-
Hátrametszés - Az életem tétre, helyre, befutóra - Jordán Tamás önéletrajzi könyvének bemutatója
"Jordán Tamással idestova harmincnyolc éve járjuk az országot a Szólt az ember című József Attila-műsorunkkal. Minden előadás megráz, lenyűgöz. A közvetítők egy idő után feloldódnak a feladatban, s a közönség (velük együtt én is) megrendülten veszi észre, hogy már jó ideje nem Jordán Tamást hallgatja, hanem magát József Attilát. Minden előadáson megtörténik ez a csodás átváltozás, amely Jordán Tamás egyik legnagyobb művészi teljesítménye.Tanúja voltam Tamás keservesen megszenvedett művészi útjának, amíg ezekig a magaslatokig eljutott. Ebben a könyvben beszámol arról a sok gátlásról, amelyet le kellett küzdenie, hogy színésszé váljon. Tamás épp annyira mérnökember, mint amilyen nagy játékmester, s mindamellett jó humorú (ez írásából is kiderül), emberszerető és tudatos előadóművész.
Nagy megtiszteltetésként ért, hogy engem kért fel könyve megírásának segítésére, szerkesztésére. Örömmel vállaltam el, mert történetének ismeretében bátran mondhatom, hogy az sokkal több, mint egy színész életének krónikája. Írása olyan bölcs élettapasztalatok gyűjteménye, amelyből mindannyian sokat meríthetünk, műszakiak, civilek és művészek egyaránt." -
Hátrányos helyzetű angyalok kara
A címben megjelenő halmozottan hátrányos helyzetű angyalok nem más, mint az állami gondoskodásba kerülő fiatalkorú prostituáltak és az ő csecsemő ártatlan gyerekeik. Színdarabunk nem közvetlenül a prostitúciót tárgyalja, a kiskorú lányt és a gyermeket állítja a középpontba.
Kicsi településben járunk Északkelet-Magyarországon, ahol a lakosság több mint negyede prostitúcióból él. A férfiak otthon, az asszonyok úton. Egy nap büntetést hoz a postás. A gyámhatóságtól is jött idézés. Mind a kettő bontatlanul marad. Anasztázia, párhónapos csecsemőjével megszökik, hogy ne kelljen javítóintézetbe vonulnia és gyermeke ne kerüljön állami gondozásba. Kálváriája során bízhat-e vakon embertársainkban egy tudathasadással élő társadalomban, ahol az egymásnak ellentmondó normáknak és érdekeknek egyszerre szereznek érvényt?
„Miért az ilyennek van gyereke?” A Bababank Közalapítvány, a gyermektelen párokat segítő szervezet, olyan hely, ahol ez a kérdés kegyetlenül igazságosnak is tűnhet. Anesz innen várhatja a második esélyt? Vagy, elébe fut valami elkerülhetetlennek? -
Hátsó ablak / La vérité
A G.A.P. a Gangaray Dance Company komplex fejlesztési és tehetségkutató programja. Nem csak a konkrét tánctudás fejlesztése jelenik meg a szervezők céljai között, hanem egy mélyebb, személyes és személyre szabott fejlesztés célkitűzése is, mely a táncos emberi és művészi oldalát erősíti.
Az évad első bemutatóján saját pályázatunkon nyert fiatal, pályakezdő koreográfusok kapnak alkotási lehetőséget.Hátsó ablakEgy lakóház ablakain keresztül különböző életekbe pillanthatunk be. Szemtanúi lehetünk felhőtlen boldogságnak, elhagyatottságnak, átlagos vágyaknak, indokolatlan félelmeknek, a szürke hétköznapok monotóniájának, négy fal közé rekedt problémáknak, amikről mélyen hallgatunk; csupa olyan epizód, ami velünk is megtörténhet, vagy éppen meg is történik. Mozaikok, amik önállóan is értelmezhetőek, de egészet is alkothatnak. Az már viszont a befogadón múlik, hogy összeállnak-e, vagy magukra maradnak.La VéritéHová megyünk? Egy irányba! Akkor ez most randi? Botladozó tangó a látó vak világa. Akkor ez élet? Egyelőre kis halál, örülök, ha érted. Ezt most értem? Mit tudom én, elég, ha érzem. -
Hátsó ablak – G.A.P. Jubileumi Fesztivál
Egy lakóház ablakain keresztül különböző életekbe pillanthatunk be. Szemtanúi lehetünk felhőtlen boldogságnak, elhagyatottságnak, átlagos vágyaknak, indokolatlan félelmeknek, a szürke hétköznapok monotóniájának, négy fal közé rekedt problémáknak, amikről mélyen hallgatunk; csupa olyan epizód, ami velünk is megtörténhet, vagy éppen meg is történik. Mozaikok, amik önállóan is értelmezhetőek, de egészet is alkothatnak. Az már viszont a befogadón múlik, hogy összeállnak-e, vagy magukra maradnak.
A Gangaray Dance Company komplex képzési és tehetségkutató programjának eredményeit demonstráló előadások az évad folyamán két alkalommal mutatkoztak be színházunkban. Az idén ötödször megrendezett háromnapos fesztiválon Maday Tímea Kinga új produkciójával jelentkezik a G.A.P. csapata, melyet a második napon a pályakezdő Thury Zita Hátsó ablak című előadása követ. A fesztivált a program vezető koreográfusának, Hámor Józsefnek Monoton című darabja zárja.A Gangaray Artistic Program (G.A.P.) képzésének elsődleges célja egy szakmailag elismert magyarországi és nemzetközi színvonal létrehozása. A fiatal táncosok a professzionális táncegyüttesek világába, a koreográfusok munkamódszereibe nyernek betekintést, ezzel bővítve szakmai felkészültségüket.Thury Zita 2015 óta a Gangaray Dance Company képzési programjának tagja, a fesztiválon debütál első egészestés alkotásával. -
Hattyúdal a Republic együttessel
Komédia a Republic együttes dalaival: Dobozy Imre kalandregényét Verebes István dolgozta át.
Tamburás tudja, mi az igazi szabadság. Az épülő lakótelep szomszédságában verbuválja közveszélyes munkakerülő, alkalmi családját maga köré. A viskóban hajtja álomra fejét Notesz, Diák, Mara és néha még Doktor is. A rakodásból, ebből-abból éldegélő galerin a helyi rendőr, Dárdás tartja rajta a szemét. Addig, ameddig a betonrengeteg túl nem növi magát a hatvanas évek végi vidám történeten, elpucolva mindent, ami az útjába kerül. Ameddig a srácok ki nem kacsintanak az álomvilágból a rendes élet felé. -
Hattyúk tava
A Szentpétervári Balett Színház előadása Az Örök klasszikus a legjobbak előadásában, a hagyomány, a kitartó munka és a fegyelem mindig a legjobb eredményt hozza a színpadon A színház vezetése egy több mint száz éves dinasztiából származik, akik az Orosz Balettben nagy szerepet játszottak. Az elmúlt 27 évben a csapat sikerrel mutatta be az Orosz Balett művészetét helyi és külföldi vendégeknek Szentpétervár legjobb színpadain. Eredetileg az előadásokat az Hermitage színházban, az Aurora Palota balett-termében és a Palace színházban tartották.A társulat hitvallása a következő: „Betartjuk a mozgás, a kifejezőerő és a tánc egyedülálló varázsa és spirituális kreativitása elveinek szigorú előírásait. A szakemberek tévedhetetlenül felismerik az orosz klasszikus balettiskola múltbeli elveihez való ragaszkodásunk valódiságát előadásaink során. Az Orosz Balettszínház életben tartja az Imperial Mariinszkij (Kirov) színház egyedülálló szellemiségét és hagyományait. Hosszú ideje tartó munkánk és előkelő koreográfiai stílusunk eredményeként megőrizzük a régi szentpétervári klasszikus remekművek dicsőségét, és biztosítjuk, hogy a közönséget visszavisszük a dicsőséges múltba.”A Hattyúk tava egy 2 részes, 2 órás klasszikus balettelőadás. Az előadás világpremierje 1877. február 20-án volt a moszkvai Bolshoi Színházban. A koreográfiát Julius Reisinger készítette. Szentpétervári bemutatójára 1895. január 15-én került sor a Mariinszkij Színházban. A Konstantin Szergejev koreográfiájával készült verziót pedig 1950. március 8-án mutatták be a leningrádi Kirov Színházban. A méltán világhírű előadást most Magyarországon is láthatja a közönség. -
Havasi Symphonic- ExperiDance koprodukció
Havasi Balázs zongoraművész, zeneszerző és Román Sándor koreográfus által vezetett ExperiDance Tánctársulat az elmúlt években több mint 100 000 néző volt kíváncsi a világszinten páratlan, táncművészettel gazdagított koncert show-ra és ezzel a grandiózus szuperprodukciót a 2. helyre juttatták a legnagyobb nemzetközi produkciókat rangsoroló Billboard jegyeladási listáján. A kölcsönös szakmai és emberi tisztelet tengelye mentén most újra összeolvad a két kreatív műhely, hogy felülmúlják önmagukat a 2016-os Havasi Symphonic koncertsorozaton. A hihetetlen zenei utazás idén Bukarestben, Bécsben és Budapesten is látható lesz. A világszínvonalú magyar táncművészeti társulat az ExperiDance is hozzájárul a lélegzetelállító zenei utazás kiteljesedéséhez. Román Sándor eredeti koreográfiái megteremtik a tökéletes harmóniát a zene és a látvány között, modern formában segítenek megjeleníteni a magyar tradíciót és virtuozitást. Idén ősszel, hatalmas sikerrel indult ExperiDance Táncakadémia 50 kiválasztott növendéke lép színpadra a szuperprodukcióban. -
Haverok, buli, Bon-bon
Miért áll le az énekes a koncert közepén, kit hív fel a színpadra, és miért térdel le előtte? Ez már az elején kiderül, de csak azért, hogy utána egyre furcsább és meglepőbb legyen minden. A barátok legénybúcsút, a barátnők lánybúcsút szerveznek titokban. A dolgok bonyolódnak, a hazugságok szaporodnak, az érzések elszabadulnak. A néző sejti és nevet, a szereplők még nem sejtik és tovább kavarják.Közben persze megszólalnak az elmúlt húsz év legnagyobb Bon-Bon slágerei.Többek között: Nem vagyok James, nem vagyok Bond; Valami Amerika; Haverok, buli, szamba; Köszönöm, hogy vagy nekem… stb.A történet vége pedig egy egészen furcsán induló buli, ami végül fergeteges fináléba torkoll, ahol minden és mindenki a helyére kerül. -
Házasság Palermóban
Hajszás évad volt az 1749/50 –es Goldoni számára. Fogadásból 16 három felvonásos darabot írt a velencei Sant’ Angelo Színház számára, köztük olyan remekműveket, mint A kávéház, A komédiaszínház vagy A hazug. E sűrű év termése volt A régiséggyűjtő családja is (La famiglia dell’antiquario), amelyet a karneváli szezonban mutattak be. A történet ugyanolyan egyszerű, mondhatni semmiség, mint a Goldoni daraboké általában: egy eltört legyező, egy sült tök, egy félreértett kávé – és máris indul a civódások, féltékenykedések megállíthatatlan körtánca. A komikus helyzet Goldoni számára csak kiindulópont, a vígjáték igazi forrása: a jellem.Esküvő másnapja Palermóban. Új asszony érkezett az előkelő, ámde csontszegény Terrazzani házhoz, az aranyos Doralice. És vele együtt beköszöntött a jólét. A lány apja, a gazdag Pantalone 20 ezer aranyat adott hozományul. De a pénzt pillanatok alatt elnyeli az após régiséggyűjtő szenvedélye, és az anyós ékszerek és ruhák utáni olthatatlan szomjúsága. A lánynak, és jámbor, szerelmetes férjének, Giacintonak semmi nem jut. Még egy rendesebb ruhára való sem. És elindul a háború – a meny függetlenségi harca az örömszülők ellen. A családi hierarchia átrendezése.Goldoni vígjátékaiban többnyire a szerelem, a nő meghódítása vagy visszaszerzése a tét. Suhancok és aggastyánok, urak és szolgák feszülnek egymásnak vágytól hevülten. A Régiséggyűjtő családja kivétel. Itt három nő között zajlik a főkonfliktus, a férfiak szerelmi és egyéb ténykedései csupán szerény kísérő-akkordok a három fúria egyre kíméletlenebb háborújában. Anzelmo, az após az antikvitásba menekül, az egyiptomi halotti kultusz műtárgyait gyűjti menye apadó vagyonából. A fiatal férj pedig bekerül anyja és felesége közé fájdalmas ütközőnek. A józan Pantalone hiába próbál békét szerezni, bölcsessége lepereg a hevült asszonyokról. De Goldoni még ezen a lendületes családi perpatvaron is csavar egyet – harcba küldi sértett önérzetével és ördögi természetével a galambnevű Colombinát, minden szobalányok gyöngyét. A férfiakat felőröli a női presztizsharc, egyedül Brighella, a szélhámos virul benne – egy orgazda élelmessége és a szicíliai gavallérok grandezzája keveredik kétes figurájában.Goldoni a fancsali hepiendek nagymestere – túlságosan ismeri az életet ahhoz, hogy higgyen a végső kibékülésben. A darabzáró csend a Házasság Palermóban végén is csupán pillanatnyi szusszanás az újabb csetepaté előtt.A darabot Magyarországon kőszínházban még nem játszották. -
Házassági leckék középhaladóknak
A Házassági leckék középhaladóknak olyan, mint a francia bor, elegáns és könnyed. Mint oly sok frivol komédiának, ennek az előadásnak is a hűtlenség a motorja. Hőseink, Michel és Alice titkos viszonyt folytatnak házastársaik, Laurance és Paul háta mögött. A helyzetet bonyolítja, hogy Paul Michel legjobb barátja. Michel – hogy senki ne sérüljön – “mindenki érdekében” hazudozni kezd. Hazudik élvezettel, hazudik szenvedéllyel, majd hazudik zavartan és kétségbeesve. A hazugság úgy árasztja el az életüket, mint nyitva felejtett csap a lakást. Vajon megússzák? -
Házasságlevél
Ajala Borozovszki, Sifra és Elimeleh Borozovszki leánya izgatottan készül közelgő esküvőjére. Boldogságához már csak a szülők házasságlevele hiányzik, ugyanis a férjjelölt, a fantasztikus statisztikus Robert Knoll mamája mindenáron ragaszkodik a 25 évvel ezelőtti okirathoz. Borozovszkiék felforgatják a lakást, de az ominózus papír nem akar előkerülni. A helyzetet csak bonyolítja a kibucból érkező Buki, aki természetesen szemet vet Ajalára, és megjelenik a Borozovszki után vágyakozó, számos praktikát bevető szomszédasszony, Jaffa is. A családi béke megrendül, ha nem kerül a szóda az asztalra! Az előadás sikerére garancia a sziporkázó humorú darab, melynek a világ bármely pontján élő hétköznapi emberek is szereplői lehetnének. Nincs világmegváltás, elvont filozofálás. Gondolatisága, üzenete egyértelmű: a tiszta érzés, a szeretet, a szerelem felülmúl minden érdekből, feltörekvésből, demagógiából táplálkozó szándékot. -
Házasságon innen és túl
Háy darabja tragikomikus játék, modern labirintus, egymásba gabalyodó kapcsolatok szövevénye. A szerelem irracionális, szerelem a házasságban, szerelem azon kívül, mégis minden út csapdához vezet. Itt, Közép-Európában az élet értelmét, feladatát kutatva, elbizonytalanodtunk... Tanulunk, lakásra, számlákra, nyaralásra gyűjtünk, míg elérkezik a nyugdíjas évek bizonytalan, megalázó horizontja… Ennyi lenne az ember nagyszerű küldetése? -
Házasságon innen, házasságon túl
Férfiak és nők, férjek és feleségek, barátok és barátnők. A barátok sörözőben beszélgetnek. A nők a kozmetikusnál. Szeretők titkos randevúkon, házastársak pedig otthon vagy úton, útközben. Ismerős szereplők, ismerős helyszínek és ismerős beszélgetések. A téma örökzöld: a boldogságot keresi mindenki. Ki házasságon innen, ki házasságon túl. Aki még innen van, belülre vágyik, aki benne van, másfelé kacsingat. És recept nincs, igen, mindenki másképp csinálja…Háy János Házasságon innen, házasságon túl című darabja megkapó őszinteséggel, helyenként ellenállhatatlan iróniával tart tükröt elénk. És ha a kép kicsit torz, nem biztos, hogy a tükröt kell okolnunk… -
Hazaszállnak a füstkarikák
Egy hétköznapi ember 1956 őszén, alig 18 évesen, barátaival felszállt egy teherautóra, akkor még nem sejtve, hogy életre szóló döntést hozott. Meg sem állt Franciaországig. Szülei egy teljes évig nem hallottak felőle.
Nem volt hős, hacsak azért nem, mert az amnesztia idején hazajött, hazakergette a honvágy. Levelezései tanúskodnak arról, hogy ez a honvágy erősebb volt még annál is, hogy átgondolta volna, milyen életet engedélyez neki a jövőben a politikai rendszer.
Az ’56-os eseményeket egy család szemüvegén keresztül hozzuk közel a közönséghez. Az élő zenével, versekkel tarkított történet minden korosztály számára élvezetes ugyanakkor elgondolkodtató élményt biztosít.2018-ban több, mint százezer fiatal képzeli el jövőjét külföldi országokban, együtt üzenjük nekik: hazavárjuk őket. -
Hazát és szerelmet keresek
Osztojkán Béla versei - Farkas Dénes önálló estje"Az embert, ha elég vakmerő, és furfang is van benne valamennyi, ha rendelkezik ezekkel a nagyszerű képességekkel, és be is állítja életének örökös szolgálatába, érheti szerencse. Olyan is, ami életre szóló. Ha azonban az ember valamilyen módon költővé lesz, bölcsen teszi, ha Fortunát békén hagyja! Költőnek lenni kötelesség, mégpedig keserves; életforma, amelyre a szerencse istenasszonya is bizonyára csak szánakozó fejcsóválással felelne, ha a költő szerencséjéről kérdeznék. Szerencsémnek vagy szerencsétlenségemnek a megítélését másra bízom. Én mindenesetre nem foglalkozom vele. Feladatot kerestem és vállaltam, nincs időm saját szerencsémmel törődni, mint ahogy eddigi életemmel, sorsommal sem igen óhajtok túl sokat foglalkozni, ami egyébként valóban különös-kegyetlen volt, és persze az ma is. Emlékezetem szerint nem voltam okos gyerek. Szomorkodni azonban nagyon tudtam. S mert (saját sérelmeimet illetően) okosabb válasz nem jutott eszembe, hát írni kezdtem. Szeretem a távolságokat, természetem a kifürkészhetetlen-kifürkészhető távolságok iránt mindig is erősen vonzódott. Mert az ember a saját portáján - tréfa nélkül mondom - igazából csak tenni-venni tud, ami - valljuk be - igen unalmas elfoglaltság lehet.Társadalmi igazságok és aktuális problémák kimondása, ezek dokumentumszerű ábrázolása fontos lehet, de ez is a megoldások első szintjén való mozgás. Én tágasabb világot képzelek, ahol rangvesztés nélkül jelen lehet minden ember, fajtájára és anyanyelvére való tekintet nélkül, ahol becsülete lehet mindenféle kultúrának, világlátásnak, közösségi vagy személyes akaratoknak, ha azok nem akarnak az egyetemes emberiség ellen törni. Ennek a jövőbeli világnak a megélése lenne számomra az igazán nagy szerencse."