Színházi lecke - részletes program

TÖRTÉNIK VALAMI – és akiktől változik a világ 

A Marczibányi Téri Művelődési Központ és a Magyar Drámapedagógiai Társaság közös rendezvénye.

A módszertani napot ajánljuk gyerek- és diákszínjátszó csoportvezetőknek, -rendezőknek; drámatanároknak; színházi neveléssel foglalkozóknak; független színházi műhelyek munkatársainak; színház- és drámaszakos hallgatóknak; művészeti iskolák tanárainak; színi stúdiók tanulóinak; közművelődési szakembereknek; szakmabeli és szakmán kívüli érdeklődőknek. A rendezvény ideje alatt szakmai könyvek, kiadványok vásárolhatók.

Előadók: 
Benkó Bence és Fábián Péter rendezők (k2 Színház)
Góbi Rita táncművész, koreográfus, táncpedagógus
Pass Andrea író, rendező
Vecsei H. Miklós dramaturg, író, színész és ifj. Vidnyánszky Attila színész, rendező (Vígszínház)
A nap moderátora: Kaposi László drámatanár, rendező

A program a NKA támogatásával valósul meg.


RÉSZLETES PROGRAM:

10.00–12.00 A VÁLTOZÁSBAN LÉVŐ SZEREP 
Pass Andrea előadása és munkabemutatója 
A kamaszkor talán a legérzékenyebb időszak az életünkben, a személyiség kiforróban, folyamatosan alakul, ezért is nehéz megragadni alkotóként ezt a szerepet. Milyen egy kamasz valójában? Mi érdekli őt? Hogyan szólítsam meg? Hogyan írjak neki darabot? Milyen formában meséljek el neki egy történetet? Hogyan mutassam meg őt önmaga számára? Milyen színházi reprezentációit ismerjük a kamaszoknak? A kérdésekre adott válaszokhoz improvizációkon és drámáim jeleneteit használva kerülhetünk közelebb a "kamasz" szerepébe lépve. A tréningen közreműködik Sztarenki Dóra, színész.
12.30–14.30 „TISZTELT KÖZÖNSÉG, KULCSOT TE TALÁLJ” – elidegenítés-próba 
a k2 Színház munkabemutatója Benkó Bence, Fábián Péter rendezők vezetésével 
Közreműködő színészek: Boros Anna, Horváth Szabolcs, Borsányi Dániel. A nyílt próba műfaja talán a legnagyobb hazugság a színháztörténetben. Általában színészek ripacsériában való tobzódásába és a rendező öncélú okoskodásába fullad. Minden, csak nem próba. Hiszen a próba lényege éppen az, hogy még nem a néző előtt történik, tehát nincs jelen valami „kész” felmutatásának kényszere, hanem a kísérletezésé a főszerep. Kivétel ez alól, amikor a készülő előadás lényegi eleme a néző megszólításának gesztusa, melyet érdemben csak akkor lehet próbálni, ha a színész nem üres székekhez beszél... Hogyan szólítom meg a nézőt? Hányféleképpen lehet „kifelé beszélni”? Hogyan mesélek el egy történetet? Hogyan lehet a színházból fórum? E kérdéseket körül járandó tartunk nyílt próbát a k2 Színház és a Stúdió K Színház február végén bemutatásra kerülő közös előadásának, Brecht Rettegés és ínség a Harmadik Birodalomban című darabjának egyik jelenetéből.
15.00–16.30 JELEN LENNI 
Vecsei H. Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila előadása és munkabemutatója
Hogyan lesz az univerzális érték klasszikusból egyedi, egyéni és mégis közösségi alkotás? Tréning, valamint beszélgetés a Sztalker Suli elmúlt 5 évének pedagógiai tapasztalatairól és a POKET Projektről.
17.00–19.00 GÓBI-MÓDSZER – A TÁNCNYELV SAJÁTOS OKTATÁSA 
Góbi Rita előadása és saját élményű mozgástréningje
Játszik az energiával, a testrészek külön mozgatásával. Szereti a repetitív, miniatűr mozgásokat és azt is, ha a közönség el tud mosolyodni. Felnőtt- és gyermekelőadásai mindig személyes témából indulnak ki. Sokszor dolgozik élő zenével és munkájába rendszeresen bevonja más non-verbális művészet alkotóit is. Munkáját a kísérletezés, a precízen kidolgozott koreográfia jellemzi. Stílusában jelen van a geometria, a minimalizmus, a redukcióra való törekvés. Alkotásmódját meghatározza az analitikus gondolkozás, a hűvös és szikár, de egyben futurisztikus tónus is. A koreográfiái az ösztönös, monoton és az ismétlődő miniatűrmozgásokból kibontakozó test- és állapotváltozások összehangolásából ered, mozdulatsorai lassan és következetesen transzformálódnak át. A módszert páros és egyéni foglalkozások keretében lehet elsajátítani olyan gyakorlatok által, amelyek saját testünk újrafelfedezésére, testtudatosságra és kreativitásra fókuszálnak. 25 fő jelentkezését várjuk, akik szívesen részt vesznek a tréningen megfelelő, a szabad mozgást nem akadályozó ruházatban. A többiek nézőként vehetnek részt.