Kategória Rendezés
  • A halandóság feltételei

    A halandóság feltételei

    A Pirkad lemeztelenített, radikális testisége után Hód Adrienn új produkciója érzelmi láncolatra fűzött fizikalitás. A folytonos mozgással létrehozott révületben megnyílik a tudatalatti. Szilánkos nemiség, ösztönből öklendezett áriák, a tabukkal szembemenő, vaskos, mégis finom, érzékeny humorú játék. Négy táncos szituatív torzókban, saját belső történelmükbe gabalyodva. Égi és földi minőségek alkudozása, győzelem a nagykörúti realitás felett.„...ez az ügyesen és nyersen felépített ereszdelahajam mindent visz!..."Donald Hutera, az Aerowaves Spring Forward Festival-on, 2015. április Az előadást az Aerowaves nemzetközti kortárstánc hálózat a 2014/15 évad 20 legkiemelkedőbb európai táncelőadás közé választotta, beválogatták a dunaPart - Kortárs Előadóművészeti Platform programjába és 2015-ös Lábán Rudolf díjra jelölték.
  • A halász meg a felesége

    A halász meg a felesége

    „A szegény halász kifog egy halat a tengerből, melyről kiderül, hogy Vizitündér, amely arra kéri, hogy dobja vissza a tengerbe. A halász így is tesz, majd hazamegy és elmondja a feleségének, hogy mi történt vele. Az asszony azonnal visszazavarja, hogy a putri helyett, amelyben laknak egy takaros kis házikót kérjen a haltól. Teljesül a kívánságuk, ám már kevesli az asszony a házat, kastélyra vágyik. Ezt is megkapják a keszegtől, hanem azzal sem elégszik meg király, császár majd pápa akar lenni, de végül ez sem elég neki. A nagyravágyást megelégelve a Tündér újra szegényekké teszi őket, de végül megismerik a boldogságot.”
  • A halhatatlan halott-Arany-Félmaraton

    A halhatatlan halott-Arany-Félmaraton

    Különleges produkcióval készülünk október 22-én az Arany-emlékév jegyében; nézőinket izgalmas kalandra hívjuk: három, külön részből álló előadásunk Arany János egy kevéssé ismert arcát mutatja meg társulatunk színművészei segítségével.Az előadás címe Gyulai Pál gyászbeszédéből származik. Noha Arany kétségtelenül halhatatlan alakja kultúránknak, néha mégis felvetődik a kérdés: valóban kortársunk-e? A halála napján, azaz október 22-én színre kerülő előadásban nem a nemzeti költő, a magyarság lantosa, hanem inkább a rezignált, a tragikus, olykor kétségbeesett, az öngyilkosság szélére sodródott depressziós ember áll a középpontban. Az, aki elvesztette egyetlen szellemi társát, Petőfit, aztán megélte fiatal lánya irtózatos halálát, és aki szinte megjósolta unokája, Piroska korai elmúlását is.Az ismert és kevésbé ismert Arany-versek és- levelek mellett elhangzanak a kortársai (pl. Lisznyai Kálmán, Szász Károly, Széchenyi, Vörösmarty) és irodalmi utódai (Szomory Dezső, Kukorelly Endre, Parti Nagy Lajos, Szilágyi Ákos, Várady Szabolcs) írásai is. Megidézzük a zeneszerző Aranyt, továbbá kitérünk a költő és a képzőművészet kapcsolatára. A rezignáció jegyében elhangzanak majd az (1811) október 22-én született Liszt Ferenc kései zongoradarabjai is.
  • A halhatatlanság országa

    A halhatatlanság országa

    Gazdag népmesekincsünk mindegyike szimbolikusan az emberi Élet valós céljait, küzdelmes feladatait és az odáig vezető út nehézségeit tárja elénk. Mesénk főhősét az emberiség örök misztériuma hajtja: létezik-e az Örökélet- Halhatatlanság Országa? Királyfink hosszú útja során csodatevők segítségével, végül célba ér. Sokáig mégsem tudja élvezni az időtlenséget, erős honvágya miatt visszatér meglátogatni apját, anyját. Ám míg ő Halhatatlanság országában néhány napot tölt el, addig a földön több ezer esztendő szalad el. Ezért szüleit sem találhatja meg, s az elárvult királyfira ekkor rátalál még az öreg Halál is. Végül a Halhatatlanság országának királynője és a Halál küzd meg egymással a királyfiért…
  • A hallei kirurgus/ Acis és Galatea

    A hallei kirurgus/ Acis és Galatea

    A Szabó Magda azonos című rádiójátéka alapján készült A hallei kirurgus Georg Friedrich Händel életébe enged képzeletbeli bepillantást. Az alaphelyzet tipikus: a jómódú polgári családban az udvari orvos apa szemében nem kívánatos, hogy fia a zenei pályát válassza. A mű során megismerkedhetünk azokkal a történelmi szereplőkkel, akik valóban meghatározták a zenészóriás életét, s támogatták őt törekvéseiben. Az apának le kell győznie a legnehezebben legyőzhetőt, önmagát, ha vissza akarja szerezni fia szeretetét.Az est második felében a korábbi főszereplő, Händel műve csendül fel, amely Galatea, a nimfa és Acis, a pásztorfiú szerelmének történetét idézi fel. A pár azonban nem sokáig élvezheti a boldogságot, ugyanis a féltékeny óriás, Polyphemus dühében meggyilkolja Acist. A halhatatlan nimfa Acis testét gyönyörű szökőkúttá változtatja.
  • A halottember

    A halottember

    „Amikor írtam, minden olyan vesztésre gondoltam, amikor egy nő elveszíti azt, akivel közös életet tervezett, mert elhagyja, mert félévente jár haza, mert meghal, s neki viszonyulnia kell ehhez a hiányhoz, és gondoltam minden olyan férfira, aki egy ilyen elhagyásból újra vissza akar lépni a múlt valóságába, mintha közben nem telt volna az idő. Gondoltam minden olyan férfira és nőre, aki azt hiszi, gond nélkül tud belelépni a másik ember múltjába, s szinte észrevétlen lesz leölve, ahogyan karácsony böjtje előtt a disznók.” (Háy János) 2010 karácsonyán egy fájdalmasan szép szöveget kaptunk Kapával Háy Jánostól, úgymond a „fa alá”. Egy férfi monológja, címe: Nehéz.
    Most itt az új szöveg, egy nő monológja, címe: A halottember.Móricz-novellákat idéző, brutalitást és szépséget vegyítő, a hétköznapokból a legenda irányába elemelkedő, egyszerű és sűrű történet. Ballada, zeneiség, tömörség, várakozás, barbár cselekvés, emlékek és álmok találkozása – ezek a kulcsszavak.Azt remélem, igazi csapatmunkával sikerül egy olyan előadást létrehozni, amiben bűn és ártatlanság, vágy és realitás, képzelet és valóság gyönyörű ötvözetében, születés és halál közös pillanatában múlt-jelen-jövő végtelen láncolata ragyog fel.Bérczes LászlóA kritikai visszhangból„…Balladai asszony, regényhős, egyszerű falusi történetmondó, aki e hármasságban megszületik? Mészáros Sára nagyszerű színpadi jelenség, a személyesben a konkrét személyességnél sokkal többet, összetettebbet sugárzó-árnyaló formátum, aki ámulni, mosolyogni, felindulni, ítélni egyaránt képes a végbementeken, a következményeken és visszhangokon, test és lélek megpróbáltatásain, kísértésein. A várható jövő még árvább árvaságán…Mucsi Zoltánnak alig három jelenés, számszerűen kevés perc jut. Ahogy árnyékból a fénybe lép a vékony, szíjas, rovásírás-arcú férfi, ahogy rója körét, ahogy még udvarolva későbbi felesége mellé telepszik a hintára, vagy elálldogál hosszú katonakabátjában, hiánytalanul fedi, amit róla Annus mond: hatalmas ember, mindene hatalmas, csak hát nem katonának született, nem harcolónak. Az alakot – noha voltaképp mindháromszor látomás – Mucsinak sikerül valóssá elvonnia, élet és halál köre közé, a megnémult költészet sávjára helyeznie. Rajtakaphatatlan színészi mestermunka…Háy János írásának képzettársító ismétlései, struktúra- és stílusteremtő repetitív nagyszerkezetei, motívum-átvételei (köztük az imént sejtetett, távoli Németh László-áthallás, másutt a Móricz Zsigmond-i hang foszlányai) talán kérnének még egy-egy igazító írói beavatkozást. A szépséghibák nemigen befolyásolják az egész szépségét. E mű szép, mint a korom…Bérczes László valamennyi rendezői megoldása az éjszaka kupoláját boltozza, a bezártság, körülvettség láthatatlan falait építi az éles fényekkel kiemelt hősnő fölé és köré…” (Tarján Tamás – revizoronline.hu)„… Bérczes László a két évvel ezelőtti Ördögkatlan Fesztivál egyik beszélgetésén azt mondta, olyan ritka ma már a világban, hogy van valami, ami valódi, ami igaz. Azt gondolom, hogy A halottember a Szkénében az. Az ókori görög drámákat idéző kórus, a darabot kísérő zene, Mészáros Sára iszonyú tehetsége és elemi jelenléte, Mucsi Zoltán finomsága és érzelmessége az utóbbi idők legnagyobb színházi élményét jelentették számomra…” (Hódos Hajnalka – nlcafé)„… Van valami lelki nehézség abban, hogy másfél órára összezárnak bennünket a történet tolmácsával, ennek pedig egészen egyszerű oka van: a színésznő képes olyan hangon, nyelven és közvetlenül beszélni hozzánk, hogy eszünkbe juttatja saját szőnyeg alá söpört érzelmeinket, kiélesíti fájdalmas emlékeinket, és ezáltal tükröt tart…” (Színházhatás)„… Mészáros Sára – ha eddig nem derült volna ki – bitang jó színésznő, nem is akar vele senki versenyre kelni. A három gyászruhába öltözött színész – Grisnik Petra, Molnár Gusztáv, Kovács Krisztián – jelenléte funkcionális, a színpad bal oldalán látnak el cselekmény-kiegészítő feladatokat. Kórusként énekelnek, gyerekeket, falusiakat jelenítenek meg rövid pillanatokra, mindig visszahúzódva a háttérbe és újra átengedve a terepet az emlékezőnek. Rozs Tamás zeneszerző, a Szélkiáltó együttes tagja Annus jobb oldalán ülve csellófutamokkal egészíti ki vagy húzza alá a színpadi történést. Mucsi Zoltán a Férfi, a pária szerepében háromszor jelenik meg hús-vér valójában – természetesen csak mint vízió, mint Annus emlékeinek kivetülése… Elképesztő, ahogy ez a színész, akire a legtöbben még mindig az üvöltöző és káromkodó Kapaként emlékeznek, milyen visszafogott és alázatos szerepformálásra képes. Egy pillantása, egy apró mozdulata, egy csendes mondata többet mond ezer szónál, s úgy ejti ki a felesége nevét, annyi bánat és megtörtség zsúfolódik össze ebben az egyetlen szóban, hogy a néző csontjaiban érzi a háborút, a szenvedést, a front borzalmait, a történelem által kizsigerelt embert. Szőts István Emberek a havason című filmjében tudta ugyanezt a női nevet Görbe János hasonló súlyossággal kimondani…” (Hegedűs Barbara – Cultura)„Bérczes László, aki a Háy-drámák avatott színre vivője, úgy rendezi meg a darabot, mint egy görög tragédiát. A kórus, Grisnik Petra, Kovács Krisztián, Molnár Gusztáv több szerepet alakítanak, mesélnek, hátterezik a történetet. Ugyancsak a kórus tagja a zenész Rozs Tamás, aki csellójátékával nagyon sokat hozzátesz ahhoz, hogy ez a történet hatásosan jelenjen meg. Persze a produkció kulcsfigurája az Anya. Mészáros Sára a főmesélője a történetnek, egyszerre narrátor és szereplő is, sőt nemcsak egyes szám első személyben fogalmaz, hanem egy báb segítéségével a gyermekét is ő alakítja. Mészáros Sárán múlik minden. Tudunk-e vele menni, vagy sem. És eléri, hogy nagyon is tudunk, sőt nem csak megyünk, hanem egyenesen repít bennünket magával…” (Balogh Gyula – Népszava)„Bérczes László finom érzékenységgel rendezi meg a darabot, a kar (Grisnik Petra, Kovács Krisztián, Molnár Gusztáv, Rozs Tamás) beemelésével a görög drámákat idézi fel bennünk, miközben végig ott lüktet a levegőben, hogy ez nem görög és még csak nem is csak magyar tragédia. Ez az egész világé: mindig, mindenhol érvényes. Az emberi sors törékenységéről, a történelem és az egyén kikerülhetetlen összeolvadásáról és az ebből következő, egyre szaporodó érzelmi zsákutcákról lehetetlen nem beszélnünk. Ugyanazokat az utakat járjuk évszázadról évszázadra, az életünk maga a színpadon megelevenedő körhinta.Mészáros Sára – aki babával a kezében saját lánya szólamait is közvetíti – és Mucsi Zoltán alakítása is mesteri: lehetetlen hamisságon vagy rutinmegoldáson kapni őket, minden rezdülésük megingathatatlanul őszinte. Kettejükkel kétféle bűn és kétféle igazság teremtődik meg a színpadon, miközben hol egyiküket szeretnénk megrázni, hogy ébredjen már, hol a másikhoz akarunk odafutni, hogy vigasztalóan megszorítsuk a kezét. Rozs Tamás az előadás karmesterévé válik, csellójátékával szintén erőteljesen hozzájárul ahhoz, hogy egy percre se essünk ki a történet sodrásából.Ritkán rendelkezik egy előadás olyan magas érzelmi intelligenciával, mint A halottember. Nem egyszerűen a szereplők lelki viszontagságai érintenek meg minket, hanem úgy érezhetjük, hogy az anya egyszersmind a mi bűneinket is megvallja drámai monológjában. Így pedig felmerül az a kérdés is, hogy valójában neki van-e szüksége ránk, hogy feloldozzuk, vagy sokkal inkább nekünk őrá, hogy ki legyenek mondva a súlyos, levegőben megdermedő mondatok?...” (Dézsi Fruzsina – szintézis)
  • A harag napja

    A harag napja

    "Schilling egyike annak az elkeserítően kevés színházi alkotónak, akik felveszik az utcán heverő témákat akkor is – sőt akkor igazán –, ha azok súlyosak." (Kovács Bálint, Origo.hu)

    2015 elején egy ismeretlen magyar ápolónő elsőként beszélt a nyilvánosság előtt kíméletlen őszinteséggel a kórházakban uralkodó szakmaiatlan és embertelen állapotokról. A nővér fekete ruhába öltözött és az utcára hívta az ország ápolóit. A szókimondó nővér inspirálja Schilling előadását – de semmit nem használnak fel az ő valós történetéből.Az előadás a végtelenségig kiszolgáltatott ember tragikomédiája. Azé az emberé, aki mindent megtesz azért, hogy kezébe vegye a saját sorsát, de vagy a külső körülmények (gazdasági és politikai mozgások, ígéretüket be nem tartó jóakarók) vagy a belső hiányosságok (tapasztalatlanság és tudatlanság) miatt folyton elbukik.

    A nővér családjában három generáció jellegzetes vonásai tűnnek fel. Egy korábbi rendszerben szocializálódott öregasszony, aki mindig, mindent jobban tud lányánál, soha be nem látva, hogy megszerzett tapasztalatai a mai világban már nem érvényesek. Egy gátlástalan, túlélőszemléletét hirdető tinédzser, az ápolónő lánya, aki szerint már semmi sem számít, az életért foggal-körömmel harcolni kell, nem szabad hinni senkiben és semmiben. Főszereplő a jelenkor kihívásaival szüntelenül küszködő kisember, aki bár igyekszik bízni embertársaiban, problémáival végül mindig egyedül marad. A történet során feltűnnek korunk ismert figurái, életre kel Európa marginalizálódott felének újkori története.
  • A három kismalac

    A három kismalac

     Előadásunkban a klasszikus mese jelenik meg, drótos marionett bábok játékának segítségével, üde zenei kísérettel. A három malackának ezúttal is sok gondja akad a farkassal, de a végén felépül az a ház, amely menedéket nyújt mindhármuknak.  
  • A három kismalac

    Előadásunkban a klasszikus mese jelenik meg, drótos marionett bábok játékának segítségével, üde zenei kísérettel. A három malackának ezúttal is sok gondja akad a farkassal, de a végén felépül az a ház, amely menedéket nyújt mindhármuknak.
  • A három kismalac

    A három kismalac

    a sepsiszentgyörgyi Cimborák Bábszínház előadásaIdilli környezetben három kismalac játszik önfeledten, addig amíg egyikük fejéből kipattan a nagy ötlet: építsünk házat! A másik két malac rábólint az ötletre, hisz a házépítés remek móka, csakhogy önmagától jön a kérdés: miből? Vagyis milyen anyagból, hogyan, és...
    Dönteni kell, mert nem mindegy, hogy szalmából, vesszőből vagy téglából épül a ház, ezeknek a döntéseknek viszont következménye van. 
    Minden döntésnek van következménye. Erről szól ez a történet: a döntésekről – legyen az jó vagy rossz, akár elhamarkodott – és ezeknek a következményeiről, főleg akkor, amikor még ebben az idilli környezetben is ott ólálkodik a FARKAS!
  • A három sárkány

    A három sárkány

    A címszereplők a kissé földhözragadt, de a maguk módján tündéri Csaholyi nővérek, akik a legjobb szándékkal kergetik őrületbe fivérüket, Balázst. A férfi – felesége halálát követőn – fékevesztett dorbézolásba kezdett, a fél uradalmat elmulatta, ezért testvérei gyámság alá vették, és azóta szigorú szeretettel cenzúrázzák Balázs legapróbb örömeit is. A nagy természetű férfi szinte a lábát se tette ki tíz éve a nyírborzatői birtokról, s irigykedve figyeli a Pesten tanuló fiáról érkező híreket: még az újság is lehozza, hogy a fiú Tatár Annának, a híres színésznőnek udvarol, folyamatosan pénzkérő sürgönyökkel bombázza nagynénjeit, sőt, az utolsó táviratban egy kisebb vagyont követel, ellenkező esetben öngyilkosságot helyez kilátásba. Kitör a pánik, valamit tenni kell. Más megoldás híján az asszonyok megbízzák Balázst, hogy utazzon föl Pestre, tegye rendbe a fia dolgait. A férfi útnak indul azzal a (titkolt) szándékkal, hogy a pénzt az utolsó fillérig elverje. Az elhatározást tett követi, élete azonban Tatár Anna megjelenésével egészen váratlan fordulatot vesz.