Kategória Rendezés
  • Toldi

    Toldi

    A Vígszínház produkciója"Egy, csak egy legény van talpon a vidéken,
    Meddig a szem ellát puszta földön, égen."Toldi Miklós a hősiesség és a bátorság, a kitartás és a hűség, a becsület és az emberség példaképe. Arany János elbeszélő költeménye, a magyar irodalom klasszikus remekműve 1846-ban született a Kisfaludy Társaság pályázati felhívására. Toldi Nagy Lajos király nagy erejű vitéze volt, kinek emlékét sok legenda őrizte.Az elismerésért és megbecsülésért küzdő fiú lebilincselő kalandjait Csőre Gábor előadásában az élőzene és a különleges vizuális effektek igazi mai történetté varázsolnak.
  • Toldi maraton

    Toldi maraton

    felolvasó maraton Arany János emlékére a költészet napján felolvasó maratonra várjuk általános és középiskolai diákok és csoportok jelentkezését április 11-én, a Költészet Napján 15 és 17 óra között.
    2017-ben ünnepeljük Arany János születésének 200. évfordulóját. A József Attila Színház évek óta kiemelt figyelmet fordít a fiatalok színházi nevelésére, ezért az emlékév kapcsán is szeretnénk emlékezetes kulturális élményt nyújtani. A Toldi Maratonon a jelentkezők kétórás időtartamban folyamatosan, egymást váltva olvassák fel a Toldit, amelyet a létszámtól függően Quintus Konrád színművész, a program koordinátora oszt be.
    Arany János a Toldi című elbeszélő költeménnyel tört be annak idején az irodalmi életbe, és nyerte el Petőfi barátságát, így a mű előadásával méltó módon tiszteleghetünk az egyik legkiválóbb epikus költőnk előtt.
    Toldi története, melyet korábban csak a néphagyomány őrzött, végérvényesen a szépirodalom része lett. Arany 1845-ben kezdte írni az Elveszett alkotmányt, amelyet beküldött a Kisfaludy Társaság vígeposz pályázatára. El is nyerte a pályadíjat, bár Vörösmarty Mihály bírálta hexametereit. A kritika további munkára késztette Aranyt. 1846-ban a Kisfaludy Társaság újabb pályázatot írt ki: „Készíttessék költői beszély, versben, melynek hőse valamely, a nép ajkán élő történeti személy, például Mátyás király, Toldi Miklós, Kádár vitéz stb. Forma és szellem népies legyen. Beküldés határnapja: november 26. 1846. Jutalma 15 db arany.”
    Arany János először szülőfalujában hallott legendákat a híres Toldi Miklósról, később elolvasta Ilosvai Selymes Péter változatát, ebből kapott ihletet. A Toldi már egyöntetű győzelmet aratott, és nemcsak a pályadíjat nyerte meg (1847. február 6-án, amikor a társaság a kitűzött tizenöt aranyat kivételesen húszra emelte), hanem bírálói ámulatát is. Arany egyszerre ünnepelt költő lett, jeles írók figyelme fordult felé, egy évvel később pedig a Kisfaludy Társaság tagjai közé választotta.
  • Toljad, kisanyám!– Kismama-Kaland 2. –

    Toljad, kisanyám!– Kismama-Kaland 2. –

    Minden alakuló vagy éppen bővülő család életében meghatározó időszak a gyermekvárás. A kétségektől, aggodalmaktól és édes, röppenő boldogságtól éppúgy tarkított utazás végén pedig ott a katarzis – a Szülés, mely megkoronázza az új élet érkezését… utólag. E testi-lelki hullámvasút végén ugyanis kevés nő kurjant fel, hogy „Most azonnal kezdjük újra!”A Kismama-kaland második része ott folytatódik, ahol az első befejeződött. A mindig misztikus és fájdalmasan (utólag!) kacagtató, ezerarcú szüléstörténetnél. És ismét bebizonyosodik, hogy csak a változás állandó, egy újabb kíváncsi kis lélek költözik a pocakba, minek következtében új egyenlet bontakozik ki, melyben az 1+1 az nem szimplán 2.Az első rész a humorral és kényes kérdéseket is bátran, de bájosan feszegető témájával belopta magát a gyermekvárást megélő és emlékeikben újraélő nézők szívébe kismamáktól nagypapákig. Az újabb rész pedig újabb élményeket elevenít fel, hisz a várandósság izgalmai mellett a „kis gyerek, kis gond” mosolygós, boldog könnycseppekkel színezett időszakába repít minket, természetesen ismét valós idejű, megélt élmények alapján, Krajcsi Nikolett tolmácsolásában.Gyermeket tervezőknek vagy épp most váróknak, szüléstől tartóknak vagy már szülés után gyermekkel bíbelődőknek, első vagy többedik gyermeket váróknak; egyszóval szülőknek, nagyszülőknek és tesóknak jó szívvel és kifejezetten ajánlott.
  • Tom Sawyer kalandjai

    Tom Sawyer kalandjai

     Kerítésfestés, iskolakerülés, disznóhólyag, döglött macska, bűntény… a Mississippi menten fekvő Petersburg kamaszainak nem unalmas az élete – igy aztán a felnőtteké sem.
    „Noha történetemet főképpen gyerekeknek szántam, remélem, a felnőttek sem teszik majd félre, hiszen szeretnem bennük is gyengéden felidézni, milyenek voltak valamikor, hogyan éreztek, gondolkoztak és beszéltek, s olykor micsoda különös dolgokba keveredtek.”
                                                                                                     (Mark Twain) 
  • Tom Sawyer kalandjai

    Tom Sawyer kalandjai

    „Rossz fa volt csak a tűzön, s rá bőven olaj
    Idegbaj volt és gonosz kobold
    Csínytevés, lelemény, ezer probléma, jaj -
    Azért mégiscsak jó gyerek volt!Tán a természet savát tűz égeti ki
    Vagy az ördög is messze lohol
    Bárhol légyen is most Tom és Huckeberry
    Azért mindkettő jó gyerek volt!”
  • Tom Sawyer kalandjai, ahogyan azokat Becky Tatcher elmeséli

    Tom Sawyer kalandjai, ahogyan azokat Becky Tatcher elmeséli

    Mark Twain klasszikusának számtalan feldolgozása létezik, de ilyen még nem. A már nagymama Becky Thatcher mesél napjainkban szerelmes unokájának azokról az időkről, amikor kislányként meglátta a csibész Tom Sawyert és menthetetlenül beleszeretett. Elképesztő kalandjaik során megtanulják: a legfontosabb, hogy az ember őszinte legyen másokkal és legfőképp önmagával. A vetítésekkel és bábokkal színezett előadás Tom Sawyer kalandjait helyezi teljesen új megvilágításba, friss és önreflexív női szemszögön keresztül. Az előadást 8 éves kortól ajánlják.
  • Tónusok / Magányba Zárva

    Tónusok / Magányba Zárva

    a Spirit Dance Company előadása az Ambíció sorozat keretébenA Bethlen Téri Színház művészi és műfaji megkötés nélkül biztosít lelkes, ambiciózus fiatalok számára lehetőséget színpadi bemutatkozásra az Ambíció sorozat keretében.
    Tónusok (25’)A zene áthatja mindennapjainkat, jó és rossz hangulatban is zenét hallgatunk. Néha alig érint meg, máskor mély dolgokat indít el. Szabadságot adhat, de le is húzhat a mélybe. Az előadás a zene sokszínű árnyalatait, ránk gyakorolt hatását keresi.
    Magányba Zárva (20’) Gondolhatod, hogy a sikerhez keménynek kell lenni; a jóság gyengeség. Ha valaki másként gondolkodik, őt nem engeded be „bezárt világodba”. Amikor már senki sem foglalkozik veled, bármit megadnál azért, hogy tudasd: még létezel.
    Hogyan léphetünk ki bezártságunkból?
  • Top Dogs

    Top Dogs

    A Top Dogs szereplői kirúgott menedzserek – nyomorult „lúzer banda” –, akiket gyötör a kétségbeesés, mardos a szégyen, emészt a harag, és akik már-már belehullanak a moralizálás szánalmas mocsarába, mintha egyik pillanatról a másikra felejtették volna el a kemény jelszavakat:
    „Az utókor nem tisztességes, hanem nyereséges vállalatokra emlékszik.”;
    „A tisztesség az utolsó előtti mentség. Az utolsó a siker.”;
    „Erkölcsi hullának a győztes vetélytársat nevezzük.”;
    „A megbízhatóság nem azt jelenti, hogy adnak megbízást.”;
    „Ami üzletileg erkölcstelen, az többnyire jövedelmező.”;
    „A rugalmas erkölcs az érvényesülés támasza.”;
    „A hencegés nem etikátlan öndicséret, hanem az érvényesülés marketingfogása.” Ám az ember-orcájú kapitalizmus hőseink segítségére siet. Befizeti őket egy csinos kis „crash-tréningre”, ahol majd új állást keresnek nekik, egyszersmind az elveszett lelkeket gatyába rázzák, felturbózzák a lerobbant önbecsülést, élesítik az önismeretet, edzik a harci kedvet, és megtámogatják az omladozó hitet a Coca-Colában meg a Credit Internationalban; az American Expressben és a Toshibában.
  • Top Dogs

    Top Dogs

    Egy előadás menedzserekről, amelyben munkanélküli harmincas csúcsmenedzserek a jövőbeli munka reményében, részt vesznek egy speciális személyiségfejlesztő tréningen. Szerepeket játszanak, hogy újra visszakerülhessenek az üzleti élet körforgásába.
  • Top X Vol.1. Dear 21st Century

    A 21. században tudásunk és informáltságunk fő forrása az internet lett. Oberfrank Réka produkciója megpróbálkozik a - szinte - lehetetlennel: személyes hangvételben követi nyomon az információs dömpingben kínált trendeket, figurákat, élményeket. A háttérben végig ott húzódik a virtuális valóságon kívüli útkeresés szándéka. Vajon el tud-e még válni az emberi érzékenység a digitális zajtól?Az előadás inspirációját az internet és a közösségi média által keltett jelenségek adják. Tudásunk, informáltságunk fő forrására reagál a darab. A behálózottság absztrakt megjelenítésén át feldolgozott munka az információs dömpinget, a 21. században egyértelműen látható trendeket, figurákat, tapasztalt élményeket követi nyomon. Az előadás összesűríti, mozgással, humorral, érzékenységgel dolgozza fel azokat az érzeteket, amelyekben ma élünk. A személyes hangvétel végig nyomon követhető ebben a szólóban, de a láthatóvá tett, hol teljesen absztrakt táncba vezetve, hol színházi eszközöket is bevonva életre hívott jelenetek egy nagyobb kontextust ölelnek fel. A történet hátterében pedig végig ott húzódik az emberi érzékenység, a virtuális valóságon kívüli útkeresés folyamata.
  • Törékeny Létformák

    Törékeny Létformák

    Az ARTMAN EGYESÜLET az egyetlen vegyes képességű kortárs mozgásszínházi alkotó közösség Magyarországon. Művészi hitvallásuk, hogy súlyosan fogyatékos és ép előadóművészek együtt fedezik fel és mutatják meg a közönségnek a mindannyiunkban jelen lévő teremtő erőt.Az esten bemutatásra kerülő két előadás témája az emberi sérülékenység. Míg a ’KÉTség’ egy sérült és egy ép test közös rezdülésein, intim közelségén alapul, addig a ‘Távolról áttetsző’ az autizmus elszigeteltsége mögött keresi az ott megbújó érzékeny kreativitást.TÁVOLRÓL ÁTTETSZŐ (20’)A táncot, filmet és operaéneket ötvöző előadást egy autista lány mozgása, hangja, lénye inspirálta. Az autizmus a mindannyiunkban rejlő biztonság és kapcsolódás iránti vágy metaforájaként szövi át a darabot, melyben a mozdulat tánccá, a hang énekké érik. Az alkotók ezen a metaforán keresztül kutatják, hogyan jöhet létre összehangolódás virtuális és valós, autista és nem autista világok között.KÉTség (15’)‘Egymás sérülékenységében tükröződve önmagunkat fogadjuk el.’ Egy mozgásában akadályozott férfi és egy ép nő táncos harmonikus egybeolvadását, szétválását és újra találkozását követi végig az előadás. Vajon sérülékenységük megélése hogyan változik közben? Lehet-e szép egy szokásostól eltérő test, mozdulat? A darab ezekre a kérdésekre keresi a választ.
  • Történet az egérlyukból

    Történet az egérlyukból

    Helyszín: RS9 Színház - VALLAI Kert (1075 Bp. Rumbach S. u. 10.)a HoldonGolf Projekt előadásaMi a jobb? Az olcsó boldogság vagy a magasztos szenvedés? – teszi fel a kérdést a paradoxonok embere, a saját maga által kreált “egérlyukban” önkéntes száműzetését töltő férfi. Számára az önkínzás gyönyör, a tudatosság betegség, az abnormális pedig normális. Ő az, aki tettek helyett gondolkodik, holott azt vallja: a gondolkodás eredménye tehetetlenség.
    Ez a furcsa alak áll most elénk, hogy megossza velünk az egérlyukban összegyűjtött gondolatait. Szarkasztikusan élcelődve, olykor megalázkodva, olykor dühös felsőbbrendűséggel szembesít minket a modern kor emberének legelemibb ellentmondásaival. A történet végére pedig azt is megtudhatjuk, miért zárkózott be végleg az ellentmondások embere éppen akkor, amikor áttörhette volna a szabadság előtt álló utolsó falat.
    Dosztojevszkij odúlakó antihőse a megjelenés után 150 évvel sem vesztett semmit mondanivalójának aktualitásából, sőt. Az egyént körülvevő világ zavarodottsága, a társadalmi különbségek, az elidegenedés azóta tovább fokozódtak, ezáltal az egérlyuk filozófiája még pontosabban és elevenebben képes megragadni minket.
    A Történet az egérlyukból bemutatásával a HoldonGolf Projekt egy olyan új sorozatba kezd, amely elsősorban prózai művek dramatizálásával vizsgálja az ember és a társadalom viszonyát.A színpadi változat szövege F. M. Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból című műve alapján, Makai Imre fordításának felhasználásával készült.Az előadás időtartama kb. 70 perc, szünet nélkül.