-
Fallen – G.A.P. Jubileumi Fesztivál
“Mennyi esés, landolás,
zuhanás a semmibe.
Mennyi újrakezdés, áhitat
a jóra, virágbontásra,
kijózanodásra.Mennyi elveszett pillanat,
elfojtott érzés, gyáva
visszavonulás.
Mennyi kietlen út, sivatag
trópusi erdők helyett.
És mégis a zuhanás erősít, felemel.”(Zágorec-Csuka Judit: A zuhanás)
A Gangaray Dance Company komplex képzési és tehetségkutató programjának eredményeit demonstráló előadások az évad folyamán két alkalommal mutatkoztak be színházunkban. Az idén ötödször megrendezett háromnapos fesztiválon Maday Tímea Kinga új produkciójával jelentkezik a G.A.P csapata, melyet a második napon a pályakezdő Thury Zita Hátsó ablak című előadása követ. A fesztivált a program vezető koreográfusának, Hámor Józsefnek Monoton című darabja zárja.A Gangaray Artistic Program (G.A.P.) képzésének elsődleges célja egy szakmailag elismert magyarországi és nemzetközi színvonal létrehozása. A fiatal táncosok a professzionális táncegyüttesek világába, a koreográfusok munkamódszereibe nyernek betekintést, ezzel bővítve szakmai felkészültségüket.Az előadás időtartama 40 perc. -
Falling Angels
Szintén a Fekete és fehér egyik darabja a Falling Angels, melyet 1989-ben mutattak be. A koreográfiát nyolc táncosnő adja elő Steve Reich 1971-es Drumming c. ütőhangszeres művének első tételére. „Ez a mű a hivatásunkról szól.” – mondja Kylián. A balett a táncosnők tökéletességre való törekvését jeleníti meg, melyben megjelennek a női psziché és a női lét különböző attribútumai is: a várandósság, a szülés, az anyaság is. Kyliánra ezen alkotói korszakában nagy hatással volt a szürrealizmus és a minimalizmus, mely a koreográfiában kiváltképp érződik. A feszített ritmusú zenére klasszikus és kicsavart, intenzív mozdulatsorokból építkeznek a szuggesztív női alakok. „A Falling Angels az előadókról és az előadóművészetről szól, annak minden magamutogatásával, szorongásával, kiszolgáltatottságával, kisebbrenduségi komplexusával és humorával együtt. A függés és függetlenség közti küzdelem szimbóluma - a dilemma, amely mindannyiunkat elkísér bölcsőtol a sírig.” - teszi hozzá Kylián. A Falling Angelst 2016 februárjában láthatta Magyarországon először a közönség, a Magyar Nemzeti Balett előadásában, az Erkel Színházban. -
Falusi Színek
Fitos Dezső Társulat A Fitos Dezső Társulat 2013-ban Washingtonban bemutatott nagy sikerű A Magyar Falu című táncprodukciója folytatásaként, újra visszanyúl a tiszta forráshoz. Nagy kihívás és fontos feladat hagyományt őrizni és egyéni ízzel bemutatva színházi élménnyé emelni a ma emberének! A kíváncsiságból, amely mindig figyelemmel veszi körül a másik embert, különösen a távolról érkezőt és abból a kíváncsiságból, amely önmagát fürkészi: ki vagyok én, kik voltak az elődeink, hogy éltek, miben hittek....? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
A Kárpát- medence kulturális sokszínűsége melynek kimeríthetetlen a folklórkincse, változatos és színes világot mutat be a városlakóknak. Az élet rendje évszakról évszakra, napról napra, percről percre diktálja a tennivalókat. Dalainkban, zenénkben és táncainkban megőrizve azt az ősi tudást és erőt, ami régről jön, és ott van mindnyájunkban. -
Fáma a biciklistákról
‒ zenés metahorror a történelem végéről ‒Isten hozta a Nagy Tébolydában!...ahol az elektrosokk diktálja a tánc ritmusát....ahol Európa biciklin száguld a vidám semmibe....ahol a guminyomok vér és elektromosság....ahol a sebességváltó a pszichoanalízis....ahol az olajozott golyóscsapágyon elcsúszik a józan ész.A bicikli ülésén ott csücsül egy halom titkos összeesküvő, jónéhány köz- és önveszélyes, pár anarchista, egy földönkívüli és persze maga Sigmund Freud.Az ajtó nyitva, de nincs kijárat. -
Fanni hagyományai
- utazás egy fiatal nő emlékeivel –Kármán József (1769-1795), az első magyar romantikus regény megalkotója
mindössze huszonhat évet élt. A német nagyromantika hatására kezdett el írni, de
műve túlnőtt a kortársak kísérletein. Kármán nemi betegségben hunyt el, mely kórt
egy olyan férjezett asszonytól kapta el, akinek a szeretője volt, és aki férjétől
betegedett meg. A regényben a nő naplója ölt testet, és az a végzetes történet, mely
alkotója haláláig vezetett. Hátborzongató találkozás mű és alkotó között. Az egy órás
játék ennek a szerelemnek a története, meghökkentően mai és modern. Kármán
végül is nem tudott szentimentális regényt írni ebből a megtörtént esetből hiszen az
annyira valóságos, hogy csak igazi, emberi tragédia lehet romantikus felhangok
nélkül.Elsősorban az irodalom barátainak, és fiataloknak szól a darab, akik egyidősek a
szereplőkkel, és ezt a szó szerinti vérdrámát át tudják élni. És olyan időseknek, akik
még tanultak Kármán Józsefről, és tudnak valamit erről a korról. És olyan
középkorúaknak, akik szeretnek színházba járni. Hiszen ez valódi színház, nem
irodalmi múzeum. -
FAQ: A hahagáj
„A tenger legvégső peremén, azon a képzeletbeli vonalon, ahol az Indiai- meg a Csendes-óceán vizei önkényesen egymásba olvadnak, ott fekszik egy zöld és kellemes sziget; olyan távol, hogy azt hinnéd, ez a föld nem befolyásolhatja a külvilágot, s az sem a szigetet.”
Észrevétlenül lehetünk részesei egy kedélyes, jókedvű, derűs, tréfás, tréfálkozó, mókázó, viccelődő, víg, örömteli, jó kedélyű, joviális, örvendező, egészséges, jó hangulatú, mosolygós összeesküvésnek. Egy mesebeli sziget a nemzeti függetlenedés küszöbén áll, azonban a gyarmatbirodalom ezt a parányi helyet szemelte ki, hogy katonai repülőteret építsen, minek érdekében ki kéne pusztítani a növényvilág és így az állatvilág javát is.
Az előadásban segítségünkre lesznek erdőtüzek, politikusok, elveszett értékek, kihalt állatok és egy másik előadásból örökölt kád.
„Szerencsések vagyunk itt, hogy módunkban áll döntenünk a fontos dolgokról. A legtöbb helyen a hatalom ehhez túlságosan megosztott. A demokrácia nagyon jó dolog, de az áldásos diktatúra néha többet ér.” -
FAQ: Mesefolyamok óceánja
Mit jelent a számunkra ma Magyarországon India? Mit kezdünk ezekkel az ősi szanszkrit történetekkel, hogyan tudunk hozzájuk kapcsolódni fiatal alkotókként, és alkotó fiatalokként?
A mese emlék. A mesélés örök. A mesefolyamba merülünk, hogy zubogjon tovább.
Mesélünk. Kézzel-lábbal. Szavakkal, képekkel, ősi emlékekkel. Ritmussal, fénnyel, és testtel.
A mesefolyamok óceánja, fizikai tanmese és színházi elbeszélés egyben, a társulat megszokott gondolkodó, nyílt stílusában. -
Farkas vs Piroska
Piros kislány az erdőben. Mindenki ismeri a történetét. Így vagy úgy. Nagymama-látogatás Piroska részéről. Nagymama-megevés a Farkas részéről, desszertként hozzáfogyasztva Piroska. Nagymama-megmentés: a Vadász részéről, vele együtt menekül meg Piroska. De akadnak a mesében olyan részletek is, amelyek nem biztos, hogy ennyire közismertek.Például mit reggelizett aznap Piroska? És mit a Farkas? Mi van Piroska kosarában? Mi a Farkas kedvenc színe? Milyen virágokkal találkozik Piroska az erdőben? A virágok vajon miről énekelnek neki? Mi történik Piroskával és a Nagymamával a Farkas gyomrában? És ki mindenki lakik még ott? Mi Piroska első szava, amikor meglátja a Vadászt? Mi az Anya első szava, amikor viszontlátja Piroskát? Kinek van több foga: a Nagymamának vagy a Farkasnak? Ezekre a kérdésekre is válaszol az előadás. Expedíció. Felfedezőút. A világ fölmérése egy piros kislány kezét fogva. Mindenkinek, akinek valaha végig kellett menni egy sötét erdőn, egyedül. -
Farkasok és bárányok
Az 1875-ben íródott, pergő párbeszédekben gazdag vígjáték egy orosz kormányzóságban játszódik, ahol Murzaveckaja földbirtokosnő éhes farkasként fal fel mindent, ami a másé. De akadnak nála ravaszabb, nagyobb étvágyú farkasok is - báránybőrbe bújva vagy anélkül. A harsány humorú társadalmi szatíra nyelvezetét és hőseit egyaránt gúnyos irónia jellemzi. -
Farsangi rögtönzések - improvizációs fesztivál döntő
A rendezvényen diák és felnőtt színjátszók 4-4 fős csapatai mérkőznek a 2017-es év Magyarország Improvizációs Bajnoka címért.Az elmúlt évek gyakorlatához híven az országos elődöntő helyszínekről érkeznek a legjobb, négyfős – tetszés szerinti fantázianéven szereplő – csoportok. A versenyzők 5-6 különböző improvizációs feladatot kapnak. Az egyes feladatokra való felkészüléshez általában 10 perc áll rendelkezésre. A játékidő az esetek többségében 3-3 perc.
Játékvezető: Halász Tibor, aki a helyszínen teszi közzé a játékszabályokat és a feladatokat.
Az egyes feladatokat szakemberekből álló zsűri pontozással értékeli, majd ennek alapján alakul ki a végső sorrend és derül ki, hogy ki lesz a 2017-es év Improvizációs Bajnoka!Elődöntő helyszínek: Nyíregyháza, Békéscsaba, Gödöllő, Budapest, Debrecen, Vasvár, Pécs -
Faun − Nimfa − Danaida
Krámer György Debussy és kortárs szerzők zenéire készít táncszínházi produkciót. Az idősödő férfi egy középkorú és egy ifjú hölgy tükrében keresi igazi arcát, próbálja felrajzolni személyisége, vonzereje határait. Sorsokról szól, az emberi együttélés szépségéről és lehetetlenségeiről. Bemutatóra 2016. szeptember 22-én, A Tánc Világnapján került sor, a veszprémi Hangvillában. Táncolják Krámer György, Iker Bianka és Turós-Máté Kinga. Az előadás színházunk tánctagozatának, a Veszprémi Táncműhelynek produkciója. -
Faust
Faust egyike a nyugati-európai gondolkodás nagy mítoszainak, Goethe drámájának hőse a modern ember előképe. Silviu Purcărete Faust-értelmezése mélységesen aktuális; a nagy kulturális mítoszokat megkérdőjelező ember szemszögéből alkotja meg az emberiség ellentmondásokkal, kétkedéssel teli hősies és groteszk kalandját a végső igazság felkutatásában.A szebeni Faust előadást a rendezés komplexitása teszi különlegessé: Föld és Pokol határmezsgyéjére kalauzolva nyújt zsigeri élményt, a teret vetítésekkel, tűzijátékkal, élő rockzenével, színészek, táncosok hadával és mélyreható eredeti zenével sokszorozza meg. Az előadás Goethe művének fő motívumait vonultatja fel: Faust szerződését az ördöggel, Margit iránt érzett szerelmét, a pokoli bált, a Walpurgis éjt és Faust megdicsőülését. Az előadás immár nyolc éve van műsoron Szebenben, több nemzetközi fesztiválra hívták meg, először a Goethe Fesztiválra Frankfurtba. 2009-ben a világ egyik legjelentősebb színházi seregszemléjén, Edinburgh-ban a Mefisztót alakító színésznő, Ofelia Popii megkapta a The Herald Angel díjat. “Eladnám a lelkemet, hogy ezt a Faust előadást még egyszer lássam”- írta Euam Ferguson a The Observer kritikusa 2009-ben. -
Faust, az elkárhozott
Dubrovay László Kossuth-díjas Érdemes művész: Faust, az elkárhozott című balettjének ősbemutatója a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósult meg 2016-ban. A Goethe remekműve ihletésére készült kompozíció 2017. március 31-én a Pécsi Kodály Központ hangversenytermében kel életre ismét a Pécsi Balett előadásában. A koreográfus Vincze Balázs Harangozó-díjas, Imre Zoltán-díjas, a társulat igazgatója: „Nagy megtiszteltetés és felelősség egy kortárs zeneszerző mesterművéhez elsőként koreográfiát készíteni. Dubrovay László Faustja monumentális, szinopszisa aprólékosan részletezett, elképesztően színes, a zenemű szinte tánc nélkül is vizualizálható. Ez bizonyos szempontból segített, de ugyanakkor extra feladat elé is állított, hiszen a saját elképzeléseimet úgy kellett összhangba hoznom a zeneszerzőjével, hogy végül a kettőnk víziója eggyé váljon. A Pécsi Balett repertoárjának visszatérő szereplői a nagy klasszikusok mellett a kortárs magyar zeneszerzők művei. Számos alkalommal dolgoztam már én is kortárs szerzővel, csakhogy akkor a koreográfiai folyamat részeként íródott a zene. Most nem én diktáltam, de örömmel léptem be Laci bácsi világába, mert hihetetlenül izgalmas, szenvedélyes és dinamikus. Személyisége legalább annyira inspirált, mint Faust bolyongása, szerelmei és pokoljárása. Óriási öröm számomra, hogy ezt a nagyszabású táncdrámát a pécsi közönség is megtekintheti. A Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán Liszt-díjas Kiváló művész vezényli Pécsett is 2017. március 31-én.” Dubrovay László zeneszerző gondolatai:„Öreg korában ki ne gondolna arra, milyen lenne az összegyűjtött tapasztalatok, ismeretek birtokában megfiatalodni, még egyszer élvezni a fiatalság minden vonzerejét, végigélni az új élet által kínált sokféle szépséget, gazdagságot?Goethe Faustja ezért a célért szövetségre lép az ördöggel, halála után testét a pokoli erők rendelkezésére bocsátja. De egy tisztességes, becsületes, példamutató élet után az elkárhozás megtörténhet? Győzhetnek a gonosz erők? Erre a kérdésre válaszol a táncdráma.Zenéje az elmúlt 70 év egyik legnagyobb szabású eredeti balett-kompozíciója. A cselekmény dramaturgiája számomra lehetőséget nyújtott sokféle hangvétel, gesztus-és mozdulat gazdag zenei anyag megteremtésére, amely szolgálja a tánc és a mozgás közlésrendszerével együtt a harmonikus színpadi megvalósítást.” -
Fauszt
a Zsámbéki Színházi Bázis és a Szép Színház Stúdió közös produkciója Fauszt eljutott odáig, hogy mindent tud. Világa minden szegmense oksági elemekre esik szét, Mefisztó nem megkísérti őt, hanem ő maga válik Mefisztóvá – ez egyébként a „kísértés”, „jelenés”, „jelenet” szavak más lehetséges interpretációja, melyet eleve magukban hordoznak. Megszerzett gyűlölt tudásában nincs helye a vágyaknak, céloknak, kihívásoknak, győztes örömnek, igaz, a bukás miatti összeomlásnak sem. Fauszt – Mefisztóként nekiindul visszaszerezni egykori igazi életét és illúzióit, ám pengeéles gondolatai nem engedik, hogy hazugságba, öncsalásba ringassa magát, megoldást csak úgy találhat, ha az valóban létezik."Hogyan lehet normális emberi és hiteles művészi életet élni? Lehet-e? Vagy önmagában az erre való vágy nem több puszta önzésnél?