-
Vízkereszt, de amúgy mindegy
Shakespeare Vízkeresztjében minden megvan amire a színház vágyik. Csak játék, csak szerelem, csak álom, csak küzdelem, csak félelem, csak rettegés, csak kétségbeesett harc a magány ellen, remény a szerelemért, az őrületért, az egyetlen igazságért, hogy igen létezik és van és uralkodik és lehet hinni benne, ha nem is hinni inkább csak kutatni. -
Vízkereszt, vagy amit akartok
A Tévedések vígjátéka bebizonyította, hogy érdemes prózát játszani a Dóm téren, így ezt a ziccert nem hagyják ki a 2017-es Szabadtéri-évadban sem. A Vízkereszt, vagy amit akartok Shakespeare utolsó nagy vígjátéka, melyben mindent megtalálhatunk, amit a mester korábban kipróbált: nemek szerepcseréjét, álruhába bújást, beteljesülő és reménytelen szerelmeket. Viola hajótöröttként partra vetődik Illíriában, majd férfiruhában, Cesario néven elszegődik Orsino herceg szolgálatába. A herceg a szép Oliviába szerelemes, aki rá sem hederít, ugyanakkor Viola annál is inkább reménytelenül vágyódik Orsino után, akinek mintegy szerelmi postásaként kell asszisztálnia Olivia meghódításához. Olivia pedig éppen a fiúnak hitt Violáért rajong olthatatlanul. A félreértésekkel teli vígjátékot július 28-án, 29-én és 30-án láthatják a nézők -
Vízkereszt, vagy bánom is én
Shakespeare egyik legnépszerűbb műve, amiben félreértések és álruhák, önfeledt bolondozások és (majdnem) tragikus fordulatok indáznak egymásba – és mindezek középpontjában mi más is lenne, mint a Szerelem.IKERVILÁGOKA Vízkereszt, mint hibátlan egységbe szerkesztett komikai nagykoncepció, a szakmai
tudathasadás remekműve. Vezérmotívuma a hibbanás, melyet fölényes logikával és táncos eleganciával forgat meg többször is önmaga körül: mintha most is a gondolkozás szabad ege alatt növeszthetné ki magából a témát, mintha szellemének szabad mozgását legkevésbé sem zavarná az egymást tagadó ikervilágok tébolyult összenövése. Shakespeare sokat tudott, és nagyon bízhatott magában. Tragédia vagy komédia? Kipróbált elmeéllel, mint »egy puszta tőrrel«, alkalomadtán megvan a módja elvágni »ettül ezt«.(Géher István) -
Vízkereszt, vagy bánom is én
A szerző utolsó igazán felszabadult, vidám komédiájában a bolondozás, a félreértések, és a szerelem áll a középpontban. A darab népszerűsége ma is hatalmas, habár már nem értjük a korabeli eseményekre, ismert személyekre történő utalásokat. Ennek oka: a fordulatos történet, a bohózati vidámság és a kivételes nyelvi megformáltság. -
Vízkereszti Gritti, avagy a bőrre menő játék
Budán járunk, 1532 farsangján, öt és fél évvel a mohácsi vész után. A szultán támogatásával Alois Gritti, velencei származású kereskedő-kalandor lett Szapolyai János király oldalán Magyarország kormányzója. Néhány esztendős budai tartózkodása alatt nemcsak a város polgárai körében veszítette el népszerűségét, de helyettese, Nádasdy Tamás is ellene fordult. Amikor Grittit végre Konstantinápolyba rendelik, Nádasdy elérkezettnek látja az időt arra, hogy egy farsangi játék (ludus magnus) bemutatásával végképp felszítsa a kormányzó elleni indulatokat.
A mi játékunk az ő játéka létrehozásának és bemutatásának kalandos históriáját meséli el, a merész terv megszületésétől az egyetlen előadás megjósolhatatlan szenzációjáig. Egy költői lelkületű adószedő, egy szende cemende, egy szakácsnőnek öltözött szultán, aki mindemellett írnok és segédszínész, és a többi, vérbő figura csetlés-botlásában voltaképpen a magát festő színház parádézik nagy kedvvel és leleménnyel a kőszegi vár színpadán. A karneváli játék műfajához illően harsány karakterek, rohanó események, látványos fordulatok és a keserédes komikum egyszerre sodorják magukkal és szögezik székéhez a nézőt. -
Vőlegény
éppen a háború előtt, Pesten, ráadásul három felvonásban - 1922Szép Ernő komédiája az 1910-es évek Budapestjét tárja elénk. Ebben a világban mindenki jobb életre, azaz több pénzre vágyik. Így aztán a szereplők minden napja azzal telik, hogy a tisztesség és a szélhámosság határán egyensúlyoznak. Fox Rudi csak a hozomány miatt akarja feleségül venni Kornéliát. A lány apja a pénzért hazudik, húga pedig pénzért gépel. Kornélia az egyetlen, akit nem érdekel a pénz: ő igazi, őszinte szerelemre és boldog házasságra vágyik. De mivel ezt nem kapja meg Ruditól, mégis egy gazdag férfi karjába menekül...Újabb szombathelyi színmű a Mohácsi-testvérektől. -
Vőlegény
Vígjáték 3 felvonásban - SZENTENDREI TEÁTRUM és az ORLAI PRODUKCIÓS IRODA közös bemutatójaSzép Ernő a legnagyobb zsonglőr, kötéltáncos, illuzionista a magyar irodalomban. A Vőlegény pedig az egyik fő attrakció. Az első felvonás szédítően kavargó burleszk, a második krimiszerűen izgalmas szerelmi párbaj, mely egyszerre gyöngéd és tébolyultan erotikus, és mindennek tetejében egy fogorvosi székben játszódik. Vigyázat, az érzéstelenítés elmarad! -
Vőlegény
A házasság sok esetben a jobb élet lehetőségét kínálta fel a kispolgári családoknak, így az eladósorba kerülő lány mellé megfelelő vőlegényre volt szükség. Kiválasztása tehát életük egy fontos feladatának bizonyult. Csuszikék lányuk, Kornél és a jómódúnak vélt fogorvos, Fux Rudi házasságában látják a felemelkedés lehetőségét. A rendezett anyagi körülmények látszatáról, a hazugságokról, a hamis és őszinte érzelmekről egyaránt szól a fordulatos történet. -
Volpone
A Shakespeare-kortárs Ben Jonson színműve, a Volpone vagy a pénz komédiája (1606), az angol irodalom egyik legtöbbet játszott, legjelentősebb komédiája.Volpone, a velencei nemes ember haldoklást színlel, hogy rászedje "barátait", akik a vagyonára pályáznak. Egymás után látogatják meg az ágyában fekvő Volponét, gazdag ajándékokkal halmozva el, remélve, hogy kizárólagos örökösévé teszi meg őket. Volpone szolgája, Mosca, mindenben segíti-szolgálja szélhámos gazdáját: a féltékeny férjet rászedi, hogy saját maga tessékelje féltve őrzött feleségét a haldokló ágyába, meggyőzi az apát, hogy az örökségét ne édesfiára, hanem Volponéra ruházza át. A mohóság, a pénzéhség e kíméletlenül mulatságos, kegyetlen szatírájában a beszélő nevű szereplők: Volpone - a nagy róka, Moska - a légy, Corbaccio - a varjú, Corvino - a holló elnyerik méltó jutalmukat, azaz a büntetésüket, de nem úgy, ahogy reméljük és várjuk, mert az élet más eszközökkel dolgozik...A cím és főszerepben Jordán Tamást láthatja a színház közönsége.Az előadást Alföldi Róbert rendezi, aki a Makrancos hölgy fájdalmasan szép, merész humorú előadása után egy újabb reneszánsz komédiát állít a szombathelyi Weöres Sándor Színház színpadára. -
Vonat elé leguggolni
József Attila utolsó nagy kitárulkozása Kozmutza Flóra iránt született meg. Váratlan öngyilkosságát követve Flóra el akarta hagyni az országot. Brazíliába készült, gyógypedagógiai végzettségével remélte, ott is kaphat állást. E komoly elhatározásának része volt, hogy a költő haláláért többen is őt okolták. Volt, aki egyenesen azt a kérdést merte nekiszegezni, miért nem volt képes odaadni magát Attilának, aki ennyire szerette és kívánta őt. A pszichológushallgató Flórát érzései ekkor már Illyés Gyulához fűzték, de mivel Illyés házas volt még papíron, nem nyilvánították ki kölcsönös és így titkossá vált vonzalmukat senki előtt sem.Attila végzetes tettét követően Illyés sem maradhatott ki a kárhoztatottak közül, postán, aláírás nélküli, nyílt levelezőlapot kapott, újságból kivágott nagybetűkkel, az alábbi szöveggel:J Ó Z S E F A T T I L A G Y I L K O S A.Sokan sokféleképpen próbálták az életében elhanyagolt költőt utólag pártfogásukba venni, illetve másokat felelősséggel felruházni a tragédia kapcsán.Flóra sokáig várt a maga József Attila-történetével. 1962. júniusi dátummal megírja lányának erre vonatkozó visszaemlékezését, ám egészen 1984-ig vár. Tehát nem volt könnyű számára sem az elszámolás.Legfeljebb sejtéseink lehetnek, miért.Ilyesféle sejtésekből áll majd össze a Jászai Mari Színház számára készülő színjáték, József Attila életéről és haláláról. Az idő távlatából éppúgy szemlélni fogjuk e tragikus sorsot, mint a kezdeteitől, gyermekévei alapján. -
Vrzino kolo
horvát nyelvű előadás"A Vrzino kolo darabban minden megtörténhet. Olyan körtánc, amelyben mindenki a legfontosabbnak gondolja magát, mindenki a maga hasznát keresi. Ez sok zavart, bonyodalmat okoz.
Férfi - nő kapcsolat mindaddig érdekes téma marad, amíg létezik férfi és nő, kiváltképpen addig, amíg van olyan férfi, aki a kisgyerekekhez hasonlóan szereti elvenni a másiktól a játékát. A darabban emóciókkal foglalkozunk leginkább, érzelmeket szeretnénk átvinni a közönségnek, hogy vágyai szerint tegyen, ezt tegye, amit szeret, vállalja önmagát, legyen büszke önmagára. " Vjekoslav Janković