-
Milord
Mind a koreográfia, mind Edith Piaf dalainak kiválasztása egy dramaturgiai ívet követ, figyelembe véve életútjának helyszíneit.
Piaf életét sokféleképen dolgozták fel, de érdekes, hogy dalaihoz legközelebb álló társművészet, a táncművészet nem. A tánc, a mozgás drámai feszültségét felhasználva és az élő énekkel nyitunk egy új dimenziót, kicsit közelítve a mozgásszínházak abszurdan mesélő világa felé.
Az előadással nem az a cél, hogy lehangoljuk a közönséget, de az sem, hogy csak nosztalgiázva énekeljünk és táncoljunk egy képzeletbeli július 14-i utcabálon. A tánc speciális nyelvére fordítjuk le Piaf sanzonjait, költői szövegeit s próbáljuk megtalálni a dallamok mögött rejtőzködő énekesnő piszkos rózsaszín életét a Pigall-tol az Olympia színpadáig.
Az estet egy fergeteges Kánkánnal zárjuk feloldva Edit Piaf szívbe markoló életútját. -
Mimózáék
Szeretnél felfedezni egzotikus állatokat a dzsungel mélyén? Ha összekötnéd a csillagokat az égen, neked milyen alakzat jönne ki? Énekelnél szülinapi dalt az óriás kék bálnának? Te milyen fagyit csinálnál az északi sark jegéből? Mimóza Géza és Mimóza Róza mindig is kalandorok akartak lenni, ám gyerekkori álmaiktól elsodorta őket az élet, és fantasztikus felfedezők helyett házsártos házaspárrá váltak. Mindennapi nyugdíjas életüket egy titokzatos utazóbőrönd fenekestül felforgatja. A rejtélyes bőröndben gyermekkori emlékeikre bukkannak, amik visszaröpítik őket a múltjukba. Vajon sikerül legyőzni mimózaságukat és visszanyerik kalandvágyukat? Hunyd le a szemed és bökj rá a térképre! Na, hova utazunk? -
Mindegy
Krasznahorkai magával ragadó intenzitású szövegei, két vetítővászon és négy előadó találkozik egy mediálisan telített, mégis szűk térben. Négy réteget ajánlunk a nézőknek: szöveg, tánc, zene, film – és rájuk hagyjuk a választás lehetőségét, hogy mikor mit követnek. Mint az életben. Mert nem mindegy.És mivel nem az, ezért kérdezünk: Hol csúszik el a kommunikáció két ember között? Mekkora a szakadék az elvárásaink és a valóság között? Hogyan mulasztunk el fontos találkozásokat, mert nem jelen idejű a figyelmünk? A válaszkeresésből rajzolódik ki helyzetjelentésünk az Y-generációról. Nyers korrajz, mozgásba öntve.
Hol vagyok attól az / ifjútól, aki hittem a / világot – kesztyűként! – kezemre húzni. / Ujjaimat mozgatva könnyedén / érezni: igen, illik, rámszabott. (Petri György: Metaforák helyzetünkre – részlet) Miről beszéljünk? Magunkról. S egymásról. Mindig. Újra és újra. Fáradhatatlanul. A XXI. század mintha minduntalan az újradefiniálást róná feladatként az X, Y és Z generációk számára. De létezik még új? Minden volt már – szokták mondani, s abból a bizonyos újból korunk ifjainak már nem maradt egy sem a nap alatt. Hogyan tovább? Vezet út még előre? Vezet. Muszáj. Vezetik az embert például alapvető igényei: a testi szükségletek, és az el nem hanyagolható éhség a tudásra, s e csillapíthatatlan éhség enyhítésének legalapvetőbb csatornája: a kommunikáció. Meg persze az arra való képtelenség, generációnk egyik alapproblémája. Ezekről szól. Mert nem mindegy. -
Minden egér szereti a sajtot
"Téli hóesésben érkezik meg zörgő-csörömpölő verklijével Zakariás, a vándormuzsikus a mesebeli városkába, hogy felidézze lakóinak a régi szép időket, amikor még a világhírű Verkli-Fehéregér Színház tiszteletre méltó direktora volt. Ám egy szomorú napon a színpad ragyogó csillagai, a fehéregér pár és lányuk - korgó gyomrukra hallgatva - megszöktek Zakariástól, hogy beköltözzenek egy ínycsiklandó illatú sajtkészítő műhelybe. A műhely addigi lakói, a szürke egerek közül való Márton papa és hitvese, Lidi mama azonban nem nézték jó szemmel a betolakodókat. Nem úgy fiuk, Soma, akit első látásra elbűvölt a bájos fehéregér kislány, Fruzsina. Vajon összeillik-e fehér és fekete, azaz fehér- és szürkeegér? Na és milyen a varázsegér, és mi köze lehet a Nagy Macska Mágushoz? És léteznek pepita egerek? A mulatságos fordulatokban bővelkedő, kedves humorú és felettébb tanulságos mese végére mindenre fény derül. Még arra is, hogy miben hasonlít egymásra a világ összes egere." (Urbán Gyula: Minden egér szereti a sajtot c. könyvének fülszövege) -
Minden jó, ha vége jó
Heléna, egy francia orvos árván maradt lánya elhatározza, hogy megszerzi magának az ifjú Bertram grófot, aki viszont a legcsekélyebb érdeklődést sem mutatja iránta, és inkább megszökik a kényszerű esküvő elől. Az idősek helytelenítik mindazokat a vétségeket, amelyeket a fiatalok a párkeresés zűrzavarában elkövetnek, ők pedig unalmasnak, már érvénytelennek, ódivatúnak és feleslegesnek tartják azokat az intelmeket, amelyeket az idősek – összegyűjtött élettapasztalatként – állandóan a fejükhöz vágnak. Leginkább mintha egy cirkuszi társulat tisztre méltó, de már élemedett művészei és fiatal, helyüket kereső artistái lennének egymással összezárva. Az idősebb korosztály tagjait Bodnár Erika, Szacsvay László, Ujlaki Dénes, Bezerédi Zoltán, Szirtes Ági és Gyabronka József, a fiatalokat Pálos Hanna, Kovács Lehel, Rujder Vivien, Elek Ferenc, Rajkai Zoltán és a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatói játsszák. Az előadást Zsámbéki Gábor rendezi. -
Minden jót, Elling!
Elling és Kjell egy hosszabb vidéki „szanatóriumi” pihenés után lehetőséget kapnak arra, hogy újra a mindennapok részeseivé válhassanak: Oslo központjában kiutalnak nekik egy lakást, ahol akklimatizálódhatnak. Ebben a mentoruk is a segítségükre van. Ám a kihívás nagy. Amitől talán a leginkább félnek, az a külvilág.. -
Minden kombi cirkó, de nem minden cirkó bojler
Egy: ha valakit hátulról előrefele átszúrt egy sonkakés, ha ez a valaki egy lakótelepi nő, ha a holttestet a férj a karjában tartja ugyan, de úgy, hogy a halott jobb keze már belóg a szemétledobóba, akkor ott vagy baleset történt, vagy nem.Kettő: hogyha helyszínelés közben a nyomozó hazatelefonál, és a felesége nem veszi fel a telefont, akkor az még nem gyanús, a feleség nyilván mosogat. Ha újra hazatelefonál, de megint üresen cseng a vonal, az már gyanús!Hogyan kell főzni a tyúkot? Ha akváriumot kért születésnapjára, akkor örül-e a gyerek a logikai fejlesztőnek? Mit csináljunk, ha nem?Az élet nehéz, legyünk mi a nehezebbek! -
Minden máshogy van
– az emberi tényező –Kortárs táncszínházi előadás az elmagányosodás, a csalódottság és a magány állandósuló jelenlétéről, az emberi természetből való végtelen kiábrándulásról, és az emberiséggel való kényszerű szakításról. A felismerésről, hogy minden máshogy van. A felismerésről, hogy együtt vagy egyedül,de őrlődünk egy világban, amelyet egyszerűen csak hiba nem alapjaiban megkérdőjelezni. Mert minden úton, minden élményben, minden kapcsolatban előbb vagy utóbb megjelenik az, amit úgy hívunk, az emberi tényező.Az emberi természet nélküli létezés illúziója.Az emberekben való csalódottság.Az egyedül vagyok élménye. Az elmagányosodás elfogadása.A pillanat, amikor már inkább nem mondunk egymásnak semmit. Amikor elengedjük, mert úgysincs értelme. Nem futunk neki még egyszer, mert már nem hiszünk benne. Az a légüres pillanat, amiben lassan elfogadjuk, hogy nincsen senki, akiben megbíznánk. Amikor már felesleges a kommunikáció. A pillanat, amikor úgy döntünk, hogy magunk mögött hagyunk… mit is?Mindent, amit fontosnak tartottunk. A dolgokat, amik számítottak annak az énünknek, akik korábban voltunk. De ettől a pillanattól kezdve soha többet nem lehetünk már azok, akik voltunk. Ez a pillanat inspirált.És az ez után való létezés.Az, hogy minden máshogy van.Ahogy egyedül állok a folyóparton. Szürke az ég, és a Duna is úgy folyik, mintha nem menne sehova. Elfog az az érzés, hogy igazából bármit megtehetnék. Vannak azok a dolgok, amiket megtehetnénk, de nem tesszük. Azok a dolgok, amikre képesek vagyunk, de számolunk a következményekkel. És aztán van az a pillanat, amikor nem számítanak a következmények, mert a közönyösségből való kitörés, az életben maradás, a valóság megízlelésének a vágya erősebb, mint bármi más. Mert minden mindegy. Túl sok mindenről szól, de mégsem szól semmiről. Nem mond semmit, de megmutat mindent. Hogy miért nem működik. Mert mindig ott van. Az emberi tényező. -
Mindentudás Színházi Egyeteme
Móricz iskolái – a Légy jó mindhaláligról, és más iskolaregényekről Szilágyi Zsófia egyetemi docens előadásaMára Békéscsabán köztudott, hogy a hónap első hétfő estjén a Sík Ferenc Kamaraszínházban különleges egyetemi rendezvény vár mindenkit, aki nem akar lemaradni a tudomány nagy eseményeiről. A következő alkalommal 2017. március 6-án 18 órától Szilágyi Zsófia egyetemi docenssel beszélget a Légy jó mindhaláligról, és más iskolaregényekről a sorozat ötletgazdája és háziasszonya Kovács Edit színész, esztéta. „Nem akarok debreceni diák lenni”, ezt a mondatot szinte mindenki fel tudja idézni Móricz kapcsán. De milyen volt valójában az író viszonya Debrecenhez? És Sárospatakhoz, Kisújszálláshoz, ahol ugyancsak gimnazista volt? Miért nem készült el az az iskolaregény-trilógia (Légy jó mindhalálig, Kamaszok, Forr a bor), amelyet tervezett? És miért lehetett a diák és a tanár olyan gyakori szereplője a húszas-harmincas évek regényeinek? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az előadásban.Az előadássorozat célja felhívni a színházat, a művészetet szerető békéscsabaiak figyelmét azokra az értékekre, amelyek képesek kiszakítani az embereket a szürke hétköznapokból. -
Mindentudás Színházi Egyeteme - Portrék Puccini operáiból
Zelinka Tamás zenetanár, műsorvezető, a Parlandó internetes zenepedagógiai folyóirat felelős szerkesztője előadásával folytatódik a Mindentudás Színházi Egyeteme. 2017. január 16. 18 óra Sík Ferenc Kamaraszínházban PORTRÉK PUCCINI OPERÁIBÓL (Mimi, Manon Lescaut, Cso-cso-szán, Tosca, Angelica, Lauretta, Turandot, Liu) címmel tart előadást. Giacomo Puccini (1858-1924) olasz zeneszerző Mozart, Rossini, Verdi és Wagner nyomdokaiba lépve az utolsó tartós diadalt elért mestere az operaszínpadnak. Dalműveiben párját ritkítóan szép és gyönyörűséges dallamok hallhatók, melyek többségét nők szólaltatják meg. Hősnői lenyűgöző erővel élik életüket: szeretnek, gyűlölnek, féltékenyek, és ha kell, önként még halni is készek.Puccini művészete a mindennapi emberi érzések legmélyebb rétegéig hatol. Maga mondta: én csak a kis dolgok művésze vagyok, aki az élet apró megnyilvánulásainak zenébe öntésével ábrázolja az életet, a mindennapos gondokat, a csöndes könnyeket és az egyszerű örömöket.