Kategória Rendezés
  • Szókratész védőbeszéde

    Szókratész védőbeszéde

    A mai, hétköznapi öltözetben elmondott beszéd bírái - az athéni bírák - maguk a nézők. Az előadás egy olyan erkölcsi normát akar felmutatni, ami kiveszőben van: helytállásról, az ügyekhez való ragaszkodásról, arról, hogy az erény és igazságosság fontosabb, mint a pénz. S, mivel ma egyre kevesebben gondolkodnak így, a védőbeszéd hézagpótló műnek számít.
  • Szöktetés a szerájból

    Az eredetileg az 1600-as években játszódó történetet a darab rendezője, a Kossuth-díjas Juronics Tamás a XXI. századba ülteti át, ezzel adva egy modern, a mai kor emberének is valódi tartalmat adó értelmezést. Belmonte, a gazdag spanyol fiatal baráti társaságával utazik Törökországba, ahol az esküvőjére készül, ám a csapat három tagját, köztük a menyasszonyát, Konstanzát is elrabolják. Ez a darab fő konfliktusforrása, amelynek remélt megoldása – a szöktetés tervezése és kivitelezése – adja a mű cselekményét. De a mű igazi gondolati magja a hűségen alapuló, igaz szerelem ereje. A tiszta szerelem, illetve a szabadságvágy képviselői állnak szemben a számukra ellenséges, őket szétválasztó hatalommal, Szelim basa titkos háremének világával. Drámai történet, mely ugyan sok helyen vígjátéki elemeket is tartalmaz, köszönhetően a két cselekvő barát, Blonde és Pedrillo játékosan ügyetlen harcának Ozminnal, a basa mindenre elszánt háremőrével, de a valódi történés az, hogy a szereplőknek lelki akadályokon kell áthatolniuk. A darab két szerelmes párjának, sőt még az ellenségnek, Szelim basának is el kell igazodnia az érzelmek labirintusában.A szerelmét kutató Belmonte már az opera kezdetén megtalálja azt a helyet, ahol kedvesét fogva tartják. De vajon újra megleli-e a leány szívét is?A sors Konstanzának is feladja a leckét: megtörhetné a fogság, az életben maradásért a basa mellett elfeledhetné régi kedvesét. Vajon akár a halálig is hű tud maradni szerelméhez?Szelim teljhatalmú fogvatartó, mégis azt várja, hogy Konstanza szabad és önálló elhatározásából szeresse őt. Vajon képes-e megbirkózni ennyi hűség és állhatatosság láttán a lány ellenszegülő akaratával, és mindeközben múltjával és a kudarc lehetőségével?
  • Szöktetés a szerájból

    A mű gondolati magva a hűségen alapuló, ártatlan, mesebeli szerelem hatalma. A tiszta szerelem, illetve a szabadságvágy képviselői állnak szemben a számukra ellenséges hatalommal. Bár a mű cselekménye a szöktetés elkészítése és kivitelezése, a mondanivalót tekintve mégsem ez a legfontosabb. A lényeg az, hogy a szereplőknek lelki akadályokon kell áthatolniuk.A darab két szerelmes párjának, sőt még az ellenségnek, Szelim basának is el kell igazodnia az érzelmek labirintusában. A vándorló Belmonte hiába találja meg már az opera kezdetén azt a helyet, ahol kedvesét fogva tartják, vajon újra megleli-e, két esztendő távollét után a leány szívét is? Szelim teljhatalmú fogvatartó, mégis azt várja, hogy Konstanza szabad és önálló elhatározásából szeresse őt. Vajon hogyan birkózik meg ennyi hűség és állhatatosság láttán? A sors Konstanzának is feladja a leckét: megtörhetné a fogság, s a nemes lelkű uralkodó kedvéért könnyen elfeledhetné régi kedvesét.”
  • Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack

    Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack

    A legkisebbik királykisasszonynak különös kívánsága van. Azt szeretné, ha az édesapja, az öreg király gyümölcsöt hozna neki a vásárból. De nem ám akármilyen gyümölcsöt, hanem olyan szőlőt, amelyik beszél, olyan almát, amelyik mosolyog, és olyan barackot, ami csilingel. Nem is sejti, hogy ezzel a nem mindennapi kívánsággal olyan végzetes eseménysort indít be, ami az egész életét örökre megváltoztatja. Ez lesz a legkisebbik királykisasszony életének a legrosszabbik napja. Persze azért a néző sokat kacaghat. Meg szomorkodhat is. Sőt még borzonghat is. Mert a mesében ott lebeg egy átlátszó gonosz tündér is. És ott röfög egy félelmetes két lábon járó disznó is…
  • SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivál

    SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivál

    SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivál (18. évad), a rövid koreográfiák nyitott és nemzetközi szakmai fóruma. A fesztiválszervező (Orkesztika Alapítvány) célja az volt a SzólóDuó Fesztiválal, hogy a szárnyaikat bontogató vagy tapasztalt alkotókat és táncosokat egyaránt bátorítsa, legújabb alkotásaikat megismertesse a nagyközönséggel, és egyben szakmai fejlődésüket elősegítse. 
    A magyar mozdulatművészet több mint százéves hagyományának megőrzésével és megújításával, értékeinek közvetítésével foglalkozó Orkesztika Alapítvány 2017 januárjában, tizennyolcadik alkalommal rendezi meg a SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivált. A SzólóDuó Fesztivál célja, hogy a szárnyaikat bontogató vagy tapasztalt alkotókat és táncosokat egyaránt bátorítsa, legújabb alkotásaikat megismertesse a nagyközönséggel. Az idei fesztivált négy jelölőkör előzte meg Németországban, Lengyelországban és Magyarországon, valamint a további pályázók videón keresztül adhatták be jelentkezésüket.
    A fesztivál ideje alatt a korábbról jól ismert kísérőprogramok is megrendezésre kerülnek. Délelőttönként workshopokra várjuk a profi és kezdő táncosokat a MOHA‑Mozdulatművészek Házában, melyeket nemzetközileg elismert táncosok, koreográfusok tartanak. A fesztivál helyszínein minden este az Ork-Kota Platform 2017 (Kontakt Táncért Alapítvány és az Orkesztika alapítvány évek óta futó pályázati kezdeményezése) keretében egyperces táncfilmeket láthatnak a vendégek. A kísérőprogramok részét képzik azok a nyitott, szakmai beszélgetések is, melyeken az alkotók visszajelzést kaphatnak a szakma jeles képviselőitől és a közönségtől egyaránt.
  • Szomjas férfiak sört isznak helyettem

    Szomjas férfiak sört isznak helyettem

    az E-Mancik Színházi Manufaktúra előadásaCsak felnőtteknek!Bevállalós egy óra a férfiakról. Meg a nőkről. Meg a kettőről együtt. Szóval a szexről. Vagy annak hiányáról. Meg arról, hogy nem vagyunk már húsz évesek, de azért még jól tartjuk magunkat, és jó lenne tudni, mi felé rohanunk. Versek dalok, monológok azokról a dolgokról, amikről amúgy csak sutyiban…“32 éves koromra elértem, hogy nem kell férfihorkolásra elaludni és gyereksírásra kelni, nem dől be a lakáshitelem, és nem kell lakógyűlésre se járnom, nem csal meg a férjem, nem kell befektetési tanácsokat hallgatnom, sem rettegnem, hogy elbocsájtanak a munkahelyemről. Ja, és megtanultam elengedett kézzel biciklizni. Azt hiszem, boldog vagyok!”Ebben az egyórás előadásban négy harmincas éveik elején, közepén járó nő vall saját magáról, női mivoltáról, az életükben fontos és kevésbé fontos szerepet játszó férfiakról, szexről, gyerekvállalásról, öregedésről, a biológiai ciklus megélésének gyötrelmeiről. Különböző formákat használnak erre. Hosszabb-rövidebb prózákat, verses szöveget, dalokat, rapet, vagy akár egymondatos kis esszenciákat.Fontos szerepet játszik Esterházy Péter: Egy nő című művéből kölcsönzött forma, (Van egy nő… , Van egy férfi…) ami egy-egy kapcsolat rövid, frappáns bemutatását teszik lehetővé. Az előadás hangneme őszinte, szókimondó és ironikusan humoros, néha kissé zavarba ejtő az irodalmi megfogalmazás igényével. Az előadás célközönsége elsősorban a húszas-harmincas-negyvenes éveikben járó nők és férfiak, akik magukra ismerhetnek ebben a kissé bizarr korrajzban.65 perc, szünet nélkül
  • Szorgalmas és rest  lány

    Szorgalmas és rest lány

    A Formiusz Színházi Egyesület és az RS9 Színház közös előadásaA darab óvodás kortól szólítja meg a gyermekeket, akik a két leány vándorútjának aktív résztvevőivé válnak a közös dalolások segítségével, és velük azonosulva jutnak el a szívet melengető feloldásig.
    Kovács Éva Rebecca feldolgozásában megtartja a népmesei elemeket, használja azok szimbólumait, a rendező Csáki Rita egyszerű, tiszta formában, ötletes díszlet- és kellékhasználattal állítja színpadra a mesét, melynek szereplői karakteresen ábrázolják a két mostohatestvér figuráját.
    Az előadás nagy erénye az interaktivitás, a gyermekek közösen énekelnek és verselnek a szereplőkkel, valamint a Mesélő, akiről az előadás végén derül csak ki, hogy ő valójában Tündér, a nézőkhöz intézett kérdéseivel gördíti tovább az eseményeket.
    A népmesék mindenkoron aktuális erkölcsi tanulságai finoman, az előadás szövetébe ágyazódva tanítják a kicsiket: a rest lány saját tapasztalatain keresztül jut el a felismerésig, hogy csak akkor várhat jutalmat, ha ő maga is megtanul önzetlenül adni. Aki segít, azt megsegítik, de ki csak kényeskedve átlép a másikon, bizony pórul jár és egyedül marad!
  • Sztalker - játék egy zarándoklatban

    Sztalker - játék egy zarándoklatban

    Az alaptörténet követi a Sztrugackij-novella és a Tarkovszkij-film vonulatát: Valamikor 20 évvel ezelõtt ismeretlen, hatalmas erők – földönkívüliek, angyalok, ki tudja? – látogatták meg a bolygónak ezt az Isten háta mögötti szegletét, s egy pillanat alatt eltüntették az ott lakókat. A terület Zónává változott, a földi fizikának ellentmondó különös – és szinte minden esetben gyilkos – belső törvényekkel a külvilág elõl szigorúan elzárva. Csak Sztalker és a vele hasonszőrűek reszkírozzák meg – a Zónában talált földönkívüli itemekért kapott nyomorúságos keresmény reményében – a behatolást, s olykor-olykor útitársak becsempészésére is sor kerül, némi baksisért. A Zóna ugyanis titokzatos tulajdonsággal bír – közepén, a cirill-betűs varázsjelekkel telepingált Szobában (Kómnata) állítólag teljesülnek a legtitkosabb álmok, vágyak.A darab világa a XXI. sz. elejének magyarországi viszonyaira hajaz. Ehhez képest a történetbeli Zóna a Bázis.Vannak-e lehetõségeink, vagy sem? Jogosan panaszkodunk, vagy talán csak rinyálunk? Van-e remény, vagy az csak valami idegenszívű aknamunka? Az emberi alaptevékenységek tisztességes (és itt a hangsúly a már senki által pontosan definiálni nem tudott tisztességen van!) folytatásához is minimum szentnek kell lennünk. Van ez a Sztalker, aki azzá válik. És mi? Egyáltalán És mi?Sétálószínházi előadás, melynek során a nézők bejárják a Bázist. Kényelmes cipő viselete javasolt!
  • Sztárcsinálók

    Sztárcsinálók

    rockopera két részbenA Sztárcsinálók az első magyar rockopera, Várkonyi Mátyás zenéjével és Miklós Tibor szövegeivel. Ősbemutatója a Győri Sportcsarnokban, 1981-ben volt.Az ókori Rómában játszódik, mégis tele van játékos anakronizmusokkal és mai áthallásokkal.Az uralkodásra már alkalmatlan Claudius császárt felesége, Agrippina Senecával összejátszva megmérgezi, hogy Agrippina első házasságából származó gyermekét, Nérót tegyék meg császárnak. Ők ketten, Agrippina és Seneca a tulajdonképpeni sztárcsinálók, az útban lévő uralkodó eltakarítói, a következő felkenői, majd megbuktatói.Úgy gondolják, az ifjú császárt bábként irányítva, a háttérből gond nélkül kormányozhatják a Római Birodalmat.A költői ambíciókat dédelgető Néró azonban hamarosan felülírja a hatalomra éhes páros terveit.
  • Sztárcsinálók

    Sztárcsinálók

    Az első magyar rockopera története, mely tele van szellemes, játékos anakronizmusokkal, mai áthallásokkal, az ókori Rómában játszódik. Az uralkodásra már alkalmatlan Claudius császárt megmérgezi felesége, az ambiciózus Agrippina, hogy helyette a fiát, Nérót ültesse a trónra, akit majd bábként kívánnak használni. Néró azonban hamarosan felülírja a hatalomra éhes páros terveit, megállíthatatlanná válik, mígnem mindent és mindenkit maga alá temet.