Műsorok

2018. április 21.szombat Konrád

A Vezér

A Vezér

Ifjúsági előadás sok zenével (16 +) -  FÜGE Produkció  és Mentőcsónak koprodukció

Alfred de Musset LORENZACCIO című drámája nyomán

Musset a legtöbb művében a saját kiábrándult, passzív generációjával foglalkozott, a cselekedni képtelen, a fennálló rendszernek végül önmagát megadó fiatalokkal. Ezért is esett a választásunk a romantikus szerző Lorenzaccio című drámájára, amelyben a 16. századi, elvben köztársaságként működő Firenzéről mesél, és ahol Alessandro Medici korlátlanul gyakorolja zsarnoki hatalmát. Száműzötteket sirat a nép, néhány diák zendülést szít, amit aztán könnyedén levernek. A fejedelem és baráti köre dorbézoló jókedvében nőket becstelenít meg, igazi ellenállás nincs, önfeledt a szórakozás. Az eredetileg öt felvonásos művet ifjúsági előadássá dolgozzuk át annak érdekében, hogy az elnyomó rendszert vizsgálva a demokrácia fogalmáról a középiskolás diákokkal közösen gondolkodjunk. Vajon mit jelent a mai fiatalok számára a hatalom? Mit várnak el tőle? Képesek észrevenni a hatalom túlkapásait? És ha igen, vannak eszközeik tenni ellene? Akarnak egyáltalán? Vajon ma is ugyanolyan passzívak a fiatalok, mint Musset korában?
A Mentőcsónak működésének tapasztalatai alapján arra jutottunk, hogy szükséges létrehozni egy olyan programot, ami kifejezetten a demokráciával foglalkozik. Már a Szputnyik Antigoné című tantermi előadásain kiderült számunkra (mellyel bejártuk az országot), hogy a diákok túlnyomó többsége nem érzi szükségesnek megdönteni a zsarnok Kreón hatalmát. A drámafoglalkozásokon a tanulók a népet alkotó tömegként, Iszméné attitűdjét választva szemben Antigonéval, inkább kompromisszumot kötöttek a fennálló, elnyomó rendszerrel. Meglepő élmény volt ez, hiszen azt gondolnánk, a kamaszok nem tűrik el az őket korlátozó szabályokat, hogy tombol az igazságérzetük, még él bennük a lázadás iránti vágy.
A vezér című előadással szeretnénk felhívni a diákok figyelmét a társadalmi aktivitás fontosságára. A Mentőcsónak programjaiban már érintettük ezeket a kérdéseket, de nem szenteltünk nekik egy teljes előadást. Az viszont világosan kiderült számunkra, hogy a diákok többsége nincs igazán tisztában azzal, hogy mit jelent társadalmi igazságosságban élni.
A projekt célja kimozdítani a fiatalokat a passzivitásból, felébreszteni bennük a közösségépítésre való igényt, tudatosítani, hogy van beleszólásuk a sorsukba, a jövőjük alakulásába. A demokrácia megóvása rajtuk is áll, sokkal nagyobb szerepük van ebben, mint gondolnák.


Kérem, látogasson vissza később!