-
L1danceFest 2017 - 1. nap
Nemzetközi kortárs tánc-színházi előadások fesztiválja
16. alkalommal Budapesten az L1 Egyesület szervezésében!
A fesztivál a tavalyi jubileum után profilt váltott és két fő részre tagolható: szimpózium és showcase program. Mindkét eseményre várják a nem szakmai és a szakmai közönséget egyaránt.
PROGRAM:
szeptember 21-23. COLLECTIVITY & IN(TER)DEPENDENCE címen SZIMPÓZIUM meghívott, nemzetközi vendégekkel, panel-vezetőkkel (együttműködésben a CEU-val és a CEU CAC részleggel)
szeptember 24. Performing V4 Biennial KONFERENCIA
szeptember 25-27. SHOWCASE PROGRAM, RÖVID DARABOK (max 20 perces) seregszemléje
szeptember 25. hétfő:
19.00 előtér:
tanzmobil prezentáció:
Sarah BLUMENFELD (FR) és Mira Lina SIMON (D) (30’)
19.30 showcase program – rövid darabok:
SZABÓ Veronika:
A kisbaba (20’)
A kisbaba egy groteszk, bouffon bohóc színházi előadás, amiben a női test szerepét és az anyaszerep ellentmondásos természetét vizsgálom. Az előadás játék a felelősségről, elvárásokról és a vágyakról. Szűz Mária minden feladatot ellát, ami egy anyának a mindennapokban kötelessége: tisztába tesz, mosdat, töröl, simogat, énekel, etet, szeret. De mit csinálna egy bohóc a kisbabával? Mik a vágyak a kötelességek mögött? Hibázhat egy anya? Vajon rakétává válhat egy kisbaba popsija?
A kisbaba a „Babies” című színházi előadás szólóváltozata, amelyet Very Clock társulat a Londoni Styxben, a House of Idiotban és a Royal Central School of Speech and Draman játszott. Külön köszönet Anna Cliffordnak, Roberto Sánchez Pierolanak, Jon Davisonnak és a London Clown School tagjainak az előadás fejlesztéséért. Eddigi előadások: Royal Central School of Speech and Drama (UK), Bark Like a Lady Fesztivál (UK), House of Idiot Comedy Night (UK), Queer Puppet Kabaré (UK), Slant V. Fesztivál, Objects of Desire Fesztivál and Kabaré Krúdó (HU), Fábrica de Harinas (SP).
Alkotó/előadó: Szabó Veronika
Támogatók: L1 Egyesület, Műhely Alapítvány, London Clown School
www.szaboveronika.com
xxx --- xxx
Paweł SAKOWICZ (PL):
TOTAL (20’)
A tánc virtuozitását boncolgatni az élményekből táplálkozó elmélkedés egy fajtája, azonban empírikusan nehezen igazolható. Az ilyen találgatások célja általában nem más, mint hogy meghatározzuk a tánc-virtuozitás ideális, elvárt mértékét a gazdasági, politikai és meta-humanisztikus változások tükrében. A tánc-virtuozitás boncolgatásának egyik meghatározó jellemzője, hogy kockázatvállaló módon radikális vágypolitikai forgatókönyveket hoz létre.
Koreográfia/Szöveg/Előadó: Paweł Sakowicz
Művészeti konzultáns: Dalija Aćin Thelander
Technikai megvalósítás/Fény: Łukasz Kędzierski
Gyártás: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Solo Projekt Plus 2015 rezidens program)
Támogatók: Budapesti Lengyel Intézet, Adam Mickiewicz Institute
www.pawelsakowicz.com
xxx --- xxx
KOVÁCS Emese:
Törékeny (10’)
(Mi lesz, ha ránk találnak?) Nem néznek. (Nem akarok játszani, amúgy sem.) / Könnyű ez! (Láthatatlan vagyok…) Puszilj meg, pillangó! / Néztelek, ahogy alszol, és más akartál lenni közben. Most miért sírsz? / Csak be vagy ijedve tőlem. Hidd el, nekünk ez a jó. (Miért nem lehetek szabad?) / Csikizni foglak, és nem állok le, ha ellenkezel. Elmennél? Úgyse mersz. / Túl közel vagyok. (Hagyj békén. Ne engedj el.)
A duó a SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivál 2017 döntős előadása.
Koreográfia: Kovács Emese
Előadók: Ács Dóra, Kovács Emese
Fény: Horváth Ádám Márton
Zene: Miroslav Tóth (SK)
Támogatók: L1 Egyesület, Műhely Alapítvány, Zéró Balett, SÍN Kulturális Központ, Orkesztika Alapítvány -
L1danceFest 2017 - 3. nap
19.00 előtér:
BLASKÓ Borbála:
B.A.H. (15’)
Magritte és egy bezárt világ alakjai. Kinek-kinek elfojtásra ítélt sajátos vágyaival. Megpróbálni kitörni és az ebből fakadó kudarc eredményeként beburkolózni a magunk alkotta csapdák gyűrűjébe.
Előadók: Gál Horváth Bernadett, Elek Lucia, Kálmán Zsófia, Kovács Vanessza, Pécz Roland
Koreográfus: Blaskó Borbála
Támogató: L1 Egyesület, Műhely Alapítvány
19.30 showcase program – rövid darabok:
Roxana KÜWEN (D):
twenty toes (húsz lábujj) (6’)
A darab egy szokatlan teremtmény világába viszi nézőjét, ahol 5 labda van a főszerepben. Roxana úgy mozog a színpadon, hogy azt hisszük négy keze és 20 ujja van… vagy 4 lába és 20 lábujja? Teljesen egyedülálló zsonglőrmutatvány az övé, amely közvetlen hat nézője képzelőerejére és vizuális érzékelésére.
Koncepció/Előadó: Roxana Küwen
Támogató: Lucky Trimmer
www.roxanacircusartist.com
xxx --- xxx
Nobuyoshi ASAI (J):
Nomads (Nomádok) (13’)
Táncelőadás két táncosra.
Ez a darab olyan, mintha rátalálnál az alteregódra azáltal, hogy megfigyeled belső éned és behatolnál legősibb, leghomályosabb belső területeidre, ahol szembetalálkozhatsz vele. A folyamat arra hasonlít, amikor a tükör előtt utánozzuk saját magunkat és így tanulunk meg dolgokat magunkról és másokról.
A darab a személyes, belső kutakodást vizsgálja, mely az alteregó megtalálására irányul egyfajta búvármerülésként az „én” sötét és rejtett mélységeibe.
A kutatás a mozdulatok tükörszerű utánzásának ősi logikája mentén halad. Az interakció ott kezdődik, ahol az objektum és a szubjektum kapcsolata intimmé válik. A japán kultúrára való rezonálás tetten érhető abban, hogy az „utánzás, másolás” a japánoknál egyenértékű a „tanulással”. Így aztán a szemtől-szemben állás, a másik mozgásába való tökéletes behelyezkedés nem vezet önmegsemmisüléshez, de még csak alárendeltséget sem jelez. Egész egyszerűen egy olyan módszerről van szó, ami segít elmerülni egy ember valóságában, amelyben a “másik” visszatükrözött képe új perspektívákat nyithat és/vagy megvilágít eltemetett vagy régóta szunnyadó elemeket.
Koreográfia: Nobuyoshi Asai
Táncosok: Nobuyoshi Asai, Ismaera Takeo Ishii
www.pierremiroir.com
Nastja ŠTEFANIć (HR):
Etude for viola and midi controller (Etüd brácsára és midi konrtollerre ) (20’)
A brácsajáték gesztusai és annak zenei manifesztációja egymáshoz fűzi a táncost, a zenészt és a közönséget. Ez egy sokrétegű játék a mechanikus és az organikus struktúrák közt, a hang, a test és a hangszer között kialakuló sokféle kapcsolaton keresztül. A közönség belemegy abban a játékba, ami a test és a hang dekonstrukciós folyamata, hogy az újra összerakáskor egy új létezőt teremtsen. Mindezeket a klasszikus zenei koncertek formájának és a koncertek szokatlan környezetbe helyezésének megfigyelésével érhetjük el.
Koncepció/Koreográfia: Nastasja Štefanić
Zene/Előadók: Nastasja Štefanić, Miro Manojlovic
Mentor: Irma Omerzo, Ivana Bakal
Kosztüm: Ani Adulmar
Fény: Marino Frankola
A projektet az Academy of Dramatic Arts in Zagreb támogatta. -
L1danceFest 2017- 2. nap
Nemzetközi kortárs tánc-színházi előadások fesztiválja
16. alkalommal Budapesten az L1 Egyesület szervezésében!
A fesztivál a tavalyi jubileum után profilt váltott és két fő részre tagolható: szimpózium és showcase program. Mindkét eseményre várják a nem szakmai és a szakmai közönséget egyaránt.
PROGRAM:
szeptember 21-23. COLLECTIVITY & IN(TER)DEPENDENCE címen SZIMPÓZIUM meghívott, nemzetközi vendégekkel, panel-vezetőkkel (együttműködésben a CEU-val és a CEU CAC részleggel)
szeptember 24. Performing V4 Biennial KONFERENCIA
szeptember 25-27. SHOWCASE PROGRAM, RÖVID DARABOK (max 20 perces) seregszemléje
szeptember 26. kedd:
19.00 előtér: Billy COWIE (SCO) The Revery Alone (loop)
19.30 showcase program – rövid darabok:
LADJÁNSZKI Márta (H – L1-tag) helyzetjelentésM 2017-18 (20’) munkabemutató
Koncepció/Rendezés: Ladjánszki Márta
Táncos (alkotótárs): Carmen Gianina Coţofană (RO)
Zeneszerző/Zenész: Varga Zsolt
Támogatók: L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület, NKA – Táncművészet Kollégiuma, EMMI, Műhely Alapítvány, CNDB (RO), Linotip – Centru Independent Coregrafic (RO), Bukaresti Magyar Intézet, Studio Alta (CZ), Román Kulturális Intézet Budapest
www.martaatwork.com / www.L1.hu
KOVÁCS István (H) Ismerkedés a halállal (20’)
Külön köszönet Dénes Imrének
Lior LAZAROF (IL – L1-rezidens 2017) Sometimes I Pour (15’)
Koreográfia/Szöveg/Mozgás: Lior Lazarof
Vizuál: Koroknai Zsolt DLA
Hang: Gryllus Ábris
Támogatók: L1 Egyesület, EMMI, Műhely Alapítvány, Life Long Burning program, Ultima Vez
www.liorlazarof.com -
L1DANCEFEST2017
12.00-17.00 – 2. Performing V4 Biennial (konferencia az előadóművészek helyzetéről és projektekről a V4-es régióban)
19.00 – koncert
Info: http://l1dancefestival.blogspot.hu -
La Fontaine
Az állatmesék egyidősek az „embermesékkel”. Az örök kérdés az, hogy vajon mi ruházzuk-e fel az állatokat emberi tulajdonságokkal, avagy fordítva. Mi tanultunk meg bizonyos viselkedésformákat tőlük? Aiszóposz, a görög meseíró példázatoknak szánta meséit, La Fontaine korabeli gúnyiratoknak. A mi mesénk úgy indul, hogy egy elrontott kísérlet nyomán, a „csodák éjszakáján” egy helyre – La Fontaine padlására - kerülnek téren és időn át mindazok, akiknek szívében ugyanazon mesék élnek. Kik ők, és hogyan jutnak vissza? Kiderül a végére, ígérem. -
La Mancha lovagja
„Az életet nem olyannak kell elfogadni amilyen, hanem amilyen lehetne!” – kiáltja Cervantes-Don Quijote. Igen, amilyen lehetne…„Az életet nem olyannak kell elfogadni amilyen, hanem amilyen lehetne!" – kiáltja Cervantes-Don Quijote. Igen, amilyen lehetne... Ha a szeretet, elfogadás, gyöngédség, szolidaritás uralkodna a világban.Jobbá tenni a világot! Ez Alonso Quijana, a La Mancha tartományban élő, idős vidéki nemes célja, mikor magára ölti a „búsképű lovag" jelmezét, mikor elindul megvívni harcát a jobbsorsra hivatott Emberért.
A történet keretjátéka az inkvizíció börtönének pokla, amelyben a legalantasabb emberi hierarchia törvényei szerint élnek gyilkosok, tolvajok, kurtizánok. Ide száll alá az író Cervantes, akit „eretnek" eszméi miatt vizsgál az inkvizíció. Tárgyalására várva először e lealacsonyult, az életből kiábrándult emberi közösség előtt kell megvédenie kéziratát, s főhősének, Don Quijote-nak megelevenített történetével (színház a színházban) kell bizonyítania, hogy a hit és a szeretetbe vetett bizakodás kilátást adhat és vissza tudja szerezni a kiábrándult ember számára az élet értelmébe és az emberi méltóság erejébe plántált reményt.
25 év után tér vissza a Gárdonyi Géza Színház színpadára a szélmalomharcos-búsképű lovag meghatóan szívbemarkoló története, hogy e nagyszerű musical felejthetetlen dalaival, zenéjével és időtálló üzenetével új generációkat hódítson meg. -
La Mancha lovagja
Miguel de Cervantest az egyház ellen irányuló gondolatai miatt börtönbe zárják, ahol cellatársai elkobozzák kéziratát, a Don Quijote című darabot. Az író a rögtönzött bíróságnak védőbeszéd gyanánt előadja művét a bús képű lovag történetéről, aki megrögzötten ragaszkodik az álmaihoz és tántoríthatatlanul hisz a szerelemben…
Keserédes kaland a kitartásról a fantázia és a valóság határán. -
La Traviata
Giuseppe Verdi 1852-ben feleségével együtt tekintette meg az ifj. Alexandre Dumas regényéből, A kaméliás hölgyből készített színházi változat premierjét, s még ugyanazon az évben operát komponált a témára. Dumas megható és szenvedélyekben gazdag történetének múzsája egy létező személy, a rövid életű, de a francia főváros legfényűzőbb kurtizánjának számító Marie Duplessis volt. A fiatal és vonzó nő mindig egy csokor kaméliával a kezében vagy a keblére tűzött kaméliavirággal jelent meg társaságban. Míg a regény címe a virágokra utal, addig Verdi operája a főszereplő életformájára: az olasz traviata szó jelentése ’útról letért’ vagy ’tévútra került’.
A szívszorító történet szerint a párizsi társasági életet önfeledten habzsoló Violetta megtapasztalja az igaz szerelmet. Ám rossz híre és a körülmények miatt inkább lemond erről az ajándékról annak érdekében, hogy szerelme anyagi biztonságban és társadalmi megbecsültségben élhessen. A mű nem véletlenül lett a világ operáinak egyik legismertebbike: Verdi hatásos zenét komponált hozzá, mely megrendülést és együttérzést vált ki, az utolsó felvonásig mindent megbocsátunk a rossz múltú nőnek.
Nadine Duffaut rendezőnő több munkáját is láthatta már a debreceni közönség (Egy halálraítélt utolsó napja, Bohémélet, Carmen), s minden bizonnyal most sem fog csalódni. A francia művészt évek óta foglalkoztatja a Traviata, több szereposztásban is színre vitte már, munkáinak közös jellemzője, hogy pontos és érzelmekkel, energiával teli előadások. -
Lacus Pelso
Lacus Pelso: a Balaton latin elnevezése. A gondtalan, napsütötte nyarak helyszíne, a „magyar tenger”, amelynek napjainkra sajátos jelentése lett. -
Lady Bracknell és a lazac mosolya, avagy a bunburysták
Oscar Wilde töretlenül sikeres és világszerte ismert színdarabjának a Bunbury-nek folytatása ez a Magyarországon először a Karinthy Színházban bemutatott egyszemélyes komédia. Stílusparódia Wilde modorában, mely egyszerre elgondolkodtató, sokszor krimiszerű, váratlan fordulatokban gazdag és rendkívül kacagtató. Önmagában is megállja a helyét Paul Doust 1994-ben írt és azóta a világ számos színpadán nagy sikerrel játszott one man show-jának története, de a Bunbury cselekményét, karaktereit ismerőknek még külön kuriózum is a darab. Az is izgalmas, hogy a Karinthy Színházban jelenleg is sikerrel futó Bunbury előadás szereplőit, helyszíneit viszontláthatják nézőink a Hököm Stúdióban színre kerülő előadásunkban. A többi legyen meglepetés! Higgyék el: lesz bőven! És igen! Nem tévedés: Lady Bracknell fergeteges szerepét ezúttal Szirtes Balázs alakítja majd. -
Lady Lear
a Káva Kulturális Műhely felnőtteknek szóló interaktív előadásaA színészek improvizációi alapján írta: Kovács Dániel Ambrus és Róbert JúliaOlyan téma közelébe merészkedünk, amit legtöbben próbálunk elkerülni, mégis utolér. Mi lesz az Anyával, ha Fiai segítségére szorul? Mi lesz a három Gyerekkel, ha az Anyára kell gondot viselniük? Meddig tart a felelősségük? Mennyit áldozzanak saját életükből, hogy szinte gyermekükként gyámolítsák azt az embert, aki felnevelte őket? Szar ügy, sok barnásfekete humorral tálalva.
Az idén 20 éves Káva fő tevékenysége a színházi nevelési előadások készítése és rendszeres megvalósítása általános- és középiskolai csoportoknak. Emellett elkötelezettek drámaprogramok és hosszabb távú drámaprojektek megvalósításában is. Kísérleti előadásokat felnőttek részére is létrehoznak. Problémafelvető előadásaik a párbeszéd, a közös cselekvésen alapuló közös gondolkodás - mint eszközök - segítségével lehetővé teszik a résztvevőknek, hogy jobban megismerjék önmagukat és környezetüket, ne statikus mozdulatlanságban lássák a világot, hanem folyamatként.
A szereplők az előadás bizonyos pontjain megállnak, és a közönséghez fordulnak: saját szempontjaik összefoglalása után minket kérdeznek arról, hogy mit lehet, mit kellene tenni az adott szituációban. A közönség reakcióit aztán beépítik az előadásba. A Lady Learre tehát még inkább igaz, hogy az idő tetszőleges pontján lezárt szövegkönyv csupán egy változat. Hiszen az a nézők hozzájárulásával válik teljessé.
időtartam: 180 perc (szünettel)