár,
Toda mester tanyájára betér.
S mire mesénk odafajul, hogy azt mondd majd:
Merci!,
egész másért csodás már a megjavult merci. -
Autótolvajok
VígjátékA tizenéves Móninak nem kell egy kis zűrzavarért a szomszédba mennie, könnyen megteremti a káoszt maga körül: hiányzó család, méltatlan barátok, alkalmi ismeretségek, amiket jobb lenne elkerülni.
Fiúk és férfiak, de sose azok, akikre szüksége lenne.
És hát az örök gond: hogyan szerezzünk pénzt könnyen, gyorsan, fáradság nélkül? Ötletben nincs hiány, kár, hogy egyik se nyerő.
Németh Ákos sodró lendületű vígjátéka nem várt fordulatok során rohan a végkifejlet felé.
Könnyű lenne a darab szereplőit, a társadalom peremén épp csak megkapaszkodó alakokat figyelmen kívül hagyni, de nagyon is vágynak a figyelemre.
Könnyedén csalják csapdába saját magukat, zsákutcából zsákutcába futnak, a túlélés művészei.
Csakhogy nincs az a rossz helyzet, amit ne lehetne tovább rontani. És valljuk be, ez olykor komikus pillanatokhoz vezet...
Legyen egy vígjáték tárgya bármilyen alávaló vagy becstelen vagy méltatlannak tűnő vagy jelentéktelen, írni, próbálni, már csak gondolni is rá – öröm, sugallja a szerző.
A vígjáték szereplői természetesen valódiak, így a képzelet szülötteivel való bármely azonosságuk véletlen egybeesés. -
Avala express
Cseh Tamás-dalok – ahogyan még biztosan nem hallotta
Cseh Tamás igazi klasszikussá vált, dalait időről-időre feldolgozzák és különböző színpadi produkciókban adják elő. Most azonban valami egészen különleges est készül.
A budakalászi szerb családban született költő és irodalomtörténész, Milosevits Péter fordításában – a Magyarországi Szerb Színház tagjai jóvoltából – 1996. március 3-án volt az első koncert, amelyen szerb nyelven szólaltak meg Cseh Tamás és Bereményi Géza dalai. A nagy sikerű előadáson a szerzőpáros személyesen is jelen volt.
Az éppen 20 évvel ezelőtti koncert emlékére rendezett előadás szimbolikus címszereplője a legendás vonat, az AVALA Expressz, amely Belgrádból Pesten át megy Bécsbe. A kerettörténet szerint a Keleti pályaudvaron a beérkező szerelvényt egy fiú várja: érettségi tablóval a kezében rohangál és a leszálló emberek között keresi az egykori osztálytársakat, akik „Jugóból” jöttek, de nincs senki, mert kitört a háború… -
Ave Maria
A halál egyedül érzi magátSzertartás María Cánepa chilei színésznő emlékéreHáromszáz lépés egyetlen pillanatban.
Kőbőr a fejemen.
Áttetsző halottak, áttetsző legyek, kik ezek?
És belőlem, mi marad belőlem?
Talán a halál nem visz magával mindent.Antoni Verri olasz költő e sorai összefoglalják az előadást. Az angol színésznő, Julia Varley felidézi találkozását és barátságát María Cánepa chilei színésznővel. Maga a Halál jön ünnepelni Maríát, az alkotót, aki nyomot tudott hagyni a világban.María Cánepa 1921 november 1-én született Észak-Olaszországban, és 2006 október 27-én hunyt el Santiagoban. Első szerepeit a Chilei Egyetem Kísérleti Színházban alakította, pályáját a Nemzeti Színházban fejezte be. Julia Varley 1988-ban találkozott vele először, amikor az Odin Teatret a Talabot előadással Chilében turnézott. Ekkor, a Pinochet diktatúra idején a színházak a szabadság szigetei voltak. A két színésznő között mély barátság szövődött.„Az arcomat egyáltalán nem látni az előadás alatt. Egy korábbi szerepem, Mr. Peanut maszkját viselem, vagy egy fekete nejlon van a fejemen. A Halált alakítom. Az előadás egy adott pontján ezt mondom: „Lehetséges, hogy ez a kollegái által annyira szeretett színésznő új életre kel? Nem tudom. Ki tudja? Talán ez is csak egy illúzió!” Minden alkalommal, amikor ezt az előadást játszom az az illúzióm, hogy képes vagyok választ találni erre a kérdésre.