Kategória Rendezés
  • Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk

    Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk

    Dokumentarista előadásunk kiindulópontja egy Békés András által rendezett, 1969-es színészvizsga, amely Peter Handke Közönséggyalázás című színpadi szövegéből készült. A hatvannyolcas szellemiséget magán viselő mű alaphelyzete az, hogy a játszók, azaz a színészek civil minőségben felmennek a színpadra, és közlik a nézőkkel, hogy itt most nem lesz színjáték, nem fogják őket szórakózatni, helyette ők, a nézőközönség lesznek a téma – mindeközben megszólalásaikkal sorra megkérdőjelezik a klasszikus, polgári színjátszás alapvetéseit. 1969-ben, az Ódry Színpadon félbeszakadt az előadás, mivel Ádám Ottó, a tanszékvezető kivonult a teremből, kifejezve ezzel nemtetszését – ma már nehezen tudjuk elképzelni, hogy mekkora súlya volt ennek: a színészek először azt hitték, ki vannak rúgva, viszlát Főiskola, viszlát pálya, belőlük már sosem lesz színész. Ez volt a harmadéves, első Ódry Színpadon játszott vizsgájuk, amellyel tulajdonképpen először mutatkoztak be a nagyobb nyilvánosság előtt. Az első gyakorlati évben, amikor már mindenki a szerződése miatt aggódott. 
    Az eset kapcsán készítünk előadást, amelyhez megkérdeztük az érintetteket: mindenki másképp emlékszik, és a különböző történetek mögött emberi sorsok mutatkoznak meg. Az esemény feldolgozásán túl az elhangzottakat megpróbáljuk konkrétan is magunkra, a saját helyzetünkre vonatkoztatni. Az előadás résztvevői mind a Színház- és Filmművészeti Egyetem jelenlegi vagy nemrég végzett hallgatói. Pályakezdők. 
    Hogyan élték meg a színészhallgatók, hogy hirtelen egy formabontó színházi akció közepében találták magukat? Mennyire azonosultak a hatvannyolcas szellemiséggel? Mi állt Ádám Ottó kivonulásának hátterében? Mi volt a Színművészeti Főiskola státusza akkoriban, és mi ma? Hogyan változtak az elmúlt ötven évben az elhelyezkedési statisztikák? Mit jelent pályakezdőnek lenni? Milyen munkalehetőségei vannak egy színésznek? Hogyan zajlik egy reklám-casting? Hogyan viszonyulnak a színháztörténethez a mai fiatalok? Lehetséges-e egyáltalán a párbeszéd a generációk között? Vagy egyszerűen csak egymás között?
  • Mikrokozmosz

    Mikrokozmosz

    zenés mesejáték 6 éves kortólVan kezem, lábam. Van hangom, tudok beszélni. Én én vagyok, te pedig te vagy. De ki is vagyok én? És ki vagy te? Milyenek a fiúk? És milyenek a lányok? A fiúk mindig rosszak, a lányok mindig jók? És miért ilyenek vagy olyanok? És milyen az, ha kistestvérünk lesz? Mi lesz anyu szeretetével? Elveszi, és a kistestvérnek adja? Vagy megsokszorozza és csak több lesz belőle? De szeretem én azt a másikat? És milyen az, ha nyaralunk vagy kirándulunk? Rengeteg kérdés, de hol van rá a válasz?Előadásunkban Bartók Béla Gyermekdalok és Mikrokozmosz című műveinek újragondolt részleteivel,valamint kortárs költők gyerekverseivel keressük a kérdésekre a lehetséges válaszokat, ismerkedünk a világgal és kicsit önmagunkkal.
  • Mikszáth különös házasságai

    Mikszáth különös házasságai

    Mikszáth Kálmán 1910-ben halt meg. Felesége, Mauks Ilona, 1922-ben publikálta emlékiratait. Ezek a tények. E színdarab szerzője azonban előre megfontolt aljas szándékkal hamisít, ami az évszámokat illeti. Nála akkor kezdi írni Mikszáthné az emlékiratait, amikor Mikszáth még él. Csak így születhetett olyan helyzet – a darab alapszituációja -, hogy miközben a hitves fogalmazgatja memoárjait, egyúttal meg is tárgyalja urával a leírtakat és tanácsokat kér. Mikszáth mindent dühödten korrigál, állandóan belebeszél felesége emlékirataiba. Közben újraélnek régi epizódokat, sőt elképzelnek jövendőbelieket is. Ahogy vitatkoznak a kétféleképpen rögződött emlékeken zsörtölődve kiigazítják egymást: a felidézett múlt kettős fénytörésében kibontakozik egy harmadik változat, a nézőé, aki a tények pedantériája helyett a tények költészetét kapja. A tények költészete pedig – a valóság.
  • Mikve

    Mikve

    A mikve rituális fürdő, ahol az ortodox zsidó nők megmerítkeznek, és ezáltal megtisztulva térnek vissza otthonukba, hogy teljesítsék házastársi kötelességüket. Ám a darabbéli asszonyok, miközben testileg lemeztelenednek egymás előtt, lelkük titkait gondosan próbálják megóvni. Hiszen kell-e, lehetséges-e megkérdőjeleznünk alapértékeket, alapigazságokat, ha mindenki más hisz bennük?De ha a hit nevében éppen magáról az emberről, az emberségről feledkezünk meg? És egyáltalán létezik olyan ember, akinek minden tette, minden tulajdonsága, minden gondolata megfelel az elvárásoknak? Ha másokat megbélyegzünk, azzal el tudjuk magunkról terelni a figyelmet?Lehetséges-e, kell-e, merünk-e lázadni a normák ellen, ha a közösséghez való tartozásunk éppen attól függ, betartjuk-e annak szabályait? Egy közösséget valóban csak a vakhit és mások kirekesztése tud összetartani és erőssé tenni? Téthelyzetben a félelem, a szabálykövetés, a megfelelni vágyás, vagy emberségünk, igazságérzetünk erősebb?Hadar Galron színdarabja a humánum és a szabadságvágy drámája.
  • Mikve

    Mikve

    Crnkovity Gabriella, Miki
    Michaela. Jobban szereti, ha Mikinek szólítják. A vallásosság távol áll tőle, azt is mondhatnánk, hogy anti-ortodox. Énekesnő. Szabad gondolkodású, ami a beszédében és a viselkedésében egyaránt megmutatkozik. Nem tűri a korlátokat, a szabályokat, a törvényeket. Azt cselekszi, amit a szíve diktál. A szerelméért viszont bármire képes. Így kerül a mikvébe. Szereti a férjét, aki nemrég rákattant erre az ortodox dologra és nem hajlandó vele lefeküdni, amíg Miki meg nem tisztul....
  • Mikve

    Mikve

    Hadar Galron Mikve című színműve nyolc nő mélyen őrzött titkokkal, félelmekkel és vágyakkal terhelt sorsát tárja elénk egyfelől drámai nyíltsággal, bátorsággal, másfelől szívbéli empátiával és humorral.A különböző problémával küzdő szereplők közül mindenki találhat magának valakit, akivel titkon egy kicsit azonosulni tud, és hazafelé felteheti magának a kérdést: Tovább hazudunk-e másoknak, és legfájóbb módon önmagunknak, vagy merünk-e igazat mondani, merünk-e még a halál előtt legalább egyszer ÉLNI, bátrak lenni, akár egy nehezebb, de mindenképpen tisztább, teljesebb, szabadabb élet árán is?
  • Milord

    Milord

    Mind a koreográfia, mind Edith Piaf dalainak kiválasztása egy dramaturgiai ívet követ, figyelembe véve életútjának helyszíneit.
    Piaf életét sokféleképen dolgozták fel, de érdekes, hogy dalaihoz legközelebb álló társművészet, a táncművészet nem. A tánc, a mozgás drámai feszültségét felhasználva és az élő énekkel nyitunk egy új dimenziót, kicsit közelítve a mozgásszínházak abszurdan mesélő világa felé.
    Az előadással nem az a cél, hogy lehangoljuk a közönséget, de az sem, hogy csak nosztalgiázva énekeljünk és táncoljunk egy képzeletbeli július 14-i utcabálon. A tánc speciális nyelvére fordítjuk le Piaf sanzonjait, költői szövegeit s próbáljuk megtalálni a dallamok mögött rejtőzködő énekesnő piszkos rózsaszín életét a Pigall-tol az Olympia színpadáig.
    Az estet egy fergeteges Kánkánnal zárjuk feloldva Edit Piaf szívbe markoló életútját.
  • Mimózáék

    Szeretnél felfedezni egzotikus állatokat a dzsungel mélyén? Ha összekötnéd a csillagokat az égen, neked milyen alakzat jönne ki? Énekelnél szülinapi dalt az óriás kék bálnának? Te milyen fagyit csinálnál az északi sark jegéből? Mimóza Géza és Mimóza Róza mindig is kalandorok akartak lenni, ám gyerekkori álmaiktól elsodorta őket az élet, és fantasztikus felfedezők helyett házsártos házaspárrá váltak. Mindennapi nyugdíjas életüket egy titokzatos utazóbőrönd fenekestül felforgatja. A rejtélyes bőröndben gyermekkori emlékeikre bukkannak, amik visszaröpítik őket a múltjukba. Vajon sikerül legyőzni mimózaságukat és visszanyerik kalandvágyukat? Hunyd le a szemed és bökj rá a térképre! Na, hova utazunk?
  • Mindegy

    Mindegy

    Krasznahorkai magával ragadó intenzitású szövegei, két vetítővászon és négy előadó találkozik egy mediálisan telített, mégis szűk térben. Négy réteget ajánlunk a nézőknek: szöveg, tánc, zene, film – és rájuk hagyjuk a választás lehetőségét, hogy mikor mit követnek. Mint az életben. Mert nem mindegy.És mivel nem az, ezért kérdezünk: Hol csúszik el a kommunikáció két ember között? Mekkora a szakadék az elvárásaink és a valóság között? Hogyan mulasztunk el fontos találkozásokat, mert nem jelen idejű a figyelmünk? A válaszkeresésből rajzolódik ki helyzetjelentésünk az Y-generációról. Nyers korrajz, mozgásba öntve.
    Hol vagyok attól az / ifjútól, aki hittem a / világot – kesztyűként! – kezemre húzni. / Ujjaimat mozgatva könnyedén / érezni: igen, illik, rámszabott. (Petri György: Metaforák helyzetünkre – részlet) Miről beszéljünk? Magunkról. S egymásról. Mindig. Újra és újra. Fáradhatatlanul. A XXI. század mintha minduntalan az újradefiniálást róná feladatként az X, Y és Z generációk számára. De létezik még új? Minden volt már – szokták mondani, s abból a bizonyos újból korunk ifjainak már nem maradt egy sem a nap alatt. Hogyan tovább? Vezet út még előre? Vezet. Muszáj. Vezetik az embert például alapvető igényei: a testi szükségletek, és az el nem hanyagolható éhség a tudásra, s e csillapíthatatlan éhség enyhítésének legalapvetőbb csatornája: a kommunikáció. Meg persze az arra való képtelenség, generációnk egyik alapproblémája. Ezekről szól. Mert nem mindegy.
  • Minden egér szereti a sajtot

    Minden egér szereti a sajtot

    "Téli hóesésben érkezik meg zörgő-csörömpölő verklijével Zakariás, a vándormuzsikus a mesebeli városkába, hogy felidézze lakóinak a régi szép időket, amikor még a világhírű Verkli-Fehéregér Színház tiszteletre méltó direktora volt. Ám egy szomorú napon a színpad ragyogó csillagai, a fehéregér pár és lányuk - korgó gyomrukra hallgatva - megszöktek Zakariástól, hogy beköltözzenek egy ínycsiklandó illatú sajtkészítő műhelybe. A műhely addigi lakói, a szürke egerek közül való Márton papa és hitvese, Lidi mama azonban nem nézték jó szemmel a betolakodókat. Nem úgy fiuk, Soma, akit első látásra elbűvölt a bájos fehéregér kislány, Fruzsina. Vajon összeillik-e fehér és fekete, azaz fehér- és szürkeegér? Na és milyen a varázsegér, és mi köze lehet a Nagy Macska Mágushoz? És léteznek pepita egerek? A mulatságos fordulatokban bővelkedő, kedves humorú és felettébb tanulságos mese végére mindenre fény derül. Még arra is, hogy miben hasonlít egymásra a világ összes egere."                                                                                                 (Urbán Gyula: Minden egér szereti a sajtot c. könyvének fülszövege)