-
Bebújós
A féltő apukák és az aggódó anyukák gondosan választottak óvodát gyermekeiknek. Az óvónő megbízható, jó pedagógus, a többi szülő szintén rendes ember, nyugodtan ott lehet hagyni a gyerekeket ebben a biztonságos közegben. Problémák persze mindenhol adódhatnak. Még ebben az álom oviban is, ahol a nagycsoportosok furcsa dolgokat kezdenek el játszani. A felnőttek viszont nagyon figyelnek, nem hagyják, hogy baj történjen, ezért nyomozásba fognak, hogy megtudják, kitől ered a bűnös játék. Négy szülő, négy gyerek és egy óvó néni. Egy gyerekjátékról szól majd az egész. De komolyan is vehetik.Készült az Örkény István drámaíró pályázat és a Staféta pályázat támogatásával. -
Becéző szavak
Vannak strapás anyák. Sziporkázóak, szórakoztatóak, de a legrosszabbkor szólnak, tapintatlanok és mindig hibátlanul szúrják be a legbrutálisabb megjegyzést. Ha nem a mi bőrünkre menne, boldogan élveznénk imádnivaló humorukat. Na, Aurora ilyen. Pedig mindig a legjobbat akarja, az egész életét parkolópályára állítja, hogy végre gatyába rázza a lányáét – aki mellesleg férjes asszony, és gyerekei vannak. Mert ő megmondta előre. -
Bécsi vér
Operett- a Veszprémi Petőfi Színház és a Magyar Zenész Színház előadásaKellemesen szórakoztató, ironikus operett a Bécsi vér, melynek szerelmet kergető főhősei a boldogságra törekszenek. Gróf Balduin Zedlau és felesége Gabrielle, valamint Franziska (Franzi) Cagliari táncosnő, továbbá a fiatal Pepi Pleininger modell, Ypsheim-Gindelbach herceg és Jozef, a gróf inasa olyan sikeresen kuszálják össze a szálakat, hogy a második felvonásra a néző csak kapkodja a fejét és nem érti: ki kinek udvarol. Vajon egy téves bemutatkozás és a feleség szeretővé degradálása miatt kialakult helyzet miként fokozódik? Megoldódik-e egyáltalán? A szereplők nem elégedettek jelenlegi választottjukkal, mindenki mást akar, ám egy váratlan leleplezés, valamint titkos találkozók tömkelege után helyre áll a rend. Johann Strauss, a keringőkirály gyönyörű, bohém és kedves dallamai elrepítenek minket a XIX. századvégi bécsi hangulatba, a „Kelet Párizsába”, a bécsi operett születésének korába. -
Becsületbeli ügy
Fándly Csaba első rendezése a lényegre kérdez: hogyan is kéne együttélni? És a darabban szereplő pszichológussal együtt tehetetlenül széttárjuk a karunkat. A modernkori népvándorlásban erkölcs és törvények, emberség és kultúra feloldhatatlan ellenmondásokban találkoznak majd, így tágul Lutz Hübner drámája is tragikus látomássá. -
Beethoven V.
Beethoven V. szimfóniájának kezdő hangjaiban a sors pörölycsapásai hangzanak fel, ám lehetne e négy hang a citromsármány éneke, háborús idők győzelmi himnusza vagy…Ahogyan Tom Service megfogalmazza a Guardian hasábjain megjelent cikkében: “Íme a mű kezdete”.Beethoven V. szimfóniájának kezdő hangjaiban a sors pörölycsapásai hangzanak fel, ám lehetne e négy hang a citromsármány éneke, háborús idők győzelmi himnusza, vagy akár egy Cherubini korál variációja.Beethoven e művének első négy hangját rengetegféleképpen érzékelték, értelmezték és magyarázták. A legismertebb szimfonikus kivetülése ez annak, ahogyan a dúr hangnem árasztotta ragyogó fény győzelmet arat a mollal kifejezően ábrázolt sötétség felett.Már évek óta szerettem volna koreográfiát készíteni erre a zeneműre, de eddig nem volt világos számomra a valódi üzenete. Nem csak a világszerte ismert első tételére gondolok, de a további három, kevésbé népszerű, ám szintén hihetetlenül erős tételre is.Ebben az évben ünnepeljük Beethoven születésének 250. évfordulóját, és napjainkban hasonlóan forradalmi időket élünk, mint a mester, amikor ezt a darabot 1804 és 1808 között megalkotta. Jelen korunknak is az ad reménységet, hogy a fény győzedelmeskedik a sötétség felett. Ez késztet arra, hogy a GG Tánc Eger számára készítendő új munkámmal is kifejezzem az életbe vetett hitemet. -
Being and nothingness/Lét és semmi
Miért vagyunk itt? Miért ebben az univerzumban létezünk?
Miért nem ismerjük még mindig a saját univerzumunkat?
Az emberek testén belül és kívül is ott az univerzum, együtt rezeg azzal, de ennek az egyetemes egységnek még mindig nem vagyunk tudatában, és még azt sem tudjuk, hogy honnan jöttünk.
A SEMMIBEN ott van a MINDEN.
Ehhez a buddhista filozófiai alapgondolathoz kapcsolódó darab a zéróból indul, ahol a semmiből születő találkozások, összehúzódásra és tágulásra késztetve a teret, óriási káoszt idéznek elő, ahol minden létező keveredik, majd teret bontva elkülönül, visszatérve újra a semmibe.
A koprodukció ötlete SHIN Eunju, koreai koreográfus és táncművész fejében fogalmazódott meg 2015-ben. Az első felkérést KAWASAKI Yoshihiro, tokiói professzornak küldte el a darab megírására, zenéjének és látványának megtervezésére. Majd két koreográfus kollégáját SUMI Masayukit, Japánból és Bataritát, Magyarországról is meghívta Dél-Koreába, Buszanba, hogy négyen közösen gondolkodhassanak, hozhassák létre a művet. A koprodukcióban készült alkotás 2015-ben került bemutatásra a Busan Nemzetközi Táncvásár (BIDAM Busan International Dance Market) keretein belül. Magyarországon a Nemzeti Táncszínház meghívásának jóvoltából, az EMMI támogatásával, az Érintéspont Művészeti Alapítvány (Touchpoint Art Foundation), a Japán Alapítvány (Japan Foundation) és a Koreai Kulturális Központ (Korean Cultural Center) együttes szervezésében kerül bemutatásra. -
Béjart Ballet Lausanne: Ballet for Life (Balett az életért)
klasszikus balett90 éve született és 10 éve halt meg a „20. század balettjét” megteremtő, rendkívül nagyhatású balettművész-koreográfus, Maurice Béjart. Az általa alapított, és a mester halála óta is töretlenül működő Béjart Ballet Lausanne az idei év előadásait e kettős évfordulóhoz, valamint a társulat fennállásának 30 éves jubileumához köti, megemlékezve a kortárs balett kiemelkedő alakjáról és újítójáról, valamint legszebb és legnagyobb hatású koreográfiáiról, amelyekkel máig világszerte turnézik a társulat.A húsz éve bemutatott Ballet for Life című komplex táncmontázsával Béjart olyan neves, fiatalon meghalt művésztársak előtt tiszteleg, akik a maguk idejében maradandó értéket alkottak. A társulat egyik legsikeresebb előadásában megidéződik a fiatalon elhunyt táncos, Jorge Donn alakja, zenei alapját pedig egy meglepő párosítás, a csupán 35 évet élt Mozart néhány zongoradarabja, valamint a 45 évesen elhunyt Freddie Mercury utánozhatatlan hangján megszólaló Queen-dalok adják. Az előadás utólagosan a táncosok különleges kosztümjeit tervező Gianni Versace világhírű divat- és jelmeztervezőnek is emléket állít, akit nem sokkal az előadás bemutatása után merénylet áldozata lett.A Ballet For Life mégsem szomorú hangulatú előadás, hanem az életigenlés balettje, amely az ifjúságról és reményről szól, hiszen: „The show must go on.”A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megvalósuló előadás csatlakozik a produkció üzenetéhez, és a Béjart Ballet Lausanne meghívásával a valaha élt egyik legnagyobb koreográfus előtt tiszteleg születésének és halálának jubileumi évfordulóján. A társulat először lép fel a Margitszigeten, folytatva a világhírű balett-társulatok bemutatásának sorát. -
Béka-királykisasszony
A Béka-királykisasszony című előadás mesél férfiról, nőről, szerelemről és fájdalomról. A népmesékre jellemző sok-sok emberöltőnyi bölcsesség párlataként nem arról beszél, hogy minden rendben van, hanem hogy minden rendbe hozható. -
Békaherceg
Tartonia királyságban, William király udvarában két hercegnő nevelkedik: Henrietta és Zora. Henrietta gyönyörű, de nagyon gonosz, Zora viszont csupa szív, bár nagyon szomorú és magányos. Ám egy nap egész élete megváltozik, mert igaz barátra talál. Brekek a vízben él, de mégis nagyon különleges béka. Örök hűséget fogadnak egymásnak jóban, rosszban. Zora nagy próbatétel előtt áll: be kell bizonyítania, hogy igazi hercegnő. Brekek segítségével ez sikerülhet is… -
Békakirály
A közismert történet ezúttal marionett színpadon elevenedik meg, amelyet Henrik, a Békakirály hű szolgája és egyben legjobb barátja működtet. Miközben elmeséli az elátkozott királyfi és a királykisasszony barátságának históriáját míves bábok kelnek életre és szórakoztatják a nézőket: kicsiket, nagyokat egyaránt. A humorral átitatott történet egyszerre szól a legmélyebb baráti kapcsolatokról, az elfogadásról és arról, hogyan láthatjuk meg önmagunk hibáit mások szemén keresztül. -
Béke Ithakában
Miről is szól Márai Sándor Béke Ithakában című regénye? Egyrészt a mítoszok legendás szereplőinek – Odüsszeusznak, Pénelopénak, Menelaosznak, Helénának a történetét meséli el. De szól a kereszténységről, a kommunizmusról, a demokráciáról, s a szabad akaratról is. Történet a mítoszokról és azok üzenetéről. A Béke Ithakában egy dekadens világgal szembesít minket, mely egy lépésre áll a széteséstől. Az ördögi istenek, az elfelejtett hősök világa ez, s ez a világ megállíthatatlanul hanyatlik. A Béke Ithakában jövője a mi jelenünk, a mi valóságunk a maga jó és rossz tulajdonságaival. A Béke Ithakában története bár az antic világban játszódik, és a huszadik század második felében íródott, csupán egy lépésre van a huszonegyedik századtól. -
Békediktátum
"...a nyers igazsággal való kényszerű szembesülésen túl, a lelki és érzelmi megtisztuláson át, a végső összetartozás katarzisában lehetséges feloldódás megélése adhat vigasztalást és reményt a következő száz esztendőben Közép-Európának és a világon szétszóródott magyarságnak..." -
Bekkanko, a grimaszdémon
Hat éven felülieknek és felnõtteknek!A japán mondák szerint az emberek a démonoktól való félelem miatt járnak a helyes úton. Bekkanko viszont akárhogy igyekszik, képtelen riogatni bárkit is - grimasz-szerű arckifejezése mindenkit mosolyra fakaszt, démon társai lekezelően bánnak vele, kiközösítik. Egy nap azonban találkozik egy vak lánnyal, Jukival, akibe első látásra beleszeret.
A felszín alatt rejlő értékek megismeréséről, a félelem szülte előítéletek erejéről és a kirekesztett magányáról szóló klasszikus mesékből gyúrt szívszorító történetet Asaya Fujita 1979-ben állította színpadra. A kortárs darabot azóta számtalan adaptációban mutatták be világszerte - ezek összes előadása mára jócskán meghaladja a háromezret.
A Bekkanko olyan egyetemes értékeket állít középpontba, mint a tolerancia és az empátia, általuk pedig a negatív előítéletek leküzdését, a felszín alatti tulajdonságok megismerésének fontosságát hangsúlyozza. Bízunk benne, hogy a szülők és a pedagógusok is osztoznak majd lelkesedésünkben, s pozitívan állnak előadásunkhoz, hisz napjainkban még a korábbinál is fontosabbnak látszik nyitott, a világra kíváncsi fiatalokat nevelni.