Műsorok

2020. szeptember 29.kedd Auguszta

Dada Cabaret

Dada Cabaret

„Mialatt e verskánon egyre jobban növekszik, terebélyesedik, emberek halnak, pusztulnak, vesztik az életük. Játsszuk hát az őrültet uraim, hogy elkerüljük a besorozást. Színleljük az elmebajt, hogy megszabaduljunk a civilizációtól. Játsszuk el a tökkelütöttet, hogy megszabaduljunk a múlttól. Színleljük az ügyefogyottat, hogy elslisszoljunk a jövő elöl…”(Részlet Matei Visniec: Dada Cabaret című művéből).

Színház és zene kivételesen izgalmas egyvelege, Matei Visniec látomásos abszurdja keveredik a barokk falzettek, a mozgalmi dalok, a német kabarék, a francia sanzonok, az orfeumok és varieték világával. Életre kelnek a dadaizmus emblematikus alakjai, Lenin, Sztálin és egy fekete macska is...
Visniec darabja a polgári társadalom őrületének tükörképeként a művészet formanyelvét, korlátait és szabályait megcsúfolva tiltakozik az emberi és művészi „világégés” ellen. Szatirikus kiáltványának központi alakja a modern civilizációtól megcsömörlött Monsieur Dada, aki féktelen és kegyetlen infantilizmussal lefolytatott vallatás által nyilvánosan rombolja le Tristan Tzara, a dadaisták anarchista vezetőjének emberi tartását és művészi önképét. A kettejük közti - az „igazság pillanatának” is nevezett -, találkozás kibontja és leleplezi a 100 éve útjára indított avantgárd mozgalom visszásságait, ellentmondásait és torzulásait. Mi az igazság a dada szó eredetével kapcsolatban? A francia-német szótárból kiragadva, csakugyan falovacskát jelent? Vagy a román nyelv duplán bólogató igenjének csökevénye? Esetleg a zürichi emigrációban, a Voltaire Cabaret szomszédságában élő Vlagyimir Iljics Lenin forradalmi hagyatéka? Kérdések, melyek megválaszolása felszínre hozzák a dadaizmus redőiben megbújó harag, káosz és frusztráció által generált új művészi identitás lényegét, hogy „tabula rasa”-t teremtsenek, megsemmisítsenek minden bevett fogást, „kulturális vívmányt”, mindenféle kényszert és cenzúrát és visszatérjenek a nullához, ahonnan kiindulva minden lehetséges, hiszen a dadaizmus lényege a játékosság, a nyelvek keveredése, a verbális és non-verbális jelek furcsa együttállása. Mindez kezdetek óta a Maladype Színház és a szerző forma- és stílusvilágának is sajátja.

Rendező
Balázs ZoltánBalázs Zoltán
Szereposztás
Monsieur DadaFarkas Gábor GábrielFarkas Gábor Gábriel
Tristan TzaraBödők ZsigmondBödők Zsigmond
Emmy HenningsSzilágyi ÁgotaSzilágyi Ágota
Sophie TaeuberTankó ErikaTankó Erika
Vlagyimir I. LeninKútvölgyi ErzsébetKútvölgyi Erzsébet
Nagyezsda K. KrupszkajaHuszárik KataHuszárik Kata
Munkatársak
Nagy LajosNagy Lajos (fordította)
Csák PéterCsák Péter (zongora, harmonika)
Földesi AttilaFöldesi Attila (ütőhangszerek, dob)
Farkas Péter BubuFarkas Péter Bubu (basszusgitár, bőgő)
Daniela MagiaruDaniela Magiaru (dramaturg)
Balázs ZoltánBalázs Zoltán (díszlet)
Czirják ÁgnesCzirják Ágnes (szcenika)
Szőllősi AndrásSzőllősi András (mozgás)
Farkas Gábor GábrielFarkas Gábor Gábriel (zenei vezető)
Csák PéterCsák Péter (korrepetitor)
Bartha LórándBartha Lóránd (a rendező munkatársa)
Éri IldikóÉri Ildikó (produkciós vezető)
Balázs KatalinBalázs Katalin (produkciós vezető)
Kérem, látogasson vissza később!