Hírek
Bencs Villa kapuit immár virtuálisan is kitárja
A Bencs SzalON című online mini talk-show a Színház által egész évben üzemeltetett, festői szépségű Bencs Villa kapuit immár virtuálisan is kitárja, hogy kulturális programjainak hangulatából a szélesebb nyilvánosság számára is egy sokszínű ízelítőt biztosítson.
Otthonuk kényelméből, egy finom kávé vagy tea mellett legyenek Önök is a Bencs Villa vendégei; tartsanak velünk a Bencs SzalON legelső adásán, 2021. január 19-én, kedden este 8 órakor a Móricz Zsigmond Színház és a Bencs Villa Facebook-oldalain!
Januárban is folytatódik a Zenthe Online
A decemberi nagy sikerre való tekintettel a Zenthe Ferenc Színház januárban sem hagyja cserben nézőit, folytatja online előadásainak a vetítését.
Gimesi Dóra: Emma csöndje bemutató - élő közvetítés
A bemutató élő közvetítése 2021. január 16-án, szombaton 15 órától lesz megtekinthető. Kezdés előtt 15 perccel lehetőség nyílik csatlakozni az élő közvetítéshez. Az előadás 7 éves kortól ajánlott, egy szünettel játsszuk (a szünet időtartama kb. 20 perc).
A hétéves Emma épp két hete, három napja és tíz perce jár iskolába. Más, mint az osztálytársai: különösen érzékeny a zajokra, és retteg, ha meg kell szólalnia mások előtt. Az emberekkel nehezen kommunikál, ám a tengeri állatokat megérti.
Az összes műsor
2021. január 20.szerda Auguszta5 fiú
A kortárs szlovén szerző, Simona Semenič drámája igazi jutalomjáték a címszerepeket alakító öt színésznő számára. A darab különlegessége, hogy felnőtt színésznők játszanak 10-11 éves kisfiúkat, akik maguk is játszanak – és játékaik révén rávilágítanak mélyen megbúvó előítéleteinkre, akaratlanul is felfedik azokat a hatalmi mintákat, amelyeket a társadalom születésünktől fogva belénk táplál. Egyik eljátszott helyzet követi a másikat: szuperhősök csatatere változik családon belüli csatározások világává, a szuperképességek összecsapása lassan, de biztosan fordul át az erőszak, az előítéletek és a gyilkos indulatok hétköznapjainkból ismerős játszmáivá. A színésznők gyermeki kreativitással váltogatják szerepeiket, így az előadás játékosan kérdez rá társadalmi mintáink visszásságaira, melyek már gyermekkorunkban kísértenek bennünket, s melyek ellen felnőttként gyermeki ártatlansággal harcolunk tovább.
5. vonósnégyes | Concerto
Bartók Béla két táncszínpadi művet írt: egy pantomimot (A csodálatos mandarin) és egy táncjátékot (A fából faragott királyfi). A koreográfusok fantáziáját azonban egy sor további Bartók-mű is megmozgatta, például a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára vagy a Táncszvit. Horváth Csaba – rendezőként, koreográfusként és táncosként – ezúttal az 5. vonósnégyes és a Concerto mozgásszínházi lehetőségeit tárja fel.
„Bartók Béla hat vonósnégyesét már alig néhány évvel a zeneszerző halála után úgy tartotta számon a szellem világa, mint a 20. századi zene aranytartalékának megkérdőjelezhetetlen részét. A hat darab egyetlen egésznek is tekinthető, s ha a mű formátumának és komplexitásának az előadásban való adekvát megjelenítéséről van szó, alighanem a Bartók-stílus magasrendű klasszicizálódását képviselő 5. vonósnégyes viszi el a pálmát” – vallják a produkció készítői.
Szabolcsi Bence szerint Bartók talán sohasem volt tele akkora emberszeretettel és részvéttel, mint a Concerto komponálásának időszakában. „Sohasem tudta úgy összefoglalni életének minden eredményét egy hatalmas szintézisbe, mint éppen ekkor.” Bár az öttételes mű sötét, zaklatott és szorongó tónusban íródott, a végkicsengése már maga az életöröm és a jobb jövőbe vetett hit igazi megnyilvánulása, s ezzel nagyon sokáig egyike lett a század utolsó pozitív végkicsengésű darabjainak.56 csepp vér
Pintér Tamás ötlete nyomán a szöveget és a verseket írta: Horváth Péter. Zenéjét szerezte: Mihály Tamás
A musical annak az oly sokszor emlegetett igazságnak kíván emléket állítani, hogy a forradalmat fiatal emberek csinálták. Fiatalok, akik szabadságra vágytak és egymásra. Öntudatlanok voltak és szerelmesek. Megannyi névtelen Romeo és Júlia. Közülük választ ki egyet és meséli el izgalmakban bővelkedő, szertelen humorral átszőtt, ám végül tragédiába torkolló heroikus történetét Horváth Péter író. A zeneszerző Mihály Tamás pedig a rockzene elementáris erejével gondoskodik róla, hogy sose felejtsük el őket.
Felhívjuk kedves nézőink figyelmét, hogy az előadás a nyugalom megzavarására alkalmas képi és hanghatásokat tartalmaz!
6
Csehov: A 6-os számú kórterem című műve nyomán
Sardar Targirovsky több előadást létrehozott már Budapesten a Laboratorium Animae független társulattal. Jelenleg Marosvásárhelyen Bocsárdi László rendező osztályában negyedéves hallgató. A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban rendezett Csehov Meggyeskert című előadását beválogatták a 2015-ös POSZT versenyprogramjába.A Nemzeti Színházban „6” címmel bemutatásra kerülő előadását az ifjú alkotó a következőképpen ajánlja: Csehov drámáiból könnyű múzeumot vagy mai szórakozóhelyet építeni. A cél nem lehet sem az egyik, sem a másik. Csehov világa megmutatja azt a 19. századot, ami magában hordozta annak a folyamatnak a kezdetét, amely a ma élő emberek természettől való elszakadásához vezetett. Az átláthatóság, a kontroll, az ellenőrzés vált elsődlegessé a múlt századfordulón, az ember és a világ megfigyelése pszichológiailag, biológiailag, iparilag feljogosított bizonyos embereket a hatalommal való visszaélésre, nagyobb méreteket kezdett ölteni a közöny és a magány.Mára, másfél évszázad után az emberek jelentős része eljutott oda, hogy az emlékek és az álmok ereje és működtetése nagymértékben csökkent, kevésbé lett fontos a közlés, a metafizikai kommunikáció, az álmokkal való kapcsolódás, a tudatalatti érzetek kibontása. Ez a folyamat nem csupán tragédia, hanem szükségszerű „fejlődés”, bármennyire is fájdalmasak a részletek.9-től 5-ig - A musical
Márciusban hozzánk is megérkezik a Broadway és a West End után a 9-től 5-ig című musical. Patricia Resnick és Dolly Parton igazán megmondja a véleményét a férfiakról. Franklin Hart, azaz Zöld Csaba pökhendi, nagyképű és alázza a nőket… naná,ha egy férfi a főnök! De csak, míg titkárnői fel nem lázadnak…Polyák Lilla, Szinetár Dóra és Korponay Zsófi március 21-től estéről estére bosszút esküsznek a női nem védelmében
A 12-es kórterem
Néha olyan helyzetbe kerülünk, amely meghaladja erőnket: ítélőképességünk összezavarodik, nem vagyunk kellőképpen okosak és lelkileg, szellemileg is képtelenek vagyunk elfogadni és befogadni azt, aminek a részesei leszünk. De telik az idő és nekünk döntenünk kell. Választani az adott lehetőségek közül, mert szó szerint élet-halál kérdésről van szó. Elmenekülni nem lehet, mert közvetlenül és a lelkünk mélyén érint, bensőséges és meghitt: közelebb visz a legmélyebb érzéseinkhez. Szeretnénk a leghelyesebben dönteni, a mindenki számára legjobban, de rengeteg kérdés felmerül: meddig élet az, amit csak az orvostudomány tud fenntartani helyettünk? Kinek kell meghoznia a fájdalmas döntést, hogy mi legyen akkor? Miért pont én? És ha én, hogyan hat ez rám? Mi történik a hétköznapokkal, a megszokottal, azzal, amiben hiszünk, és amiben nem? Velünk mi történik? Megváltozunk ettől? Ezután más lesz minden? És ha igen, milyen lesz?
Annak érdekében, hogy ezeket a kérdéseket feltehessük és elgondolkozhassunk a válaszokon, egy új drámai szöveg született: Tóth Krisztina műveinek felhasználásával írta Barabás Olga.
A 12-es kórterem című előadás egy igen személyes színész-közönség kapcsolat által szándékszik bemutatni ezt az eredeti történetet, amely izgalmas lehetőséget teremt arra, hogy autentikus, örök emberi létkérdésekre keressünk némi bizonyosságot.A 3 emeletes mesekönyv
“Szeretnék izgalmas lenni. Szeretnék szép lenni. Szeretnék, izé… szórakoztató lenni!” – kiált fel a mesekönyv, ami (vagy aki?) éppen megszületik az író keze alatt. Megszületik, és csak kérdez, kérdez, ahogyan a gyerekek szoktak. Válaszokat keres. Segítségére vannak a földszinten lakó pupákok, a Tanító néni az első emeletről, a másodikról személyesen a Magyar Történelem, hogy minden titokra fény derüljön a harmadikon, ahol a mesekönyv írója és a könyv is lakik. Közben megtelik a mesekönyv, elmesélődnek a mesék a ház lakóiról, az emberek és a világ dolgairól.