-
Salt / Só
Női odüsszeia. Egy asszony utazása a Földközi-tenger egyik szigetéről a másikra egy elveszített szerelem nyomában. A kedves szelleme, aki kíséri őt útján, tudatosítja benne visszafordíthatatlan hiányát.„A hang igazán titokzatos. Természetes, hogy János teremtő erővel ruházza fel evangéliuma legelején: Kezdetben vala az Ige, és az igéből élet lett. Hang, élet. Fonológiai követelmény, hogy a hang az élet ritmusát imitálja, mert a légzést követi. Minden egyes mondat, amit kimondunk, megszületik, kiterjed, megszilárdul, fogyatkozik, majd meghal. Velünk lélegzik. A hang létrehoz, és a hang megszabadít. A hangnak mágikus hatalma van, amit már a görög mitológiában is megírtak, például Orpheus történetében. A hang evokál. Ex-vocare: előhív. A hang megidézheti a halottat, kivezetve őt a sötétségből. Bennünk rezonál, és nem hallhatjuk a füleinkkel, csakis a lelkünkkel./…/Miféle jeleket rajzolt a rendező a levegőbe? Átváltozások zajlanak, érezhetjük ezt, de lehetetlen megmondani milyen természetűek. Ez valamiféle alkímia. /…/ Roberta Carreri, a Mester levegőbe rajzolt kéznyomát követve, hangot adott újra a leveleimnek. Behatolt az írás áttetsző tükrébe. Látom őt fejest ugrani a gesztusok és szavak körébe.” ( „A HANG, A TEST” Antonio Tabacchi gondolatai a Salt próbája után, részletek). -
Sándor Mátyás
Mi lehet Jules Verne sikerének titka? Az, hogy őt tartjuk a tudományos-fantasztikus irodalom úttörőjének, a műszaki fejlődés hírnökének, aki mindig a valóság és képzelet határán egyensúlyoz? Vagy az, hogy romantikus, krimiszerű fordulatokban bővelkedő regényeiben, izgalmas utazások és kalandok során mutatja be kora földrajzi és politikai viszonyait? Egy biztos: regényei a világ legolvasottabb könyvei. Ezek közül is az egyik legnépszerűbb a Sándor Mátyás. „A közép-európai Monte Cristo”, egy 1848-as erdélyi magyar szabadságharcos, aki a bukott forradalom után társaival Magyarország függetlenségét kísérli meg kivívni, de elárulják Triesztben, a Monarchia forgalmas, virágzó, sok nemzetet befogadó kikötővárosában. Az összeesküvők közül egyedül Mátyás gróf menekül meg és bosszút forral… -
Sára asszony
Egy 19. század eleji, sokgyermekes család története a Sára asszony. Ez a család lehetne akár hétköznapi is, ám kálváriája, s az ezt követő végkifejlet mégis példává, sőt, történelmi jelentőségűvé emeli. Sára asszony és férje György, Misikét, hetedik gyermeküket temetik. Sára fásult, György összeomlott. A gyermekáldás bősége eddig végeláthatatlan tragédiába fulladt. A tiszteletes vigasztaló szavai gépies és öncélú védőbeszédekké silányulnak, az Úr kegyelemteljes hatalma gyilkos súlyként nehezedik a világra, az orvos tehetetlensége pedig, mintha visszájára fordítaná a segíteni akarást, szinte meghívja a halált, hogy megállapíthassa: ember itt nem tehet semmit. És ekkor, mintha csak parancsszóra, megérkezik Demeter Bendegúz, a felvilágosult fiatalember, a tiszteletes unokaöccse, aki büszkén vállalja ateista voltát. A fiatal lázadó jelenléte és szavai végleg ellehetetlenítik hitében Sára asszonyt. György még küzd, de a „pallón átsuhanó” boszorkányság szelleme, ösztönös, pogány gondolatok felé űzik a családot. Az istentelenség teret hódít a faluban, Sára asszony nyíltan bevallja, ő már nem hisz. Harcot vív önmagával és környezetével is, érvényes válaszokat keresve gyümölcstelennek tűnő élete romjain. Azután ismét áldott állapotba kerül, de már a temetésre is készül, hiszen elkerülhetetlennek tartja az elkövetkező sorscsapást. -
Sári bíró
A Sári bíró, Móricz Zsigmond első színműve műfaját tekintve vígjáték, de minden látszólagos kedélyessége ellenére, túlmutat a népszínművek idilli faluábrázolásán, humora szatirikus, társadalombírálata Móricz finom valóságérzékét mutatja.
Bíróválasztásra készül a falu. A falu bíráját Sári bírónak csúfolják, mert helyette a felesége, Sári irányítja az ügyeket. Diktál, nemcsak a családnak, a falunak is. A pozíciójában megőszült bíró szívesen szabadulna székéből, de az asszony nem engedi. Most ő egyengeti férje útját a választáson. A bíró kénytelen összefogni fiával, Jóskával, aki szerelmes az ellenjelölt Pengő Kovács lányába, Lizibe. A fiatalok csak akkor lehetnek egymáséi, ha Pengő Kovács nyeri a bírói tisztet egyhangú szavazással. -
Sárik Péter Trió x Beethoven
A Sárik Péter Trió e műsorában Beethoven műveit dolgozta át a saját stílusára. A koncerten a Mester szimfóniáinak és zongoraszonátáinak részletei hangzanak el. Beethoven dallamai és harmóniái keverednek a jazz és a popzene ritmusaival. A műsor nagy része természetesen improvizáció, a Trió megidézi azt a kort, amikor még a klasszikus zenészek is rögtönöztek. A Sárik Péter Trió koncertjein a közönség aktív részese az előadásnak, a zenekar minden koncerten előadja az Örömódát a hallgatók segítségével. -
Sárkány a szekrényben
A kis Sophia hercegnő születésnapjára egy kutyust szeretne, de nem kaphat, mert a háziállatok koszosak, büdösek, hullatják a szőrüket. Egy napon különös tojásra bukkan, amiből egy kis sárkány kel ki. Rögtön megszereti, gondoskodik a kis árváról, de rejtegetnie kell, nehogy valaki megtalálja. Ettől megváltozik az élete, minden csupa izgalom lesz körülötte, miközben a kis sárkány egyre csak nő és nő…
Kerstin Slawek és Dorotty Szalma „sárkánykrimi”-jéhez Gulyás Levente komponált zenét. A premier 2016 novemberében volt a zittaui (Németország) Gerhart Hauptmann Színházban. Az előadást ott is Dorotty Szalma állította színpadra, aki nem ismeretlen a Jókai Színház közönsége előtt sem, legutóbb A széttáncolt cipellők című zenés mesejátékot rendezte Békéscsabán. -
Sárkánymese
A Magyar Nemzeti Táncegyüttes újabb kalandra hívja a gyermekeket: ismét a magyar népmesék, népzenei- és néptánc kincsünk csodálatos világába kalauzolja közönségét. A mesejátékban szerepet kap a három szegénylegény, a „táncoló csacsi”, a gonosz boszorkány és a legyőzhetetlennek tűnő háromfejű sárkány, a kedves erdei manó és a szépséges Napkeleti-királykisasszony, valamint a pénzéhes kocsmáros és kapzsi lányai. Minden adott tehát, a tanulságos szórakozáshoz. -
Sárkányölő Krisztián
„Na, hadd látom, van-e itt olyan bátor vitéz, aki akár még a sárkánnyal is szembeszállna, hogy megmentse Mufurcka királykisasszonyt?”A Regős kérdésére ilyenkor, optimális esetben, akadnak jelentkezők. „De mondjátok csak, nem féltek a három próbától?” – nem szoktak. „Na, akkor ki is választok három lovagot. Te, te és te, gyertek föl ide a színpadra…” És ekkor kezdetét veszi a lovagi torna, ami fantáziánktól függően lehet a régiekre emlékeztető kopjás-lándzsás viadal, vagy bármely labdajáték, fánkevő verseny, kockatorony-építés. A győztes pedig elindulhat az elrabolt királykisasszonyért… Útján a magyar hiedelemvilágból ismert beszélő kismadár és táltos paripa segíti. Csak éppen a sárkány rabságában sínylődő Mufurckának nem akaródzik megszabadulni. Hogy mi köti rabtartójához, megtudhatjátok, ha eljöttök az előadására.Janik László, eredetileg bábjátéknak íródott mesejátéka emberjátékká transzponálódik színészeink és a színpadra felözönlő, virágot, állatot, sárkányt és napocskát megszemélyesítő gyerekek által. -
Sárkányölő Krisztián
Regős János mesemondó kocsiját húzva járja a világot, hogy mindenkivel megismertesse Sárkányölő Krisztián legendáját. A történet szerint III. avagy Zokogó Zsigmond király lányát, Mufurcka királykisasszonyt elrabolta egy sárkány... A király lovagi tornát hirdet a sárkány legyőzésére és a királylány megmentésére. Az interaktív mesejáték során a közönség sorai közül kikerülő "bátor lovagok" saját maguk tapasztalják meg, hogy a sárkány nem mindig gonosz, a királylányok pedig nem minden esetben szorulnak megmentésre. -
Sárkányölő Krisztián
Egy mesés lovagi torna, melynek során a bátor jelentkezők nemesülnek Mufurc hercegnőt megmentő vitézekké. Az ifjú harcosok színpadra lépnek és kezdetét veszi a lovagi torna. Fantáziánktól függően lehet a régiekre emlékeztető kopjás-lándzsás viadal, vagy bármely labdajáték, fánkevő verseny, kockatorony-építés. A győztes pedig elindulhat az elrabolt királykisasszonyért… Az eredetileg bábjátéknak íródott mese, emberjátékká transzponálódik. -
Scheuring Kata kamaraelőadása
Scheuring Kata Budapest egyik legerősebb gimnáziumában, irodalom-francia fakultáción tanult, és már az érettségi évében járt, mikor eldöntötte, hogy zenei pályára lép. 2011-ben első díjat nyert a Bántai Vilmos Fuvolaversenyen, itt hallotta őt játszani Gyöngyössy Zoltán, aki elismerően nyilatkozott játékáról, és fél év múlva fel is vette őt zeneakadémiai osztályába. Egyetemi évei alatt több hazai és külföldi versenyen szerepelt sikerrel: 2013-ban a kijevi V. S. Antonov Nemzetközi Fuvolaversenyen 3. díjat, a szerbiai Anton Eberst Versenyen 2. díjat és közönségdíjat, 2015-ben a romániai Gheorghe Dima Nemzetközi Fuvolaversenyen 2. díjat, 2016-ban a müncheni Nemzetközi Theobald Böhm Versenyen 4. díjat nyert. Nagy hangsúllyal szerepelnek repertoárján 20. századi művek, és különösen vonzza a francia zene. Szólistaként és olyan nemzetközi zenekari projektek résztvevőjeként, mint az EUYO vagy az EUphony zenekarok turnéja, Európa számos országában koncertezett. Hallhatta őt a közönség többek között Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban, Lengyelországban, Németországban és Svédországban is. A finn Sibelius Akadémián az Erasmus program keretein belül fél évig Petri Alanko osztályában tanult, Helsinkiben önálló szólóestet is adott. 2016 decemberében a Zeneakadémia Nagytermében Takács-Nagy Gábor vezényletével, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának szólistájaként Mozart G-dúr fuvolaversenyével lépett színpadra. Legyen szó egy szólóestről, kamara vagy zenekari koncertről, a fuvolaművésznő mindig aktívan keresi az új kihívásokat.
Műsor:
Poulenc: SzonátaHindemith: 8 stücke für flöte allein
Taktakishvili: SzonátaDohnányi:Ária
Dutilleux: Szonatina
Közreműködik: Kovács Gergely (zongora) -
Second
„…nem meglepőbb megszületni kétszer, mint egyszer.” (Voltaire) A PARI című, 2016-ban a Monotánc Fesztiválra készített - és fődíjjal jutalmazott - szóló képezi az előadás alapját. A szanszkrit szó a szembenállásra – vagy konfliktusra – utal, amit addig viszünk magunkkal, amíg az meg nem oldódik. A dinamikus és látványos mozgássorok két dimenziót kapcsolnak össze: a földi röghöz kötöttség és a levegő változékonysága közötti hiátust töltik fel energiával. Sagrado pazar technikai tudásról árulkodó akrobatikus szólója (álló helyzetből indított szaltó, ugrások, fejen pörgések) hiánypótló eleme a Second mikrovilágának. Energiája szükséges a megoldáshoz és a továbbfejlődéshez. A női és férfi oldal között létrejön a mozgásformák kommunikációja, amely generálja a változásokat. (…) Feicht Zoltán koreográfiája – rejtetten ugyan, de – stílusnyitogató-határfeszegető kinyilatkoztatás. A táncszínház életben maradásához folyamatosan bővülő eszköztár szükséges. Újító összeolvadásokra van szükség. Így válik fogyaszthatóan érthetővé a klasszikusbalett-alapokon nyugvó artisztikus mozgássor, a kortárs táncművészet stílusainak széles spektruma és velük összefonódva a cirkuszi akrobatika. Mindez a tanulandó tolerancia jegyében, hogy megszülethessen a rég várt csoda: mechanikus mutatványokból a mozgásszínház művészi mágiája." Sárosi Emőke: Szanszkritul a világ. Tánckritika.hu -
Second life, avagy kétéletem
Nincs olyan ember, aki ne játszana el a gondolattal, mi lett volna belőle, ha valami vagy ha minden másképp alakul az életében. Az előadás alkotói ezúttal ezt a játékot veszik komolyan és ezen keresztül vallanak magukról, tévedéseikről és vágyaikról. Öt fiktív élettörténet jelenik meg, és ezekben találkoznak egymással az alkotók valós vagy elképzelt alteregói. -
Secret Vibe – Titkos rezgés
„Egy különleges, kihívásokkal teli hangulat és egy feszült érzelem bármikor összetorlódhat.Anélkül, hogy azt kívánnád, ezek szűnjenek meg vagy legyenek mások – mint amilyenek épp most –, megtanulhatod észrevenni, milyen az "idő" benned; megtanulhatod, hogyan tartsd magad a jelenben. Abban, ami valójában történik.Manapság annyi hangulatváltozást tapasztalunk, hogy néha még mi sem tudjuk őket követni. Ebben az előadásban épp ezt szeretném hangsúlyozni: bármelyik pillanatban változhat a Vibe!”