-
Időfutár
A 2012-ben hatalmas hallgatottságot elérő ifjúsági rádiójátékból hatkötetes regénysorozat született, ebből készül most színpadi verzió, mely az egyik legszínesebb és legfordulatosabb epizódot ragadja ki a gazdag cselekményből és formálja önálló, kerek egész történetté.
Az Időfutár sikerének egyik titka, hogy az internet-generációs kamaszok mindennapi közegében játszódik, a digitalizált világban felvett szokások természetes módon jelennek meg. A kalandok, barátságok, szerelemek, érzelmi viharok és a vicces iskolai helyzetek egy időutazásról szóló krimibe ágyazódnak bele: a főszereplő Hanna egy időre a 18. században ragad, a visszajutásban barátai – akikkel a különleges féreglyuktelefonon keresztül tudja tartani a kapcsolatot – minden találékonyságukkal igyekeznek neki segíteni. A több száz éves időeltolódás kiváló alkalmat ad néhány történelmi és művészettörténeti tény izgalmassá tételére: Kempelen Farkas sakkautomatájáról, a felvilágosodásról, Mozart Varázsfuvolájáról szinte észrevétlenül, gyorsan pörgő kalandokon keresztül szereznek ismereteket a kamaszok. -
Idősutazás
Pali bácsi hatvan év házasság alatt feltalálóra öregedett, és egy jól felszerelt időgépen ügyködik egészen addig, amíg ki nem derül, hogy Veronika néni valamikor a nehéz történelmi időkben megcsalta. Fellángol a szikra beindul az egyébként használhatatlan időgép és Pali bácsi 1952-ben találja magát. A kérdés az, hogy mi a jobb: mindent megtudni és változtatni, tetszőlegesre alakítani vagy vállalni a múltat, az életet, ahogy van? -
Időtlen időben
A Duna Művészegyüttes 60 éves jubileumi műsora „Amit a tér jelent az emlékezőképesség művészetében, azt jelenti az idő az emlékezés kultúrájában.” – Jan Assmann professzor (világhírű német vallástörténész) jellemzi így a múlthoz való viszonyt; egy olyan ’múltról’ beszél, mely nem pusztán az idő múlásával, hanem „azáltal keletkezik, hogy az ember viszonyba lép vele.” A Duna Művészegyüttes immár 60 éve ebben a viszonyban éli mindennapjait, ebben nőtt fel, vált ismertté, önazonossá. A magyar (közép-európai) néptánckincs megőrzésére, művészetté formálására voltunk (vagyunk) hivatottak, vagyis nem csak az emlékezés, de az emlékeztetés is feladatunk. Mi másról szólhatna így évfordulónk, ha nem a múlthoz való viszonyunkba feledkezésről, aktuális jelenünkből fakadó forrásainkról? Mi más jelenhetne meg velünk a színpadi térben, ha nem legsajátabb sajátunk, elevenségünk: saját – művészileg megformált – időnk? -
Igaz és örökölt történetek-Portrébeszélgetés Kiss Csaba drámaíróval
Kiss Csaba az egyik legsokoldalúbb színházi alkotónak számít ma Magyarországon. Shakespeare- és Csehov-szakértő, egyetemi oktató, rendező, drámaíró. A közelmúltban három drámakötete jelent meg szoros egymásutánban (Hazatérés Dániába, A dög, Intoarcerea la Elsinore– ez utóbbi román nyelven). A bennük olvasható darabok a teljes eddigi életművet felmutatják, a kezdetektől egészen napjainkig: több mint két évtized drámatermését. Ám a róluk való beszélgetés nemcsak egy színes írói pálya tagolására, értékelésére és értelmezésére nyújt lehetőséget. Kiss Csaba a Drámaírói Kerekasztal alapító tagja, tevékenységének éveken át legaktívabb szervezője, ily módon egyik alapítója a Deszka Fesztiválnak is. Igen tájékozott a szakmai háttérmozgásokban, tudásából és elemző alkatából adódóan pedig szélesebb, akár történeti összefüggésekben is képes láttatni azokat. A Szirák Péter, az Alföld folyóirat főszerkesztője által vezetett szakmai beszélgetés egyfajta kollektív önmegismerés keretét teremtheti meg. Miként változik folyamatosan a drámaírás módja és szerepe? Hogyan születnek a színpadon megszólaló szövegek? Milyen hangsúly-eltolódások érhetőek tetten a kortárs színpadi művekben? Hol találhatja meg helyét a szerző a kollektív alkotófolyamatban? Hogyan értelmezhető a kortárs magyar dráma legfőbb fórumának számító Deszka Fesztivál létrejötte és identitása? -
Igaz történet alapján
A produkció fókuszában egy széthulló család áll (gyerekeit egyedül nevelő anya, útkereső kamaszfiú, szkeptikus kamaszlány és távollevő apa) Az ő történetükön keresztül gondolkodunk közösen, a 12-14 éves résztvevőkkel arról, hogyan őrizze meg az emberségét (és a gyerekségét) valaki egy széthulló családban. A százötven perces előadás felépítése egymáshoz kapcsolódó és egymásra épülő szöveges színházi jelenetekből, táncszínházi jelenetekből, verbális és mozgásos interaktív részekből áll. A hétköznap délelőtti időpontokban megvalósuló előadásokra, az általános iskolák felső tagozatos osztályainak jelentkezést várjuk. -
Igazán - életjáték magyar írók és költők műveiből
KIINDULÁS
A XIX. század végétől elsőrangú drámák és regények születtek a népi környezetben játszó történeteket mesélő íróink tollából. Miért keressük mi a göröngyös földdel, a faluval, az ártatlan vidékkel a kapcsolatot? Mitől olyan kiábrándult a magával mit kezdeni nem tudó városi polgárság, hogy ha csak lehet, gondolatban vidékre utazik, hogy ott kiszellőztesse fejét és lemossa magáról bűneit? És valóban olyan tiszta-e az érintetlennek gondolt falusi élet és a bennük mocorgó alakok?
Gyulai Pál fogalmazása szerint: "A népszínmű se vígjáték, se dráma, se tragédia, mindebből valami; vegyes nem, mely sok mindent magába olvaszthat, sőt a zenét és éneket is segédül veheti."ÉRKEZÉS
Összeállításunk tervezésekor nem azon volt a fő hangsúly, hogy kiélezzük a vidék-nagyváros konfliktust, inkább a tisztaság-bűn és a nő-férfi tengelyek között táncoltunk, nagyszerű íróink társaságában és segítségével.
Célunk egy olyan igényes és egyben szórakoztató előadás elkészítése volt, melyben Bródy Sándor, Molnár Ferenc, Gárdonyi Géza, Karinthy Frigyes és Örkény István érkeztek segítségünkre írásaikkal, s mely elsősorban a valódi tisztaság keresését, a mindennapok életigenlését és a kapcsolatok mindent megélését szándékozik bemutatni.
A kornak megfelelő dalok, táncok és sanzonok is tarkítják a sort: a világi JAZZ európai és tengeren túlról érkezett remekművei és mindezek magyar lenyomata:Seress Rezső és Szirmai Albert nevével fémjelezve. Korabeli kabarétréfák jelentik majd az igaz csemegét a klasszikusok sorában.
Mindezt minimális díszlet megjelenítésével, a láttatás kontextus-teremtésével, a drámai alapműveket jól ismerő beregszászi társulat közreműködésével álmodozunk és játszunk. -
Igazságtalanság
Mansfeld Pétert 1959. március 21-én végezték ki, 18 éves volt. Tóth Ilonát 1957. június 28-án, 25 éves volt. Soha nem találkoztak. Rövid életük szinte semmit nem tett lehetővé, amit mi természetesnek veszünk. A forradalom hősökké, az azt követő megtorlás mártírokká tette őket, ugyanakkor elvett tőlük mindent, amire az élet kapujában bármelyikünk vágyhat, szerelmet, családot, tartalmas életet, békés öregkort. Az ítéletet kíméletlenül végrehajtották rajtuk. Mit mondanak, amikor kilépve térből és időből visszanéznek a viharos napokra és belegondolnak a meg sosem élt jövőjükbe. Átgondolják-e mit nyertek, mit vesztettek? Megérte? Erre sosem fogunk hiteles választ kapni. A Bartók Kamaraszínház az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójának tiszteletére mutatja be Galambos Attila történelmi drámáját. -
Így szerettek ők - Karinthy Frigyes
Az Így szerettek ők sorozat (Nyáry Krisztián országos sikerű könyvei nyomán), a legismertebb magyar írók és költők szerelmi életét, nem szokványos életszakaszait, tragikus és komikus érzelmi epizódjait veszi alapul. Kizárólag ez eredeti dokumentumok, levelek, naplók, feljegyzések alapján. A sorozat előadásai József Attila (Kozmutza Flóra, Illyés Gyula), Kosztolányi Dezső (Harmos Ilona, Radákovich Mária), Szabó Lőrinc (Mikes Klára, Korzáti Erzsébet), Karinthy Frigyes (Böhm Aranka, Déry Tibor), Móricz Zsigmond (Holics Janka, Simonyi Mária), Ady Endre (Brüll Adél, Diósy Ödön) és Cziffra György (Cziffra Soleika) szerelmi életét dolgozza fel.
Karinthy Frigyes Karinthy Frigyes 39 éves volt, amikor titkára, Grätzer József 1926-ban elhatározta, hogy megmenti feleségétől, Böhm Arankától. A később rejtvénykészítőként ismertté vált fiatalember módszeresen látott hozzá Karinthy életének rendbetételéhez. Először a könyvelését szedte rendbe, s e munka során rájött, hogy a túlköltekezés elsődleges oka Aranka. A buzgó titkár úgy érezte, hogy mielőbb fel kell számolnia az író rendszertelen életének gyökerét. Grätzer feljegyzést készített a háztartási kiadások szükséges visszafogásáról, és ezzel párhuzamosan bemutatott főnökének egy csinos máramarosszigeti fiatalasszonyt, aki nem sokkal korábban szökött el a férjétől Budapestre. Róth Izsákné Felmesser Ibolya rajongott az irodalomért, s Gordon Ibi néven maga is írt verseket. Grätzer számítása bevált. Karinthynak valóban elege volt Aranka örökös hűtlenségéből, a mindennapos veszekedésekből, amelyek nem egyszer verekedésbe torkollottak, és csakugyan felkeltette érdeklődését a messziről jött rajongó. A szőke, fehér bőrű Ibi külsőre épp ellentéte volt a sötét hajú, kreol Arankának. Az csak később derült ki, hogy belsőre nagyjából egyformák. Hogy jelenléte ne keltsen feltűnést, nemsokára már a titkár menyasszonyaként mutatták be a társaságnak a lelkes költőnőt, akit a Hadik kávéház szúrós nyelvű közönsége el is nevezett Petőfi Saroltának. Karinthy beleszeretett Ibibe, és egy idő után a válást tervezgette. Felesége kezdetben nem gyanított semmit, de Ibi – vagy véletlenül, vagy direkt - elárulta, hogy valójában semmi köze sincsen Grätzerhez. A viszony kiderült, Aranka óriási botrányt rendezett. Férjét nyilvánosan tépte meg, Ibit pedig kitiltotta a Hadikból. A lebukott pár Bécsbe menekült.Mialatt Karinthy Bécsben epekedett Ibiért, Böhm Aranka Budapesten Déry Tiborral vigasztalódott. Karinthy közben ráébred, hogy Ibi semmivel kevésbé sem kívánja szőröstül-bőröstül uralni az életét, mint Aranka. Ráadásul fellobbant benne a féltékenység is Déry miatt. Először csak ingázott Bécs és Budapest között, majd szakított szeretőjével és végleg hazatért. Az felolvasó est ennek a különös házasságnak a részleteit mutatja be. -
Így szerettek ők - Szabó Lőrinc
A felolvasószínházi sorozat a legismertebb magyar írók és költők művek és könyvek mögötti szerelmi életét mutatja be a Nyáry Krisztián által megírt népszerű történetek nyomán. A sorozat ötletgazdája Réczei Tamás rendező, aki a Szegedi Tudományegyetem bölcsészhallgatóinak kutatásai alapján készítette el az egyes előadások szövegkönyvét.Az első részben Szabó Lőrinc, Mikes Klára és Korzáti Erzsébet történetét dolgozza fel - 25 évig tartott a "bűnös viszony". A költőt maga Nyáry Krisztián, élete asszonyait Kerekes Viktória és Kurta Niké személyesíti meg